Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frostvæske, hva er det?

Startet av ravn, onsdag 17. desember 2008, klokken 22:05

« forrige - neste »

ravn

Her om dagen når jeg var ute å luftet Rangeren i x minusgrader føyk plutselig temperaturmåleren på dashbordet i været og jeg fikk "Power Limit". Som til slutt endte med at den nektet å gå før den hadde kjølt seg. Makan, i så kaldt vær og greier.
Omsider fikk jeg kommet meg hjem (300 meter av gangen sånn ca).
Det viste seg da at kjølevæska rett og slett var frossen. På med litt frostvæske og lot den stå innendørs over natten. Neste dag, samme problem (men væska var flytende).

Det viste seg da at sirkulasjonspumpa var gåen. Jeg misstenker jo at dette hører sammen med frost i væska, men det er jo en slitedel (selv om det var litt tidlig at den skulle ryke).

Uansett. Fikk opp en pent brukt fra Kristiansand, satt den i og alt fungerer normalt igjen.
Det var en veldig enkel jobb, selv om man måtte være slangemenneske (så stor bil, så liten plass).

Så noe morro.
Kontaktet Brødrene Kverneland i Stavanger pr mail, så pr telefon (ble utalmodig) og Bay Auto i Kristiansand angående ny pumpe.

Her er svarene:
Brødrene Kverneland pr. tlf: kr 4.500,-
Brødrene Kverneland pr. email: kr 1.375,-
Bay Auto pr email: kr 5.625,-

Fra statene: $300 (+ frakt, mva, avgift osv).

Banditter hele gjengen! :)



Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Trolig har bilen gått i California der man ikke trenger frostvæske. Men det burde forhandleren ha sjekket! Jeg gjorde det på de første 10 USA-Thinkene som ble solgt gjennom Elbil Norge.

Pumpa ligner ganske mye på den Hella-pumpa som Th!nk bruker. Den har magnetkobling mellom motor og impeller slik at motoren ikke brenner hvis impelleren stoppes av is eller rusk. Ga 1250,- med forhandlerrabatt hos Røhne&Selmer sist, byggesett der jeg måtte sette på pluggen selv. I en annen tråd har det vært nevnt andre pumper med børsteløs motor og lengre levetid.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ravn

Stemmer at bilen har gått i california. Men fleste biler derfra har jo frostvæske, da det også forhindrer rust og slikt, de andre Rangerene til Johannes hadde iallefall frostvæske på. Mulig systemet har vært helt eller delvis tømt i forbindelse med en service en gang og at man ikke har fyllt på.

Motoren på pumpa er ikke brent, den lager lyd, flytter bare ikke noe væske.

Men synes nå det var noe stort spenn mellom prisene jeg fikk på ny.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA