Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tikkelyd fra batteriet

Startet av tomrh, lørdag 12. april 2014, klokken 17:13

« forrige - neste »

tomrh

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9438007.ece

Trodde først det var aprilspøk, men virker å være alvorlig ment. Nå er jo dette slik at fylkesrådmannen foreslår budsjettkutt for AtB, og man "antar" bare i artikkelen at elbiler da må betale på ferger. Men det vil jo stride mot stortingsvedtaket om fritak ut 2017 og være lovstridig, og det var nylig et eksempel på at Atlanterhavstunnellen fikk avslag. Likevel sprer dette usikkerhet blant folk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Warlock

#1
Tror vi her trenger hjelp fra Elbilforeningen med innsigelser/uttalelser. Kunne de ha forfattet et innlegg mot de kronikkene som støtter dette og som nå kommer i kjølvannet av dette? Det hadde vært til stor hjelp...
I verste fall kommer dette opp allerede nå i møtet 2.-3. april.

Edit: Og her er det første av disse "oppropene mot elbil" allerede: http://www.adressa.no/meninger/kommentarer/article9437395.ece

Griffel

#2
Sitat fra: tomrh på onsdag 02. april 2014, klokken 09:52
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9438007.ece

Trodde først det var aprilspøk, men virker å være alvorlig ment. Nå er jo dette slik at fylkesrådmannen foreslår budsjettkutt for AtB, og man "antar" bare i artikkelen at elbiler da må betale på ferger. Men det vil jo stride mot stortingsvedtaket om fritak ut 2017 og være lovstridig, og det var nylig et eksempel på at Atlanterhavstunnellen fikk avslag. Likevel sprer dette usikkerhet blant folk.
stortingsvedtaket om elbil på ferger er for riksveiferger, dersom dette er en fylkesveiferge er det en annen sak.
Sitat adresseavisa:
Sitat
Fjerne fritaket for betaling for elbiler på ferjesambandene der fylkeskommunen bestemmer takstene, for eksempel ferja mellom Flakk og Rørvik.
Er Flakk og Rørvik fylkesvei eller riksvei?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#3
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. april 2014, klokken 11:39
Er Flakk og Rørvik fylkesvei eller riksvei?
Rv. 715.

...eller nå ble jeg litt usikker. På wikipedia står den omtalt som fylkesvei 715. Men den har hvitt riksveiskilt med svart ramme. Men på wikipedia: "Før 1. januar 2010 var veien riksvei, etter at regionsreformen trådte i kraft har den status som fylkesvei."

Altså er den fylkesvei?

Hvis dette er tilfelle, kan jo Sør-Trøndelag fylkeskommune med full rett godkjenne et forslag om fergebillett for elbil på dette sambandet. Det vil ramme lokalsamfunnet hardt. Kommunene på nordsiden av Trondheimsfjorden vil da oppleve fraflytning, for folk er avhengige av elbil for at det i det hele tatt skal være økonomisk forsvarlig å pendle. Samt at tilliten til avgiftspolitikken for elbil generelt vil få ikke bare en stygg ripe, men en diger kløft. Så her bør elbilforeningen gjøre noe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Gordon Retriever

#4
Sambandet Flakk-Rørvik er litt spesielt, siden det benytter Autopass og en forenklet utgave av riksregulativet for ferjereiser, utarbeidet av Fylkeskommunen. I tillegg kreves det inn bompenger til en veipakke på Fosen som en del av prisen de reisende betaler.

Men i likhet med andre riks- og fylkesveisamband er Flakk-Rørvik subidiert av staten.


Litt gamle tall, men anslagsvis 1,8 milliarder brukes til å subsidiere fergetakstene i Norge hvert år.
1,3-1,4 milliarder ekstra ville gjort fergene gratis å bruke.

Det er derfor litt ironisk når enkelte dieselbrukere hisser seg opp over elbiler, men glemmer at heller ikke de selv betaler full pris.

I 2010 uttalte nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud følgende:

SitatMen det vi derimot bør kunne få til er det de gjør i Sverige, der fergene på hovedveinettet er gratis, sier Hoksrud til Nettavisen.

Ifølge Veidirektoratet vil gratis ferger koste 1,3 til 1,4 milliarder kroner ekstra i året.

- Bilistene betaler allerede mer enn nok. Staten tar inn rundt 60 milliarder kroner i året på bilrelaterte avgifter, og rundt 22 milliarder går tilbake til veiformål. Det betyr at en allerede for lengst har betalt for disse ferjene, sier Hoksrud.

- Vi ser selvsagt at det er en del penger, men en bør jobbe med å få ned prisen med det målet om at det skal være gratis. Dette klarer en å få til i andre land.

Kanskje noen burde minne Hoksrud om denne uttalelsen til Nettavisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA