Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiler i bilprogrammer

Startet av mausie, onsdag 09. april 2014, klokken 15:46

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: mausie på tirsdag 01. april 2014, klokken 13:14
Hva er ulempen med amerikansk og europeiskimportert leaf? Sånn bortsett fra dab-radio og gps?

Det er eit par ulemper:
US bil:
- Garanti..
  Nissan gir ingen garanti på US importerte bilar.
- Radio har berre enkelte frekvensar (FM) - og manglar DAB?
- Fjernstyring av bilen (via pc/mobil) fungerer ikkje.
- (Batteri kan ha fått skader pga. det i enkelte US starter er varmt, men om dette faktisk er eit reelt problem veit eg ikkje.)

Europeisk bil:
- Garanti..
  Nissan gir begrensa garanti på importerte bilar.
- Fjernstyring av bilen (via pc/mobil) må bli aktivert, normalt utfører den som importerer bilen dette.

Fordel med import bil:
- Pris

Hugs på: Så lenge du kjøper av eit norsk firma vil du kunne reklamere på feil og mangler. Men, om dette firma går konkurs før reklamasjons tida er ute vil stå med færre rettigheiter enn om du kjøpte av offisiell Nissan forhandler i Norge der garanti vil gjelde ved alle Nissan forhandlere.

Forskjellen i pris på Norsk, Euro import og US import har vel også blitt mindre den siste tida?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: mausie på tirsdag 01. april 2014, klokken 13:20
Med min flaks (tre vraka biler på like mange år :( ) er det helt uaktuelt å ikke ha fullkasko med mindre jeg kjører et vrak. Men har ikke så veldig lyst på fossilbil med høye driftskostnader og aldri vite om kløtsjen ryker i morra eller ikke. Vil ha forutsigbare utgifter og miljøvennlighet! :)

Bytte pollenfilter og annet småplukk skal jeg nok greie. :) Takk for innspill!

Trilling har vist seg vere driftsikre, men du bør kjøpe ein med garanti. Har vore enkelte feil her, og er bilen importert kan det bli kostbart når bilane no er 2-3 år gamle. Bilar med Norsk garanti har 5 år garanti, der du står fritt og velge godkjent verkstad / forhandler. (Treng ikkje gå der bilen er kjøpt.)

Forsikring: Om du ofte vraker biler vil du få mindre bonus, forsikring blir dyrere.
"There's no such thing as a free lunch" gjeld i høgste grad forsikring. For meg er pris ved If ca 4600 med kasko og 2 300 kr pr år uten kasko. For den prisen har eg valgt med kasko.

Uten bonus blir prisen ca 8 300, og ved -50% bonus 13 000 kr pr år.

Ps: Sjekk forsikring i fleire selskap, kan vere store forskjell.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

mausie

Takk! Ja, blir mye dyrere når en har uhell ja, smertelig klar over det.

Tviler på at Leira bil går konkurs med det første, dem har tre års garanti på import og brukt. Hva det innebærer vet jeg jo ikke, som sagt, aldri kjøpt eller eid bil før.

Reodor

Vi kjøpte brukt trilling i februar så har bare hatt elbil i to måneder.
Vi har forovervendt barnesete bak fører og bakovervendt bak pasasjersetet til minsten på 1.5 år. Det funker greit til småkjøring, og jeg får plass på begge sider fremme (er 1.92m).
Når jeg kikket etter brukt elbil fikk jeg inntrykk av at batteriet er det eneste virkelig skumle med tanke på store uforutsette utgifter. Derfor valgte vi en bil med lav kilometerstand slik at ved vårt bruk går garantien ut på tid og kilometer omtrent samtidig (2011 modell registrert i 2012, 8000km, bruktimportert). Garantien er ulike på ulike modeller og også avhengig av hvilket land de ble solgt i tror jeg. Sjekk derfor i service heftet hvilken garanti som gjelder på akkurat den bilen du ser på. På vår var det 5 år / 50 000 km garanti på batteriet.
Dersom du kjøper bil med over 50000 km kan det hende batterigarantien har gått ut.
Dersom noen er uenige med dette om garanti får de rette meg.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Kristian O

Om du har plass til bakovervendt bilstol kommer ann på:
- bil
- størrelse på fører / passasjer foran bilstolen
- bilstol
- (montering)

Om du skal prøvekjøre i morgon vil eg anbefale å ta med bilstolane og prøve å montere dei i bilen.
Pass på at du strammer sikkerhetsselen skikkelig slik at bilstolen kjem nærmast mulig seteryggen i baksetet. Det kan gi deg litt meir plass i framsetet. Hallinga i ryggen på bilstolen har også mykje å sei. Liggende stilling på bilstol tek meir plass enn ein som er meir rett i ryggen.

Om det ikkje går, ville eg vurdert å sette eine bilstolen i framsetet heller enn å snu bilstolen. Eit absolutt krav i så fall er å slå av airbag i framsetet!!

Får du fortsatt ikkje plass til bilstolane dine kan eit alternativ vere å bytte bilstol. Lån med deg bilen til ein butikk som selger bilstoler og be om hjelp. F.eks Britax Maxway tar liten plass både i breidda og lengda. Kan brukast opp til 25 kg og er pluss- godkjent.
Eg er sjølv 199 cm og har to unger som begge fortsatt sitt bakovervendt. Dei er 2 og 5 år om 1 mnd. Det er absolutt mulig å ha ungane bakovervendt til dei er for stor (25 kg), og personlig synes eg det er heilt klart verd det. Litt lesing på nett bør kunne motivere dei fleste. Link under har bakovervendt og framovervendt bilstol i samme test:

Litt langt innlegg, men det er kjepphesten min  :P Blir også meir motivert til meir eg lærer om dette.
Lykke til med bilkjøp og bilstoler  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

mausie

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 01. april 2014, klokken 21:39
Om du har plass til bakovervendt bilstol kommer ann på:
- bil
- størrelse på fører / passasjer foran bilstolen
- bilstol
- (montering)

Om du skal prøvekjøre i morgon vil eg anbefale å ta med bilstolane og prøve å montere dei i bilen.
Pass på at du strammer sikkerhetsselen skikkelig slik at bilstolen kjem nærmast mulig seteryggen i baksetet. Det kan gi deg litt meir plass i framsetet. Hallinga i ryggen på bilstolen har også mykje å sei. Liggende stilling på bilstol tek meir plass enn ein som er meir rett i ryggen.

Om det ikkje går, ville eg vurdert å sette eine bilstolen i framsetet heller enn å snu bilstolen. Eit absolutt krav i så fall er å slå av airbag i framsetet!!

Får du fortsatt ikkje plass til bilstolane dine kan eit alternativ vere å bytte bilstol. Lån med deg bilen til ein butikk som selger bilstoler og be om hjelp. F.eks Britax Maxway tar liten plass både i breidda og lengda. Kan brukast opp til 25 kg og er pluss- godkjent.
Eg er sjølv 199 cm og har to unger som begge fortsatt sitt bakovervendt. Dei er 2 og 5 år om 1 mnd. Det er absolutt mulig å ha ungane bakovervendt til dei er for stor (25 kg), og personlig synes eg det er heilt klart verd det. Litt lesing på nett bør kunne motivere dei fleste.
Litt langt innlegg, men det er kjepphesten min  :P Blir også meir motivert til meir eg lærer om dette.
Lykke til med bilkjøp og bilstoler  :)


Takk! :) Jeg har ikke kjøpt bakovervendt bilstol til minste enda, er høygravid nå nemlig. Men er en         meget viktig ting for meg også, snuppa på tre skal sitte bakovervendt så lenge det går!

Hittil Har jeg bare leid bilstol fra If, for å slippe å sette meg inn i hva som er best, men har skjønt at den ikke er den minste at det gjør noe. Så tenker å kjøpe neste sjøl med prøving ja.

Det sier litt om min uerfarenhet at jeg ikke hadde fått med meg at det måtte være isofix både på stol og i bil frem til nå. Så har prestert å kjøpe babysete med isofix tror jeg uten å sjekke om det var i bilen til pappa. Noe det selvfølgelig ikke var. Kremt. Så det er jo også en fordel med litt nyere bil. :P Burde vel kanskje sette meg inn i hvordan det sete settes fast før jeg føder... Med andre ord i går helst. Stoler ikke på at gubben finner ut av det på egenhånd. ;)

Kristian O

Isofix er på ingen måte nødvendig. Bilstoler festa med isofix tar som regel meir plass i bredda, sidan du ikkje får dei så langt ut til sidene som uten isofix. Om du finn ut at du må ha eine bilstolen i framsetet så er det heller ikkje isofix der. Bakovervendt er isofix også kun godkjent til 18 kg. Andre bakovervendte bilstoler kan som sagt brukast til 25 kg. Dei 7 kg i forskjell kan utgjere ein stor forskjell i alder på barnet.
Fordelen med isofix er at det er enkelt å flytte stolen mellom ulike biler, og at dei er enkel å feste riktig.
Riktig festing er heilt avgjerende for sikkerheten, så pass på å få god instruksjon i dette på butikken.
Lykke til, så håper eg at du får ordna bilstol i tide  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

mausie

Nei, vet jo det ikke er nødvendig, er ikke isofix på det sete som er i bruk nå. :) Og er jo leeeenge til jeg trenger å finne nytt bakovervendt. Snuppa er som sagt tre nå, og veier 13-14 kg tipper jeg, så er vel en god stund til hun når 18 håper jeg. Får vurdere det da om vi skal si opp leieavtalen med If og kjøpe eget eller gå over til beltestol.

Reodor

Innlegget her er på ingen måte ment å være ufint. Ta det i beste mening for det er slik det er ment fra en småbarnspappa som ønsker dere alt vel.

Når du skriver at du har vraket tre biler på tre år og at du må ha kasko forsikring videre da du antar at det kan skje igjen, så bør du gjøre noe med det. Det er nok ikke bare uflaks.

Med snart to barn i bilen, som ofte er skikkelig flinke til å distrahere enhver sjåfør, blir ikke kjøringen noe enklere. Jeg hadde ikke latt mine barn sitte på med noen med en slik kjørehistorie.

Firmaet jeg jobber i krever at alle ansatte tar en kjøretime i året som oppfrisking. Det gjelder alle med førerkort uavhengig av fører og ulykkeserfaring. Det hjelper, og er ifølge statistikken godt anvendte penger. Jeg selv merker at det er nyttig med litt etterutdanning på hvordan kikke fremover, holde oversikt, planlegge farten, kjøre defefnsivt etc..

Jeg vil tro at en kjørelærer godt kan ordne en slik oppfriskningstime og at det kan lønne seg også økonomisk ved at forsikringen din nok blir rimeligere.

Vraker du bilen gang på gang er det i mine øyne ikke bare uflaks, men kanskje er det flaks om ingen blir skadet?

Når det kommer til bilvalg tror jeg f.eks trillingen kan være et godt alternativ. Den er svært lettkjørt, man sitter litt høyt og har god oversikt samt at det er automatgir.

Nok en gang, dette er ikke ment å være et ufint innlegg og lykke til med både bil og barn!
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

mausie

Takk, jeg tar det i beste mening, og skjønner godt hva du mener. :) Begynner jo å tvile litt på egne kjøreferdigheter når sånt skjer gang på gang. Jeg kan bare trøste meg med at i ingen av tilfellene kan jeg med hånda på hjertet ha handlet annerledes. Bortsett fra å ikke kjøre i det heletatt selvfølgelig. I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg burde ha latt bilen stå. Men det er jo heller ikke noe alternativ i en travel hverdag.
Når jeg skrev kræsja, så betyr det små uhell med mye skade. I ingen av tilfellene ble airbager utløst, nå sist for tre uker siden var det i max 30 km/t. Problemet har vært at forsikringsselskapene ikke har ville reparert gamle biler rett og slett. :/

Ironisk nok kjørte jeg skadefritt fra jeg var 18 til for tre år siden når jeg begynte å bli adskillig mer forsiktig pga barn. Og jeg har drevet eget transportfirma med 12-14 timer om dagen i bil i perioder.

Tilbake til temaet; Jeg prøvekjørte en leaf i går. <3 gled rundt på veien i et romskip. Ufattelig bekvemt og avslappende å kjøre rett og slett!

På tirsdag skal jeg få prøve en iMiev og gleder meg. Den er nok litt mer oppnåelig prismessig. :) Gleder meg.

Selgeren fortalte meg i forressten i går at dem har senka prisnivået på nybil imiev ytterligere, til 165 000. Inkludert en sånn hjemmelader. Maaaaasse penger. Men om den er betalt ned på 5 år, så sitter jeg igjen med restverdi, er det ikke sånn regnestykket er?

Reodor

Vent noen dager med å skrive kontrakten. Da koster den 159000 uten lader. Den laderen er luksus men du trenger den ikke. De fleste lader nok med standardledningen som følger med. Det gjør iallfall vi   .
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Sitat fra: Reodor på torsdag 03. april 2014, klokken 14:26
Vent noen dager med å skrive kontrakten. Da koster den 159000 uten lader. Den laderen er luksus men du trenger den ikke. De fleste lader nok med standardledningen som følger med. Det gjør iallfall vi   .
En 16A-lader er helt uvurdelig. Spesielt om vinteren. Men enig med Reodor, for det er bedre å kjøpe den ekstra som en mobil kabel og ikke som en fast installasjon. For den vil nemlig være til stor nytte også når man er på farten og parkerer ved ladestolper. Vi hadde ikke klart oss uten 16A-ladekabel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA