Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Renault Clio service på østlandet?

Startet av Laban, tirsdag 11. november 2008, klokken 20:55

« forrige - neste »

Laban

"Den amerikanske hybridsportsbilen Fisker Karma skal produseres av Valmet Automotive i Nystad i sørvest-Finland. Karma kan bruke et helt år på én eneste bensintank."

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1180194.ece

"Fisker Karma får solceller innebygd i taket. De leverer strøm til bilens klimaanlegg ved behov, eller til lading av batteriet. Dessuten kan Fisker levere solceller til garasjetaket, som lader et stasjonært batteri om dagen, og som deretter kan lade opp bilens batterier om natten. Dermed blir bilen langt på vei drevet av den lokale solenergien."

Med en pris på $80.000.- må jo dette bli en Tesla-killer ?
80 km på ren batteridrift vil jo si at de fleste vil kunne kjøre på kun el. 
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

At dette er en Tesla-killer mener jo Tesla. De har jo saksøkt Fisker for å sabotere Whitestar/Model S designet de betalte han for å lage og så snu seg rundt og annonsere Karma'en. Tesla har vel hele tiden tenkt at deres neste modell skal konkurrere med Fisker Karma. Dvs deres ren-elektriske 4 dørs 5 seters med et eller annet sted mellom 160-300miles rekkevidde. Denne påstår de at de skal selge for $80 000.
Personlig liker jeg designet på Karma'en, men både barten og den litt vel brautende fremtoning gjør meg litt usikker :) Jeg ville også tatt Fisker sine antagelser om dato for produksjon med en liten klype salt. De har tross alt ikke startet produksjonen enda (siden den finske fabrikken skal avslutte kontrakten med Porsche) og med tanke på hvor mye problemer firmaer som Think og Tesla har med egne større ingeniøravdelinger. Det er fort et eller annet som ikke vil, som girkasse eller servo eller et eller annet som visstnok er kjempeenkelt....

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

HHF

#2
Det største problemet med Fiskern sett med norske øyne er vel at det ikke er en ren elbil, med det som følger av ulemper.

Jeg har etterhvert fått en slags holdning til elbillanseringer som sier "Ta en uttalt release dato som ligger 1 år eller 2 frem i tid og legg på minst 2 år for å ha en realistisk dato". Så kan man nok håpe at dette bedrer seg når man får mer erfaring med elbiler generelt, men så langt ser det omtrent slik ut synes jeg.

Forøvrig synes jeg også Fisker har kommet opp med en lekker bil - ingen tvil om det.

Er det ellers noen som har fanget opp noe mer nytt rundt Volt osv? Slik finansmarkedene herjer nå og amerikanske bilprodusenter blør, er det jo et spørsmål om man ikke vil se en nedskalering i innsatsen på "spennende prosjekter" og mer trygghetssøking for å skjære kost helt ned til beinet og satse på å få inn noe lønnsomhet på mer kjent teknologi?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: HHF på torsdag 30. oktober 2008, klokken 08:48
Er det ellers noen som har fanget opp noe mer nytt rundt Volt osv? Slik finansmarkedene herjer nå og amerikanske bilprodusenter blør, er det jo et spørsmål om man ikke vil se en nedskalering i innsatsen på "spennende prosjekter" og mer trygghetssøking for å skjære kost helt ned til beinet og satse på å få inn noe lønnsomhet på mer kjent teknologi?

Nå ser jo GM at det de har satset på, nemmlig STORE bensinsluggere, ikke er særlig salgbare lenger. De står der uten biler folk vil ha, mens Toyota her et bredt program av mindre biler, som folk nå foretrekker, og en kommende generasjon plugg-inn og rene elbiler.

Da skal det vel mye til før de kutter ut arbeidet som vil gi dem energieffektive biler i fremtiden, for heller å satse på bilene folk ikke vil ha? Tror nok aksjekursen hadde stupt, hvis GM gikk ut og så at de skrinla Volt utviklingen. (GM aksjen omsettes nå for rundt 5$, mot 55$ for 5 år siden).

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Laban

Sitat fra: HHF på torsdag 30. oktober 2008, klokken 08:48
Er det ellers noen som har fanget opp noe mer nytt rundt Volt osv? Slik finansmarkedene herjer nå og amerikanske bilprodusenter blør, er det jo et spørsmål om man ikke vil se en nedskalering i innsatsen på "spennende prosjekter" og mer trygghetssøking for å skjære kost helt ned til beinet og satse på å få inn noe lønnsomhet på mer kjent teknologi?

Jeg ville tro det ble motsatt, at man prøver å få fortgang i utviklingen av biler markedet vil ha. Amerikanerne er jo blitt mer miljøbevisst, de kjøper jo mange Prius hybrid der borte, og de store produsentene sliter med å selge store biler med store motorer.
Så jeg håper (og tror) iallefall at de heller hiver på en skuffe i utviklingen av produkter markedet vil ha, og ikke skjærer det ned til beinet.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

HHF

Det var jo 2 svar som var relativt like :-). Jeg håper for all del dere har rett, men er litt redd det blir for langsiktig for GM ... Det snakkes jo om at de kan gå på trynet allerede nå ....
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Laban

Ja, Lars ble et lite hestehode forran gitt  ;D
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lars C. Krogenæs

Her er en interessant artikkel om tilstanden i Detroit, der Volt kommer opp som tema. Uten Volt virker det som om Detroit i hvertfall kan legge ned....

Det interessante nå er at presset på elbil kommer fra massene, og rammer de 3 store der det gjør vondt, dvs på lommeboken. Dermed har produsentene alt å vinne på å lage gode elbiler denne gangen.

Forrige gang, på slutten av 190-tallet var det press fra Politikere i California, som drev utviklingen. Da hadde bilindustrien tilsynelatende alt å vinne på å produsere håpløse elbiler, for å bevise, med hjelp av sine lobbyister at det var bensinslukere som var fremtiden. Så feil kunne de ta, og jeg håper de angrer nå  ;).

Nå er teknologien tilgjengelig, fabrikantene er villige, kundene er klare, politikere er klare til å støtte opp om dette (slik de har gjort i Norge), så nå må vi da snart få elbiler som ser ut som biler, som har plass til 4 - 5 personer, ikke koster en formue, og kan klattlades. Mitshibushi sin i-MIEV er min drømmebil nå :-)


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA