Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think 2000 til salgs

Startet av ojahr, tirsdag 25. november 2008, klokken 15:05

« forrige - neste »

ojahr

Jeg har en Think (30.000km) hvor 7 av blokkene er blåst og har sjekket litt med Li-Ion, men det er dyrt...noen som vet om andre alternativer til nye NiCad-blokker?

Elmo

Jeg har ingen andre alternativer å foreslå, men siden du tydeligvis er ny i forumet tenkte jeg at du kanskje ikke har lest denne tråden
Defekte batterier...klar for fyllingen?  http://elbil.no/forum/index.php?topic=1110.0
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ojahr

Takk for svar..men er det noen som har forsøkt å innstallere blybatterier i gamle Thinker. Noe kortere rekkevidde, men akk hvor mye billigere?

PLUTO

Sitat fra: Ola2 på onsdag 12. november 2008, klokken 19:55
Takk for svar..men er det noen som har forsøkt å innstallere blybatterier i gamle Thinker. Noe kortere rekkevidde, men akk hvor mye billigere?
Er det billigere?
Ved å kjøpe 7 "nye" blokker til din for ca 3000 kr/st blir det 21000 for å ha NiCd i bilen igjen. Jeg tror ikke du greier å få en blybatteripakke til den prisen. Du kan jo ikke ha billige startbatterier i en elbil. Du må jo ha 24st 6V blybatterier på 100Ah dersom du skal oppnå samme effekt, men med betydelig mer vekt vil det gå tyngre. I tillegg til batteriene er det jo en del annet som må forandres på.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

ojahr

Takk skal du ha - problemet er vel bare at det ser ut til å være veldig vanskelig å få tak i. Jeg har snakket med flere som driver med dette og de er mer interessert i å kjøpe mine enn å selge....

Dette med blybatterier var bare noe jeg tenkte på i forbindelse med at ny pakke NiCAD coster 130.000 og Litium 150 - 160.000. Buddy kjører på blypakke som koster 25.000 ferdig installert - det var derfor jeg lurte på om det kunne være et alternativ til alle de Thinkene som er ute av drift...

PLUTO

Her er en mulighet til "nye" blokker: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1325.0
Alternativ to er å sende pakken til Elektrolux og få tak i de blokker du trenger fra han.
en tredje og nok så populær metode for tiden er elbilkanibalisme ;D
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

ojahr

Takk skal du ha - det var jo et par brukbare muligheter. Hvordan får jeg tak i Elektrolux - er det et dekknavn for noen som driver med dette?

elektrolux

Hallo Ola2

Som Pluto sier, så kan jeg hjelpe med å sette sammen en fungenrende kasse til Thinken din.

Har utviklet et strømskinne, og vannslangesett som muliggjør bruk av PSA blokker i Think, og har en del blokker som kan brukes.

Med settet mitt får du faktisk en kortere strømvei, og med PSA blokker redusert fare for ISOfeil, da vannstussen ikke ligger 10 mm fra strømpolen på disse blokkene.

Jeg holder til i Stavanger, og forutsettningen er at du sender hele kassen din hit. Da vil jeg foreta en full 4 stegs og 22 timers test av de blokkene du har, og supplementere med en eller flere rekker med blokker. D.v.s. enten 5, 7 ,12, 14, eller 19 blokker.

En slik oppbygging med 7 gode men brukte blokker fra ca 2004 kommer på rett i underkant av 30000 kr inkludert testing, vasking, blokker, ombyggingskit og 3 mnd garanti på leverte deler.

Dersom dette er interresant kan du sende meg en PM eller mail.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Blybatterieri Think.
Kapasiteten i blybatterier oppgis i Ah ved 20 timers utlading eller c-20.
Når et blybatteri på 100 Ah (c-20) settes i en elbil, vil kapasiteten tas ut på 1-1,5 time. Da er kapasiteten halvert, mens nicad batteriet vil gi omtrent det samme som er oppgitt ved 5 timersutlading, (c-5).

Kewet Buddy veier noe mindre enn en Think, og batterivekten er omkring 40% av totalvekten. (500+350) Batterivekten i en Think er omkring 25 % av totalvekten. (700+250)

Om forholdet skulle bli det samme, måtte blybatterivekten i Think økes til 500kg bly. Totalvekten ville da bli 1200 kilo. Da er vektkapasitet overskredet med 50kg, -uten fører.

Motsatt ville en reduksjon i kapasiteten redusere rekkevidden vesentlig mer enn reduksjonen i kapasitet, fordi utladetiden blir kortere.

Nominellspenningen ved bly må økes for å få de samme faktiske verdier, og laderen byttes for å få riktig ladekurve.

Det hele er et spørsmål om hva bilen skal brukes til, og hvor mye arbeid/kostnad en er villig til å legge i en ombygning.

Dessuten er det viktig å vite at startbatterier ikke vil holde lenge i en elbil.



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ojahr

Til elektrolux: takk, jeg sender deg en e-post.
Til hens: takk til deg også - da har jeg lært litt mer som kommer godt med i mitt liv med EV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA