Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av Kjell Leaf, tirsdag 29. april 2014, klokken 22:26

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Startet lading fra 80% til 100% i dag, Etter ca 2 timer og 15 min. gikk jeg ut i bilen, tråkket inn bremsen og trykket på startknappen med laderen fremdeles i fordi jeg fant ut at jeg ville varme den litt før jeg kjørte (glemte å forvarme). Da viste displayet 98%. Jeg lot varmen stå på i 4-5 min. og displayet viste fremdeles 98%. Slo så av bilen og koplet fra laderen og startet opp bilen, da viste displayet 100%,er ikke det rart ? Det falt riktignok til 99% allerde før jeg hadde rygget ut av gården, men merkelig var det jo at det kunne være mer enn 98% som den viste da jeg slo bilen av. (standard lader 10A)
Noen som har en god forklaring ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Batterier er KJEMISKE dingser, og vi sitter "på utsiden", måler det vi kan (strøm, spenning, temperatur, osv), og forsøker å gjette på hva som foregår i batteriet - men det er faktisk ikke en "exact science". I hvert fall ikke til nærmeste prosent.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Kan være nok at varmen du forvarmet bilen har varmet opp batteriene, så fra du stoppet, koblet fra kabelen og satte deg inn igjen har batteri temperatur endret seg og elektronikken leser sine verdier og kalkulererer på nytt hva den tror batteriene er ladet til.

Men etter som du begynner å bruke, blit kalkulasjonene mer riktig. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kjell Leaf

Sitat fra: sigurdi på søndag 13. april 2014, klokken 21:23
Kan være nok at varmen du forvarmet bilen har varmet opp batteriene, så fra du stoppet, koblet fra kabelen og satte deg inn igjen har batteri temperatur endret seg og elektronikken leser sine verdier og kalkulererer på nytt hva den tror batteriene er ladet til.

Men etter som du begynner å bruke, blit kalkulasjonene mer riktig. :-)
Når jeg tenker meg om har jeg sett noe lignende på mobilen. Viser at den er 99% ladet, drar ut laderen og setter den inn igjen så viser den 100%. Hvorfor og hvordan aner jeg ikke.
Men som en nevner er det kjemiske greier og det kan kanskje skje noe der en liten stund etter at laderen koples fra også, f.eks at varmen sprer seg i batteriene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA