Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannfylling på nicad batterier

Startet av PSA106_2001, onsdag 25. juni 2008, klokken 22:35

« forrige - neste »

PSA106_2001

Jeg var vant til å få c.a. 110% når jeg tok en uavbrytet fullading. For 2 uker siden, den reduserte plutselig til c.a. 103% og har ligget konstant der nå etter hver fulladingen.

Selvutlading er veldig lite og dermed ikke åsaken. Det jeg har gjort i de siste som jeg ikke gjorde tidligere var at jeg kjører bilen til 0% (noen ganger under 0) hver annen lading, d.v.s. kjør til 0% og ta en fullading, deretter en avbrytet lading, deretter kjør til 0% igjen. Jeg merker at det er mye igjen etter 0% og eco-lampen kommer aldri opp selv under 0%.

Har dette noe å si at det ikke lader til 110% som før? Flytter energimålingen nedover til under 0%? Hvordan bestemmer bilen at overladingen er fullført? Takk for innspillinger på forhånd!

elektrolux

For å svare på overskriften din:

Bilen lader batteriene fullt opp med ca 20A ladestrøm, og gir så 15% av tilført kapasitet som overlading.

Den trigger over fra bulklading til overlading ved oppnådde ca. 160 V.

Dette betyr at dersom du lader fra 90% vil du få 10% ( 10 Ahr) som bulklading, og 15% av dette ( 1,5 Ahr ) som overlading.

Ved lading fra 0% blir forholdet 100 Ahr bulklading, og 15 Ahr tilført som overlading.

Etter 1000 Ahr forbruk, vil bilen overlade 25%, og vil fortsette å forsøke å gjøre dette i det uendelige dersom den blir avbrudt underveis. Derfor må avbrudt lading praktiseres med forsiktighet, ellers kan en risikere mer overlading, ikke mindre som jo er hensikten med avbrudt lading.

Etter en slik 125% opplading vil en merke noe lengre rekkevidde, enn ved normal fullading, og dermed også det du beskriver som 110% i stedet for 103 %. Husk også at energimeteret hele tiden sliter med å være synkron med batteriet, og ikke kan regnes som et nøyaktig instrument.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Bilen lader altså 15% i tillegg til det den har registrert at den har brukt for å komme opp til en gitt spenning. Starter dette telleverket på nytt hvis den blir avbrutt underveis? Hvis det for eksempel er et strømbrudd? Fortsetter den videre på samme lading eller regnes dette som en ny lading?

Hvis det siste er tilfelle kan dette brukes av de som ønsker mindre overlading, med et koblingsur kan man legge inn et lite avbrekk underveis.
Dette vil også ha den effekten at batteriene og elektronikken får kjøle seg noe ned underveis og kjølevifta ikke trenger å jobbe så mye mens den lader. På Parteren lager den ganske mye lyd. Er det kaldt i været går den nesten ikke, nå sommerstid kjører den i timesvis.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Et interresant spörsmäl. Krever logging, og Omega'en vår er framdeles til reperasjon. Skal ta en test når jeg får loggeren tilbake.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. juni 2008, klokken 18:28
Etter 1000 Ahr forbruk, vil bilen overlade 25%, og vil fortsette å forsøke å gjøre dette i det uendelige dersom den blir avbrudt underveis. Derfor må avbrudt lading praktiseres med forsiktighet, ellers kan en risikere mer overlading, ikke mindre som jo er hensikten med avbrudt lading.

Skal man - efter din erfaring -  måske slet ikke anvende den "store" overladning (25%)?  Hvordan kan man i så fald nullstille elektronikken, så den glemmer de 1000Ahr?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Skal prøve å besvare siste 2 spørsmål.

Det ser ikke ut til at en kan forkorte overladingen ved å stoppe halveis, for så å fortsette. Gjorde et praktisk forsøk på dette, riktignok uten logging, men det var tydelig at den la på 15% i forhold til nederste nivå.

Når det gjelder å omgå 5 timer x 5A for hver 1000 Ahr lading må dette ev. avbestilles med diagnoseapperat. Med andre ord veldig omstendig, og ser heller ingen grunn til å stresse med det.

Sekvensen er lagt inn for å holde batterikapasiteten oppe, og vil også være med å fjerne ev. uballanse i cellene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA