Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av vonar, fredag 11. april 2014, klokken 22:10

« forrige - neste »

vonar

Nytt n00bspørsmål fra meg. Siden jeg har hatt min deilige Tesla kun siden torsdag, er det fortsatt ting å sette seg inn i.

Hvordan fungerer "håndbrekket"? Er det nok å sette i "P" selv om man står i en bratt bakke?
Oslo

sn0le

Hvis det er glatt så er det vel ikke å anbefale. Er vel bare bakdekkene som låses.
På fossilbiler med forhjulsdrift så kan man jo la bilen stå i gir, og dermed låses alle 4 hjulene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Spinner

Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 20:54
Hvis det er glatt så er det vel ikke å anbefale. Er vel bare bakdekkene som låses.
På fossilbiler med forhjulsdrift så kan man jo la bilen stå i gir, og dermed låses alle 4 hjulene.
Vask bilen før du parkerer, så låses alle fire hjulene ;D

Sense

Sitat fra: vonar på tirsdag 01. april 2014, klokken 20:50
Hvordan fungerer "håndbrekket"? Er det nok å sette i "P" selv om man står i en bratt bakke?
P fungerer som håndbrekk i stupbratt bakke. Det har jeg prøvd ut selv. Den triller ikke ut av gir, som konvensjonelle manuelle gir kan, når de blir slitt.
Finnes ingen annen låsing av hjulene på TMS som jeg vet om.

cookiemonster77

De selger vel en del av disse i San Francisco tenker jeg, der er det mange som parkerer i rimelig bratte bakker :)

cra

Kjenner jeg av og til savner "konvensjonelt" håndbrems. Brukte det ofte på Leaf'en når jeg stod på rødt lys. Greit å sette på håndbrekket så man slipper å sitte og holde på bremsen. I det man gir gass går håndbrekket av (så lenge man har sikkerhetsbeltet på). Noen måte å få til tilsvarende på Tesla?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

vonar

Andre tekniske innspill her?

Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg mener jeg så noe med "parking brake" inne på menyen et sted.
Oslo

janmb

Park er så mye håndbrekk du får... Dvs bakhjula er 100% låst, forhjula er 100% frie.

Med andre ord, ja, du skal kunne stole på at bilen står når den er i park.

Unntaket til dette, som andre har nevnt, er om du parkerer i bakke på vinteren, der bakhjula ikke nødvendigvis har grep nok til å hindre at bilen begynner å skli.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Roger (NO)

Sitat fra: cra på tirsdag 01. april 2014, klokken 22:59
Kjenner jeg av og til savner "konvensjonelt" håndbrems. Brukte det ofte på Leaf'en når jeg stod på rødt lys. Greit å sette på håndbrekket så man slipper å sitte og holde på bremsen. I det man gir gass går håndbrekket av (så lenge man har sikkerhetsbeltet på). Noen måte å få til tilsvarende på Tesla?
På 17" under "controls" kan du sette på håndbrekket dersom du ikke vil holde på bremsen.
Bilen settes da i "N" med håndbrekk på.

Når du skal kjøre setter du bare bilen i "D", og med SW5.9 holder den også bremsen i 1s ved bakkestart...

cra

Om den står i N eller P blir sånn sett ett fett; da ser det ikke ut til at jeg ka. Gjøre som i Leaf'en. Skal nok klare å legge om den vanen, siden fruen nå har adoptert Leaf'en på heltid, og jeg er stuck med Teslaen. Det ække greit å værra kar, asse.... ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Roger (NO)

Sitat fra: cra på onsdag 02. april 2014, klokken 23:44
Om den står i N eller P blir sånn sett ett fett; da ser det ikke ut til at jeg ka. Gjøre som i Leaf'en. Skal nok klare å legge om den vanen, siden fruen nå har adoptert Leaf'en på heltid, og jeg er stuck med Teslaen. Det ække greit å værra kar, asse.... ;D
Er stor forskjell på om bilen står i N eller P;
Setter du bilen i P "stoppes bilen", kupelys kommer på, bilen låses opp og håndtakene kommer ut.
Trykker du på Parking brake på 17" er fortsatt bilen i gang. Hånbrekket kommer p\å, og bilen settes i N for at motor og drev skal frikobles...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA