Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km i elbil har *du* kjørt siste 12 måneder?

Startet av goggo, søndag 05. juli 2015, klokken 00:26

« forrige - neste »

goggo


Betyr innholdet i denne artikkelen at det ikke blir noen nye operative hurtigladere før tidligst i 2016 og sannsynligvis ikke før 2017?

http://www.enova.no/radgivning/naring/aktuelt/enova-skal-redusere-rekkeviddeangsten/249/2118/

Har ikke sett noe diskusjon om dette utspillet fra ENOVA her, har det rett og slett druknet i alt oppstyret rundt kollektivfeltene og han derre Nordea fyren?

Hugo


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Med dette kommer det nok til å roe seg ned med utbygging utover ting som allerede er annonsert. Men man kan håpe at det bir en rask og effektiv prosess og at det kommer mye på plass før neste sommer, og at Enova åpner for å støtte flere ladeoperatører på samme "korridorer" så vi ikke får tilstander som f.eks E6 nord for Otta der Ishavsveien/Artic Roads har fått ladeplassene og skremmer vekk elbiler på ferieturer med sine forferdelige ladepriser.

Tror konkurranse på lademarkedet er viktig nå så kundene kan vise hvilke operatører og hvilken prispolitikk vi vil ha.

goggo

Sitat fra: emil på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:37
Tror konkurranse på lademarkedet er viktig nå så kundene kan vise hvilke operatører og hvilken prispolitikk vi vil ha.

Helt enig med deg Emil.

Jeg er bekymret for at Ishavsveien har satt i gang gravingen  på de nye E6 lokasjonene sine nå bare for å vise at de har "reservert" denne korridoren og derved stenger ute de andre aktørene på samme måte som de har gjort tidligere.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

fredag

Dette var jo ingen ting, annet enn en lang forsinkelse.

Det høres ut som vi ikke får noe nasjonalt ladekort, og ingen krav om roaming slik at vi ikke kan bruke ladekort fra en operatør på ladestasjoner fra andre norske operartører.

Ingen ting om de kommer til å anbefale minst to ladestasjoner på hver lokasjon, for å øke forutsigbarheten og tilgjengeligheten ved tekniske problemer med kun en ladestasjon.

Det står heller ingen ting om krav til prisnivået hos operatørene. Elbileiere reagerer på at en viss operatør - nå med nytt navn - får tilskudd fra det offentlige for å sette opp ladestasjoner, som i praksis kun er tilgjengelig for en liten eksklusiv klubb mot skyhøy betaling. Hvis det offentlige skal være med å finansiere privateide ladestasjoner, så må de stille krav til prisnivå og tilgjengelighet for allmenheten.

Ingen ting om semihurtigladere for offentlige aktører som feks kommunene. Dvs at kommunene sannsynligivis vil velge å outsource til private aktører som feks Fortum, fremfor å sette opp egne kommunale ladestolper. Eller at vi får enda flere forskjellige betalingsløsninger og adgangskort i hver enkelt kommune, som ikke snakker sammen.

Det står ingen ting om EU-direktivet, og hva slags konsekvenser det vil få med tanke på å oppgradere offentlige ladepunkter til type2. Ingen ting om hvorvidt Enova vil være med på å subsidiere ekstrakostnaden dette vil medføre å oppgradere eksisterende ladepunkter til type2.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trekkoppbil

Det høres bra ut at de prioriterer transportkorridorene: Det er på langtur man trenger hurtiglading, og da gjelder at man kan lade uten å kjøre store omveier vekk fra hovedveiene.

Det høres byråkratisk ut at ESA må godkjenne ordninger.

Det jeg misliker, er utsagnet om at utbyggerene skal konkurere om hele strekninger. Dersom det betyr at hver strekning skal få bare en utbygger, så har vi et problem. Dersom denne utbyggeren har et autentiseringsssytem som går ned, eller det er en feil som berører din bruker, eller han går bankerott, så er du sårbar.
Det er greit om laderene er fra ulike operatører, så om du er misfornøyd med en løsning, eller du ikke får den til å fungere, så kan du peke deg ut en annen ladestasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA