Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 ladekabel?

Startet av cito13, torsdag 03. april 2014, klokken 17:52

« forrige - neste »

cito13

Her kan man bare lure på hva de tenker. Er de sur at Tesla og Deutsche Bahn har slått seg sammen? Vil de gjerne være med? Er det Daimlers søknad for å kunne koble sine biler til SC? Eller er det noen som begynner å bli nervøs?

http://europe.autonews.com/article/20140325/ANE/140329951/daimler-bosch-question-teslas-go-it-alone-plan-for-german-ev

janmb

Uten at jeg har lest artikkelen kan jeg jo forstå at andre, inkludert organisasjoner, reagerer slik.

Kollektivt for samfunnet er det selvsagt negativt at en av mange leverandører bygger ut sitt eget proprietære nett isteden for at alle samarbeider.

Når det er sagt er jo tesla enn så lenge helt alene i sin liga, ergo er det jo lite relevant for dem å samarbeide om 22kw eller tregere løsninger - når bilen trenger mye, mye mer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Superladeren til Tesla leverer strøm med spenning for Teslas biler.

Det er ikke sikkert hardwaren i superlader kan levere den spenningen som andre biler trenger til sine batteripakker.

Lar spenningen seg variere slik at den passer for lading av andre bilers batteripakke, så er det ikke noe teknisk iveien for at andre kan lade. Det er ikke dermed sagt at det passer med Teslas forretning.


Thomas Parsli

Jeg hadde også vært litt sur hvis jeg etter over 80år med bilproduksjon ble parkert av et lite amerikansk firma drevet av en sør-afrikansk jyping!

Når denne jyplingen i tillegg håner brenselceller (alle vet jo at det er fremtiden) og sier at Tyskland er det viktigste markedet etter USA for Tesla blir det rett og slett for mye.

Teslas nettverk av Super Chargers er ikke en bra ting for forbrukerenen siden de er proprietære, men det sparket de gir i bakenden på de store, gamle, treige bilprodusentene er en god ting.

At de går ut mot Tesla på denne måten sier litt om hvor bra Tesla gjør det og hvor dårlig de to gamle tyske herrene gjør det...

Flere konkurrerende proprietære ladestasjoner er ikke automatisk negativt for forbruker. Det skaper større konkurranse og gjør det lettere å sette gode ideer ut i praksis. Jeg tviler på at vi hadde hatt Super Chargers i Norge hvis Daimler, Toyota, Bosch og Tesla skulle komme frem til en felles standard...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

janmb

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. mars 2014, klokken 20:07
Når denne jyplingen i tillegg håner brenselceller (alle vet jo at det er fremtiden) og sier at Tyskland er det viktigste markedet etter USA for Tesla blir det rett og slett for mye.

Å nei, ikke igjen...

Om brenselsceller skal være fremtiden må du finne noe annet å omsette enn hydrogen hvertfall.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Thomas Parsli

Jeg var ironisk angående brenselceller, Elon Musk er det ikke når han sier "fuel cells are so bullshit!".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA