Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 17. april 2014, klokken 14:19

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Kronikk i NRK Ytring:

http://www.nrk.no/ytring/na-har-elbilen-blitt-et-problem-1.11647357

Litt ugreit at køen i kollektivfeltet skaper så mye misnøye rundt elbilene. I motsetning til den rene misunnelsen så er jo dette noe som nå begynner å bli en utfordring.

Hva med å presisere i trafikkreglene at elbiler har tilgang til kollektivfeltet kun når det ikke er kø eller fare for kødannelse i kollektivfeltet?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

offpist

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 04. april 2014, klokken 22:18
Hva med å presisere i trafikkreglene at elbiler har tilgang til kollektivfeltet kun når det ikke er kø eller fare for kødannelse i kollektivfeltet?

Tror jeg blir vanskelig å håndheve..
Jeg ser heller for meg enkelte at enkelte strekninger med kollektiv felt blir forbud for elbiler. Det er gjerne på de samme plassene problemene oppstår hver dag.

Det må bare skiltes godt.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: offpist på fredag 04. april 2014, klokken 22:29
Tror jeg blir vanskelig å håndheve..

Burde ikke være så vanskelig å håndheve. Bare å stille seg opp og vinke biler ut av køen og skrive forelegg.

Ulempen med strekningsforbud er at dette reduserer kollektivfeltinsentivet unødvendig mye.

Med min kjennskap til Vegdirektoratet regner jeg imidlertid med at det blir strekningsforbud nettopp fordi det er enklest å håndheve. Sannsynligvis blir strekningsforbudene ikke tidsbegrensede og lange strekninger blir omfattet, eksempelvis Asker-Lysaker. Det er det aller enkleste og Vegdirektoratet har tradisjon for å velge slike løsninger.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

offpist

Det trenger ikke nødvendigvis kø eller "fare for kø" i kollektivfeltet der el bilisten gjør vurderingen at det er ok å kjøre inn i kollektivfeltet. Men så noen hundre meter lengre fremme rundt svingen så møter man kø der kollektivfeltet slutter. Vips.. bot?

En slik regel vil ikke fungere i praksis, etter det er nu bare min mening.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Carl Anton Stenling

#4
Sitat fra: offpist på fredag 04. april 2014, klokken 23:17
Men så noen hundre meter lengre fremme rundt svingen så møter man kø der kollektivfeltet slutter. Vips.. bot?

Jeg tenker at politiet greit kan observere om elbilen i en uventet køsituasjon velger å stille seg og vente i køen eller om elbilen blinker ut av kollektivfeltet for å unngå å bli stående i køen.

Forøvrig vil nok både busser og taxier med glede bruke hovedlysene til å minne om regelen for de som er tungnemme  :)

Noen andre som heller vil ha strekningsforbud for å forenkle håndheving?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

aurba

Mulig dette er et skudd i blinde!

Etter å ha fulgt debatten på nrk.ytring "Nå har elbilen blitt et problem" og her på elbilforum så undres jeg over at det ikke også diskuteres løsninger for fremtiden.
Kommentaren til bussjåfør Haugås hvor han nevner ruteovervåkingssystemet INIT kanskje brukes til å styre smarte skilt for kollektivfeltet. Må da samkjøres med vegdirektoratet.
Om det settes opp smarte vegskilt på strekningene hvor dette er eller kommer til å bli et problem, så kan kollektivfeltet ha skilting som styres av ruteovervåkingssystemet (INIT) i bussene. De kan gjøres slik at ved x antal minutter forsinkelse på bussruten så omgjøres kollektivfeltet til kun bussfil, når så bussene er i rute igjen så kan skiltingen endres til buss/taxi og elbilfelt. Det kan også styre om det i perioder kun skal være buss/taxi og elbil +2 felt.
Hva vil problemstillingen evt. bli med en slik løsning?

Kommentaren fra Erik Haugstad på nrk/ytring:

"Så til hvordan jeg "har fått fram tallet": Enkelt. I bussen brukes et ruteovervåkingssystem som kalles INIT. Det opererer med forhåndsprogrammert rute (Rutetabell), klokke og GPS. Det styrer bl a skjermvisning og holdeplassopprop inne i bussen, foruten at det samvirker med Ruters sanntidssystem. I tillegg har jeg en skjerm på førerplassen, knyttet til systemet. Den viser hvilke holdeplasser som kommer, og når jeg skal være der. På denne skjermen får jeg også "sekundering". Et tall som viser meg på kvartminuttet nær hvordan jeg ligger an i ruta. Tallet 8 kommer jeg fram til ved å summere det tidstapet jeg har mens jeg står i kø i kollektivfeltet"
Think City 2010, Lithium

Elbil fundamentalist

Må holde en offensiv elbilpolitikk fremover fortsatt.  Vi tenger MINST 1,5millioner elbiler for å få luftkvaliteten opp i byene. 50.000 elbiler monner ikke. OL i Oslo  blir bare ett hån mot byens innbyggere, hvis det ikke legges til rette for frisk luft for barna som vokser opp her. På tide med rushtidsavgift for fossilbiler. Da kan det bli plass til elbilene i fossilfeltet. Eller hva med oblat for dieselbiler? Da blir mange i byen motiverte til å byttet til mer lokalvennlige biler og få reversert den tragiske økningen av dieselbiler i byen som bryr seg døyten om bompenger, da man sjeldent kjører gjennom.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA