Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Private prøvekjøringer

Startet av RunarBT, søndag 25. august 2013, klokken 02:13

« forrige - neste »

trygvelo

Husk at effekten av felgenes vekt er ganske overdrevet. I tillegg bør man huske på at dekkenes vekt er minst like viktig (men forskjellen er ofte mindre enn for felger).

For fjæring: Total vekt av felg + dekk spiller inn på hvor godt fjæringen på bilen kan gjøre jobben sin.
For akselerasjon/bremsing: Vekten av dekket spiller en prosentvis større rolle en vekten av felgen siden dekkets vekt ligger ytterst i "rotasjonssirkelen" (hvis dette var forståelig).

I tillegg vil økt størrelse på felgens diameter også flytte mer av vekten til utsiden av rotasjonssirkelen. Store felger og dekk er altså ikke å foretrekke sånn sett.

http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Harlex

Noen som vet hva vekten på 19" Polarwheels er i forhold til original 19"?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

erot

Skal du spare vekt på felger blir det dyrt uansett, så du kan gå ut i fra at alle billige felger sannsynligvis tilsvarer de originales vekt. Smidde felger og helst monoblock (frest av ett stykke alu av god legering) er det som gir lette felger.

Som nevnt over sparer det minimalt på rekkevidde og ingenting merkbart på bilens totalvekt. Sannsynligvis null og niks om du bremser lite og bare bruker regen. Det som er poenget er lavere uavfjæret og roterende vekt. Påvirker hvor aktiv fjæringen er, akselerasjon og bevegelighet (mindre gyroeffekt). På en slik bil har det nok ikke veldig mye å si, men om du kan redusere til under 2/3 (som er mulig), så tror jeg det vil merkes. Spesielt mtp hvor ekstremt momentan akselerasjon denne bilen er i stand til.

På motorsykkel og sykkel er det en annen historie, der har det ekstremt mye å si av en rekke ulike grunner.

tjomswrx

Vekt på felger har litt å si for ytelse. Som en tommelfingerregel kan man anta at f.eks 4kg lettere hjul på en tohjulstrekker utgjør 2 x 4kg x faktor10 =80kg ekstra last. Dobbelte for en firehjulstrekker. 80kg vil såklart merkes bedre på mindre momensterke biler enn tesla sine.....
S85

erot

#19
Det høres fornuftig ut. Men det gjelder vel akkurat det samme for firehjulstrekker?

tjomswrx

Sitat fra: erot på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:41
Det høres fornuftig ut. Men det gjelder vel akkurat det samme for firehjulstrekker?

Nei, har forstått det slik når drivverket og diffene på det andre hjulsettet også må jobbe så blir effekten dobbel. På tohjulstrekker blir jo det andre hjulsettet kun en "slave" til det settet som "jobber". Jeg velger å stå ved min påstand, inntil noen med god kompetanse på området avkrefter dette :)
S85

Gressvikingen

Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.
P85D"+"

tjomswrx

Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:36
Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.

Fortsatt ikke overbevist om at jeg tar feil - for biler med 4x4 (awd) :)
S85

Lokführer

Man kan lage aerofelger av 19" orginalfelger, det er bare å klaske på ei akrylplate! slik at overflaten blir glatt.
Pent? Meh...

Jeg har også svært liten tro på at lette felger kommer til å gi noe særlig mere rekkevidde, her har føre og rullemotstand mye mer å si. En tung felg krever mer energi for å komme opp i fart, men momentet som er lagret i rotasjonskraften forsvinner ikke før man kaster det bort ved f.eks bremsing med skivenbremsene. Regenerering med tunge felger tilbakefører mer kraft som følge av høyere moment.
Hvis man vil ha raskere aks i bilen, så er lette 19" med klissedekk(gateslicks) veien å gå. Da går rekkevidden ned og dekkbudsjettet ganske drastisk opp.
Den gyldne middelvei etter min mening er 19" med de Michelin mxm4 eco dekkene.
Utseendemessig synes at 20" er pent uten å blir for rånete. Akkurat passe mye gummi.


Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

erot

Sitat fra: tjomswrx på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:36
Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.

Fortsatt ikke overbevist om at jeg tar feil - for biler med 4x4 (awd) :)

Jeg kan bekrefte at det er feil, mitt spørsmål var retorisk :)  En 4x4 har flere deler som skal akselereres og skaper motstand, så ja, den vil akselerere senere gitt at den ikke har nok effekt til å vinne på ekstra grep. Men her snakket vi om hjulvekt. Alle fire må akselereres opp, uavhengig av drift, så Gressvikingen har rett.

tjomswrx

#25
Sitat fra: erot på mandag 24. mars 2014, klokken 10:28
Sitat fra: tjomswrx på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:36
Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.

Fortsatt ikke overbevist om at jeg tar feil - for biler med 4x4 (awd) :)

Jeg kan bekrefte at det er feil, mitt spørsmål var retorisk :)  En 4x4 har flere deler som skal akselereres og skaper motstand, så ja, den vil akselerere senere gitt at den ikke har nok effekt til å vinne på ekstra grep. Men her snakket vi om hjulvekt. Alle fire må akselereres opp, uavhengig av drift, så Gressvikingen har rett.

Etter å ha konferert med min bilgale kompis, kan jeg svelge den kamelen. Du har rett, ingen forskjell med 4x4. Det er der jeg misforstod.
Men; jeg må samtidig endre litt på den enkle tommelfingerlikningen jeg har presentert. Dvs at tunge hjul som hver veier f.eks 4kg ekstra, vil tilsvare en ekstra dødvekt på ca 4stk x 4kg x faktor 10 = 160 kg (uansett bil). Det merkes, selv på en Tesla. Styr unna billigfelger m.a.o.  ;)
S85

Tempe Dekkservice

Det er helt korrekt at avfjæret vekt har mer å si enn folk tror og at mer kostbare felger med lavere vekt kan ha noe for seg på en TMS, ikke bare for lengre distanse, men også for kjøreglede.

Jeg tror ikke OZ sine Superleggera felger vil være særlig pene på en TMS, men Breytonfelger vil jo passe ypperig.
Om man ønsker litt ned i pris så er ikke Niche Roadwheels Targa helt fjern de heller med ned mot 13kg i 20". Smidde monoblockfelger fra ADV.1 eller Niche er heller ikke så dumt om man ønsker god kvalitet og lav vekt, men med pris deretter.

TSW Nurburgring er også svært lette felger

De originale 21" husker jeg ikke vekta på i farta men de er blytunge iallefall :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA