Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av bestorp, fredag 11. juli 2014, klokken 14:19

« forrige - neste »

bestorp

Er det mulig å legge til Cruise control på en leaf? På høyreside av ratet (hvor CC ligger på andre modeller) er det ledig plass.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

TB

Er resten av komponentar / elektronikk for CC montert i bilen, så vil det vere enkelt. Men, det mangler truleg meir? Kabelsett, og inngang / programvare for CC.

Produksjon av bilar skjer normalt ikkje med tanke på at det skal vere enkelt og legge til ekstra funksjoner i ettertid. Er redd det vil kreve ein stor oppgradering..?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

kjbu

Sitat fra: TB på tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:48
Produksjon av bilar skjer normalt ikkje med tanke på at det skal vere enkelt og legge til ekstra funksjoner i ettertid. Er redd det vil kreve ein stor oppgradering..?

Min Opel Zafira bygget jeg ut med Cruise Control selv for 50kr i bryter på clutch + 179kr for rattspak + 100kr for OBDII kabel m/diagnosesoftware.
Alt fra ebay.

Ledninger var klargjort til ratt og clutch-bryter. Endre Cruise Control til "Active" i software => VIOLA!

Med andre ord er mange biler klargjort, siden de bruker samme ledningsbunter i alle bilene.
Leaf har vel CC på rattet, så eventuelle kabler ligger trolig inni der.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

TorC

Det er forskjellig "harness" på rattvarme og uten rattvarme, så det er ikke utenkelig at det er det er ulike harness for andre funksjoner.

Før i tiden var det billigere å kjøre standarddeler på alle biler, men dette ser ut til å endret seg en del. På 2012 modellen er det nå 3 ulike harnesses avhengig av modell. (og det er fire harnesses, hvorav 3 er ulike basert på modell, og en felles, altså totalt 10 stk, MEN flere av dem har ekstramoduler).

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA