Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye ladeplasser i Oslo

Startet av Griffel, tirsdag 18. november 2008, klokken 09:04

« forrige - neste »

Griffel

Artikkel i VG:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=523532

Av 87316 nye biler er det  100 Think, den ligger på 102 plass i antall biler solgt.
Det ville vell ha vært adskillig flere om de hadde klart å levere flere.

Prius som den nest laveste i CO2 utslipp 1253biler og på 24 plass (104g/km)
Smart for two 34 stk på 145 plass. (107g/km)
Toyota Aygo 454 biler 55 plass (108g/km)
PSA med  Peugeot 107 143 biler og på 87plass, og  Citroen C1 104 biler solgt og på 99 plass (108g/km)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Det står førstegangsregistrerte nye biler i artikkelen. Er det virkelig registrert så mange Thinker av den nye typen ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

#2
Jeg tipper en av årsakene til dette er følgende:

Folk har mye penger, og når de først skal kjøpe ny bil er det image og status og ikke økonomi og miljø som styrer.

Etter kjøp er det forsvinnende lite forskjell i kostnad ved bruk av f.eks Prius kontra en Audi Q7

Begge er belemret med omtrent samme årsavgift, og begge må betale det samme i bompenger.

Der forskjellen ligger er i kostnad på drivstoff, men så lenge en "kun" må ut med en 100 lapp ekstra for å kjøre Q7'en mellom de store byene i Norge i forhold til Prius'en er det omtrent ikke vits i å velge miljø.

Hvor mye ville f.eks du betalt i ektra leie for å bruke Q7'en til fjells i stedet for en Prius.

Når derimot Elbilene kommer for fullt, vil forhåpentligvis disse ta over statusrollen til disse "monsterbilene", og samtidig medføre reelle besparelser under bruk.

I dag får en medfølende sympati når en kjører Elbil, Når Elbilene akser fra fossilbilene, og blir å finne parkert på fjellet 20 mil fra byen blir det ren beundring og positiv missunnelse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Sitat fra: HHF på mandag 03. november 2008, klokken 11:57
Det står førstegangsregistrerte nye biler i artikkelen. Er det virkelig registrert så mange Thinker av den nye typen ?
Tror det kan stemme, her på IT Fornebu hvor Think holder til er det minst 30. Tror de fleste av disse foreløpig brukes av Think selv.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

100 stk. er jo et så rundt tall at det trolig er 0 serien det er snakk om, mao en test flåte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Lyder ganske sannsynlig at det er testflåten ja - trodde bare ikke den var så stor, men blir nok fort det om Think også har såpass mange selv. Vet jo at f.eks Selvaag har noen ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Catalyzator

Jeg tror folk flest kjøper bil som har utsalgsted så nært som mulig og
gjerne med verksted for serviceoppfølging etc. Reklameaviser i postkassen
som lokker til kampanjetilbud og "kom å prøvewkjør idag" tilbud.
Jo enklere tilgjengelig... jo lettere å vurdere... jo lettere å kjøpe.

Bilbutikker har på sett å vis blitt som "Kjøpmann på hjørnet"

For min del visste jeg jo ikke at det fantes leveringsklare EL-doninger
med fire hjul, Reva og Buddy, før jeg fant dette forumet i sommer.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

espen

Som Catalyzator er inne på: Bilbutikkenes lagerbeholdning og forhåndsbestillinger styrer i meget stor grad hva som "pushes" av bilselgerne, og forbrukere er lette å påvirke.

Men jeg håper det også er en annen grunn til at "miljøbilene" ikke øker mer, og det er at de som er mest opptatt av miljø har fått med seg at det er liten vits å bytte bil for å spare 10-20 gram CO2 pr kilometer, så lenge CO2-utslippet ved å produsere en ny bil totalt overskygger den besparelsen.

Jeg er ihvertfall en av de som venter med et eventuelt nybilkjøp til man får tak i  noe som er betydelig bedre (elbiler og plugg-inn). Og nå kan vi endelig se lyset i tunnelen  :)

Catalyzator

Sitat fra: espen på tirsdag 04. november 2008, klokken 10:43
...det er liten vits å bytte bil for å spare 10-20 gram CO2 pr kilometer, så lenge CO2-utslippet ved å produsere en ny bil totalt overskygger den besparelsen.

Helt enig med Espen her!
Dessuten er det jo NULL gevinst å bytte bil når den gamle bilen
blir solgt til en annen bruker som kanske tilåmed kjører dobbelt
så mye med den... 

Tenk om jeg solgte min bantodostbil (Ford F-250 med V10 Bensin) til en
som kjører 50tusen km pr år ? mens jeg faktisk bare kjører noen få tusen.
Hvordan blir miljøregnskapet da ? selv om jeg kjøper El-bil så vil altså totalen
bli et sørgelig tap for miljøet.....
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA