Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservasjon

Startet av bestorp, fredag 27. juni 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

bestorp

Jeg er en rimelig fersk el-bil eier (Nissan Leaf SV 2013 USA Import). Fikk med en standard 10AMP lader som medfølger de fleste Leafer solgt i Norge som standard.

Problemet mitt er at det er en jungel av ulike ladekabler og typer og at jeg blir forvirra over hva jeg kan bruke og ikke bruke. Det selges jo ladekabler på finn.no, men som jeg er skeptisk til da disse virker som nærmest er kinakopier av orginalen (uten at jeg har noe grunnlag å kunne kalle det for det).

Jeg kunne godt tenke meg en litt raskere lader siden på en del offentlige plasser så er ladekapasiten på 16 AMP. Har forsåvidt 16 AMP kurs i garasjen hjemme hos meg selv og lading over natten funker fint med min nåværende 10 AMP lader, men også her er behovet for å kanskje kunne unytte noe høyere kurs til lading (12 AMP feks).

Kunne trengt en liten oversikt over de muligheter og problemer i forhold til den problemstillinga jeg har.

Og sist men ikke minst, hva er forskjellen på en type 1 og type 2 lader?

Setter pris på svar :)     
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

pottle

#1
Type 1 og 2 beskriver hvilken type kontakt/støpsel bilen har i ladeporten.
Type 1: Støpsel/kontakt som brukes i f.eks. Nissan, Ford, Kia og Mitsubishi. Populært kalt J1772.
Type 2: Støpsel/kontakt som brukes i f.eks. Tesla Models S, VW og BMW. Populært kalt Mennekes.

Spørsmålet ditt er alt for kompleks til at en kan besvare dette i løpet av noen paragrafer. Men det raske svaret er: Har du en Nissan Leaf så må du bruke Type 1 (J1772) og du kan lade opp til (3,6kW) 16A (Med ekstrautstyr opp til 6,6 kW 32A). De billige ladekablene har vist seg å være like stabile som de dyre. Kjøper du fra en normal forhandler i Norge så vil du kunne ha garanti og reklamasjons-rettigheter i tilfelle noe går galt.

EDIT: Mulig denne tråden burde heller ha ligget på "Ladeplasser og ladekabler". Denne grenen gjelder spesifikk Hurtiglading o.l.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

svingen

du ser her hvilken "type" dem er så langt er vel 95% vanlig stikk kontakt på http://www.ladestasjoner.no/
hvis du vil lade på dem på raskere kan du kjøpe en som pottle sier flere steder som elbilhjelpen.no eller http://elbilshop.no/ og http://www.ev-institute.no/ får og nevne noen.

Det starter og komme opp en del "type2" lade stasjoner etterhvert den som er spesielt med dem her er att "laderen" sitter i selve ladestasjonene så slipper den "kladden" og komminikasjon mellom bilen og laderen så blir "enig" hva bile kan lade på.
da må du ha en slik her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_kabler_for_16A_med_3_meters_spiralkabel eller ligenden dvs Mode 3 type 2 til type 1.

da er du sikkret og få ladet på alle "nye" stolper og det er sagt att skal være den nye EU standaren,så den her får du nok bruk får fremover,det er og sagt att alle ladere som blir satt opp av fylkere skal være slik her,da slipper man slitasje på vanlig "schuko" kontakt og mindre vedlikhold og ikke farlig med tanke på brann osv :)

lykke til i lade jungelen.... ;)
Videre anbefaler jeg RFID fra fortum http://www.fortum.no/chargedrive og rfid kort fra http://gronnkontakt.no/ til og lade,er ikke så veldig stabilt SMS så greit og ha noe som er "offline" :) Det he er til hurtiglading.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Lurer på om alle nye SV/SL Leafer (de med fotbrekk og ECO-knapp på ratt) i USA har 6.6kW lader og da vil en 32A ladekabel gi ca 3 ganger så rask lading som vanlig ladekladd.

Type2 kontakter på stolpen er alltid som en "Mode3" stolpe der elektronikken som normalt sett sitter i kladden sitter i stolpen i stedenfor. Mye tryggere løsning og muligjør kraftigere lading for de bilene som støtter det. Man får da også en mye billigere kabel mellom stolpe og bil siden den ikke trenger noe elektronikk.

Hvis du ofte parkerer steder og har behov for lading der det finnes stolper med Type2 kontakt vil en Type2-Type1 kabel være et naturlig valg og hvis stolpen og kabelen støtter det får du ladet med 32A .

Hvis det kun er vanlige schuko kontakter vil jeg anbefale den kladdløse justerbare 6/10/16A ladekabelen fra Charge-Amps (innholdet fra kladden er plassert i håndtaket). Lader da med intill 16A og gir en økning i ladehastighet på ca 50% fra originalkladd.

Type2-Type1 (32A) kabel koster ca 2000kr
Charge-Amps kabel koster ca 6000kr

Charge-Amps kabelen tar så liten plass at den får plass i veska til originalladeren sammen med en 20M skjøteledning. Kjøper du denne kan du ha originakladden liggende fast oppkoblet hjemme for lading over natta og skulle du ha behov for raskere lading hjemme en gang i blant bruker du bare Charge-Amps kabelen.

Knotten

Sitat fra: emil på tirsdag 10. juni 2014, klokken 11:50

Charge-Amps kabel koster ca 6000kr

Charge-Amps kabelen tar så liten plass at den får plass i veska til originalladeren sammen med en 20M skjøteledning. Kjøper du denne kan du ha originakladden liggende fast oppkoblet hjemme for lading over natta og skulle du ha behov for raskere lading hjemme en gang i blant bruker du bare Charge-Amps kabelen.

Nettop slik har jeg gjort det. Charge-Amps'en svei godt i lommeboken men jeg ville ikke vert den foruten.
I tillegg har jeg bestilt overgang Mode 3 til mode 1 med schuko kontakt, da har jeg mulighet til å lade med min 7m lange Charge-Amps kabel pluss skjøteledning fra mode 3 lader.  ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA