Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av MapleLeaf, mandag 28. oktober 2013, klokken 12:46

« forrige - neste »

kjbu

Jeg pleier å bruke noen gamle klær som jeg bretter sammen til en klump og bruker mellom jekk og bil. Fungerer som en pute og fordeler trykket over et større område. Skåner sveisekanten og lakk.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Eureka

Synes egentlig nissan burde tilbudt/anbefalt en adapterplate for garasjejekk nå er det fritt frem å bruke hva som helst. Hadde en Ford (Riktignok produsert I England) som ble helt ødelagt i kanalene etter mange års hjulskift.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Electrix

Siden det er så mye forskjellige påstander og anbefalinger rundt dette på nettet spurte jeg likegodt verkstedet til Nissan og fikk klar beskjed om at det var jekkepunktene som skulle brukes. Kanal/fals her var forsterket til å klare belastningen og det var alltid der de selv løftet, med pads. Har nå gått til innkjøp av biltemas nye og hardere pad så satser på at det går bra.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

g0bben

Sitat fra: Electrix på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 00:00
Siden det er så mye forskjellige påstander og anbefalinger rundt dette på nettet spurte jeg likegodt verkstedet til Nissan og fikk klar beskjed om at det var jekkepunktene som skulle brukes. Kanal/fals her var forsterket til å klare belastningen og det var alltid der de selv løftet, med pads. Har nå gått til innkjøp av biltemas nye og hardere pad så satser på at det går bra.

Kan du dele erfaring og delenr. ? :)
Hvit EuroLeaf Tekna med krompakke - Levert 26.09.13

Electrix

Jeg får ikke testet dette før til helga, men kan dele erfaring da. Jeg har en tidlige versjon av Biltemas garasjejekk og en grå/beige ganske myk pad som nå blir byttet ut med en hardere sort pad.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mr.Zero

Sitat fra: Electrix på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 17:39
Jeg får ikke testet dette før til helga, men kan dele erfaring da. Jeg har en tidlige versjon av Biltemas garasjejekk og en grå/beige ganske myk pad som nå blir byttet ut med en hardere sort pad.

Den gråhvite pad'n deles av kanalflensen ved jekking. Anbefales ikke.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

MapleLeaf

Hei!

For meg passet garasjejekken i jekkepunktene som markert i instruksjonsboken.

Takk for alle innspill!

Electrix

Jeg har nå byttet dekk med å jekke med pad mot de punktene som Nissan spesifiserer. Det gikk fint, men Biltemas sorte pad som jeg brukte er enten engangsutstyr eller så er den ikke egnet til formålet. Allerede etter første dekkskift så jeg at den var sprukket, men ikke helt delt. Den ble verre, men overlevde heldigvis 8 dekkskift (to biler)

Konklusjon: garasjejekk og jekkpunkter i "kanalflensen" under holdt, men jeg må finne en bedre pad til neste gang.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

Nå har jeg brukt garasjejekk og myk hvit/grå pad tre ganger uten at det er merker på bilen.
Den er enten fra Clas Ohlson eller Jula.

Avensisen som har vært på en del forskjellige verksted er imidlertid løftet utenfor merket punkt så det er synlige skader...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Man skal vel egentlig ikke løfte på selve kanten av falsen men på platen innenfor, det er det originaljekken gjør.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Keo

Jeg har alltid satt garasjejekken rett på noe i hjulopphenget som ser massivt/solid ut. Det er kanskje ikke så bra? Har gjort det siden jekkefestene på en Scorpio 95 fikk ødelagte jekkepunkter med orgianaljekken for 15 år siden.

Nå er ihvertfall hjulene skiftet og det ser ut til å ha gått bra.

Thomas Parsli

Det korrekte er avbildet her:
https://docs.google.com/file/d/0B_0onPGgcA_pcUxTRDVBTXpOQUk/edit?pli=1

Og pene bilder her:
http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Jacking_up_a_LEAF

Verksteder og dekkforhandlere er ikke spesielt nøye, men løfter ofte hele bilen med klosser på alle fire jekkepunktene....

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. april 2014, klokken 13:53
Det korrekte er avbildet her:
https://docs.google.com/file/d/0B_0onPGgcA_pcUxTRDVBTXpOQUk/edit?pli=1

Thomas

Du vil ikke finne plass 3 og 4 på Leaf, da det er en fossilbil som er avbildet!!!!

Leaf skal jekkes opp på dørstokkene både med garasjejekk og av verksted med 2-søyler, men med løftebukk fordeles vekten på 4 punkter. Når man bruker garasjejekk blir det mer enn 25% av bilens vekt på jekkpunktet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Jeg jekker opp begge hjulene samtidig ved å jekke på det fremre jekkpunket, fungerer aldeles utmerket :-)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA