Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye ladeplasser i Oslo

Startet av Griffel, fredag 14. november 2008, klokken 12:57

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: HHF på torsdag 30. oktober 2008, klokken 08:48
Er det ellers noen som har fanget opp noe mer nytt rundt Volt osv? Slik finansmarkedene herjer nå og amerikanske bilprodusenter blør, er det jo et spørsmål om man ikke vil se en nedskalering i innsatsen på "spennende prosjekter" og mer trygghetssøking for å skjære kost helt ned til beinet og satse på å få inn noe lønnsomhet på mer kjent teknologi?

Reklamebladet nytt om bil dumpet ned i postkassen her om dagen.
Der var det en artikkel: "Volt leder GM inn i fremtiden"

Her kan en blant annet lese:
«Volt skal etter planen bygges ved GMs fabrikk i Detroit, avhengig av om GM får en tilfredsstillende avtale med myndighetene om støtteordninger. Produksjonen skal starte sent 2010.

Noen data:
Batterikapasitet 16 kWh
Ladetid fra strømnett 3 timer
Rekkevidde ren batteridrift 60km (ikke veldig optimistisk for en 4 seter med 16kWh batteri og aerodynamisk design)
Motor 150 hk
Dreiemoment 370Nm
toppfart 160 km/h

Motoren som kan drive generatoren i denne plug-in seriehybriden går på bioetanol E85.

Ellers er det litt skryt om lav luftmotstand, design, infotainmentsenter med fingertupp betjening og materialvalg.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Sitat fra: HHF på torsdag 30. oktober 2008, klokken 08:48
Rekkevidde ren batteridrift 60km (ikke veldig optimistisk for en 4 seter med 16kWh batteri og aerodynamisk design)

Aerodynamikk er vel ikke det som er viktigst når man stort sett kjører i byen ?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Sitat fra: Laban på torsdag 30. oktober 2008, klokken 23:15
Aerodynamikk er vel ikke det som er viktigst når man stort sett kjører i byen ?

Ikke en toppfart på 160 km/h heller, derfor tror jeg nok at om en bruker denne slik vi bruker el biler nå, er rekkevidden større.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Merk at Volt har et 16kWh batteri, men som sjåfør har du bare 8kWh tilgjengelig. Til å begynne med fyller du den bare til 80% og bare ned til ca 30%. Så om noen år når batteriet blir dårligere utvidere den tilgjengelig kapasitet. Slik at etter teorien skal man ha 8kWh tilgjengelig i hele bilens levetid. Eller minst 10 år mener jeg det har stått.
Personlig tipper jeg bilen også ikke er veldig lett siden de bruker "billige" materialer som stål og ønsker at den skal ha litt Premium følelse pga den høye prisen (i USA).

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cra

Det er vel mange som bruker bilen *til og fra* byen og dermed kjører perioder i hastigheter der det er litt å hente? Har selv et par 80-soner på veg til og fra jobb, så jeg vil tro det kunne spart meg for noen mAh vis thinken var mer strømlinjeformet. Uansett så drar jo selgere (og brosjyrer etc) fram den minste ting som *kan* trekke i positiv retning.

Det interessante er å se de negative sidene med et produkt. Derfor leser jeg alltid de dårligste review'ene først hvis jeg lurer på å kjøpe noe. Er det ingen som klager over negative ting je gikke kan leve med så kjøper jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA