Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Samme bolter til sommer/vinterhjul ?

Startet av Mippen, mandag 31. mars 2014, klokken 08:12

« forrige - neste »

Mippen

Har kjørt en i3 noen ganger og forundret meg over hvorfor den ikke har touch skjerm. Noen god forklaring på dette?
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Pågrunn av sikkerhet, vil jeg mene. Med idrive kan du gjøre det du skal uten at fokuset trenger å være på å treffe rette punkt på skjermen. Du trenger heller ikke se på selve styreenheten til idrive for å betjene den.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på fredag 21. mars 2014, klokken 08:43
Har kjørt en i3 noen ganger og forundret meg over hvorfor den ikke har touch skjerm. Noen god forklaring på dette?
Skal du ha touch skjerm må den være stor med store knapper, slik at du treffer vanlige funksjoner både i blinde og på humpete veier. Lite vits med touch på små skjermer, for det blir ikke brukt/vanskelig å treffe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jorgensen

En bra forklaringer finner du her: http://www.tv2.no/underholdning/broom/touch-eller-pek-hva-er-best-4187186.html

Det fine med i3 er at en kan skrive med fingertuppen på iDrive når du vil skrive inn telefonnummer eller navigasjonspunkt, og tekstgjenkjenningen her er veldig bra!
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

eirikjac

I bilindustrien er det to leire: De som sverger til touch screen og de som sverger til rotasjonsknapp. Det forskes mye på hva som er mest trafikksikkert av touch screen og rotasjonsknapp, og det sammenfaller ikke nødvendigvis med hva folk oppfatter som "best".

Med touch screen kan man som regel gjennomføre hele oppgaven man ønsker raskere enn med rotasjonsknapp, men pga øye-hånd koordinasjonen tar man blikket vekk fra veien i lengre perioder enn med rotasjonsknappen. Hva er best, noen få lange øyeblikk med uoppmerksomhet eller flere korte øyeblikk med uoppmerksomhet? BMW er blant de som mener at det er bedre med så korte avbrudd som mulig, selv om det medfører at det totalt sett tar lengre tid å gjennomføre hele oppgaven.

Det er publisert mye interessant forskning om dette på http://www.auto-ui.org
Se f.eks. http://www.auto-ui.org/12/adjunct-proceedings/w2-09-wilfinger.pdf

BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Klykken

Sitat fra: Jorgensen på fredag 21. mars 2014, klokken 09:03
Det fine med i3 er at en kan skrive med fingertuppen på iDrive når du vil skrive inn telefonnummer eller navigasjonspunkt, og tekstgjenkjenningen her er veldig bra!
Forutsetter at man har Navigasjon Professional, om jeg ikke tar helt feil.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Jeg er til en viss grad enig. Jeg foretrekker imidlertid touch og har det på begge bilene mine. Når jeg kjører BMW og har gjort det en del bruker jeg mye mer tid på å få opp det jeg skal enn det jeg gjør til vanlig. Vanesak kan også noen si og det er jo også sant. På mange biler er det også fysiske knapper i forbindelse med touch skjermen, noe som gjør navigering til en lek.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

#7
Er glad det ikke er touch jeg, for fokuset bør ikke være på skjermen så alt for lenge for føreren. Satt på med en teslaeier for noen uker siden (vanvittig maskin, det!), og han drev å fiklet med skjermen mens han kjørte. Det bekreftet mine tanker om at en slik løsning ikke er optimal, men Tesla har løst det på en god måte likevel. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Terondo

En annen bakdel med touch er at skjermen må være innenfor rekkevidden, uten at man må strekke seg. Dette gjør normalt at skjermen må være mye lavere i konsollet, noe som gjør at den ikke blir like enkel å drive å se på under kjøring.

Og så vil en touchskjerm fort bli litt grisete. Knapper og fysiske styremekanismer vil alltid være forbundet med bedre presisjon, og i bilen er presisjon alfa omega. Med iDrive kan jeg sitte helt i ro, se ut på veien, og plotte inn det jeg vil, via iDrive-hjulet. Jeg har ikke følt behovet for å stoppe, for å få gjort slikt, og det er jo bra. Når man står stille føles det gjerne som et savn at man ikke bare kan trykke rett på skjermen på et valg. Jeg ønsker heller å kunne gjøre innstillinger og slikt når jeg kjører, enn å måtte stoppe for å gjøre det på skjermen.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA