Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alternativer til UMC

Startet av krsaebo, fredag 04. april 2014, klokken 13:33

« forrige - neste »

krsaebo

Hei.

Jeg kjøpte nylig en Think, og har nå hatt den i en uke. Jeg har derfor omtrent null peiling på elbiler. På vei til jobb i dag kom det et relativt høyt smell på motorveien, og etter et minutt eller to kom det røyk opp fra under førersetet. Jeg stoppa bilen og gikk ut for å se, men kunne ikke se så mye galt. Når jeg satte meg inni bilen igjen var røyken borte. Siden jeg bare hadde 7-800 meter igjen, kjørte jeg forsiktig og parkerte bilen på jobb. Jeg merket ikke noe mer problemer på denne strekningen.

Hva kan dette komme av? Er det en celle i batteriet som har blitt ødelagt? Hva bør jeg eventuelt gjøre med dette?

Håper noen kan komme med et godt svar på dette!

Hilsen Kristian

Olsleaf

Hei! Antagelig har en celle brent ja.

Et spørsmål; Har du Nicometer? En fordel for å se hvor mye du trekker fra batteriet. Software i den gamle Thinken hadde ikke noe begrensning for hvor mye el motoren trakk fra batteriet.

Lenge siden siste vann og lade service?

Hvor bor du? Kanskje det er noen som kan hjelpe med sjekk av batteripakke.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

krsaebo

Takk for raskt svar!

Jeg har nok ikke Nicometer, men det kan hende at overgangen til mitt forbruk (mye motorvei) fra tidligere eiers forbruk (svingete landeveier i 60 km/h) ble for stor for batteriene?

Sist gang det var utført vann-/ladeservice, ettersom jeg har blitt informert av tidligere eier, var 15.01.13 (2088 km siden).

Jeg bor i Bergen, så jeg hadde vært veldig takknemlig dersom noen har mulighet til å hjelpe:)

Kan jeg fortsette å kjøre bilen i den tilstanden den er i nå, eller bør den stå i ro til problemet er undersøkt/fikset?

Olsleaf

Du kan sikkert kjøre med den, men burde fått noen til å se på den. Vet ikke hvem som kan hjelpe i Bergens område. Håper noen ser denne tråden og bor i Bergen og omegn. Eventuelt spør han som solgte deg bilen om han vet om noen.

Finne ut om noen har et Nicometer liggende til salgs også.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Caspar

Veldig dårlige nyheter. Det som har skjedd er at et av batteriene har gått varmt også har det brent hull i selve batteriet. Jeg tipper at du vil finne lut og kanskje frostvæske under bilen, og dette er nok dessverre det nærmeste du kommer et totalhavari på en Classic
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

krsaebo

Så det vil ikke vært mulig å erstatte den/de cellene som det har blitt brent hull i? Hva tror du må til for å reparere den? Med tanke på at jeg kjøpte den for under 1 uke siden er det veldig surt å måtte akseptere et totalhavari allerede:s

hma

Det er ikke noe problem å fikse batteriet i en Classic Think, det består av 19 stk blokker (nikkel-cadmium), hver på 6V som er koblet sammen i en streng (serie). Tilsammen 114V.
Hver blokk har sitt eget reservoar for vann (som er i forbindelse med selve battericellene) og et reservoar for kjølevæske (som ikke er i forbindelse med battericellene). Begge reservoarene er koblet sammen i to separate kretsløp og begge kretsløpene sin oppgave er i prinsippet å kjøle av battericellene.
http://www.elbil.no/wiki/Think:Batteripakke

Når bilen brukes fordamper noe av vannet som er i forbindelse med battericellene, og dette må etterfylles regelmessig
http://www.elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice


Som Caspar forklarer kan det komme smell med etterfølgende magisk røyk dersom det er for lite vann. Det kan da hende det er blitt "skutt" hull på en eller flere blokker med den konsekvens at man kan få forurensing mellom kjøle- og vannkretsløpet. I tillegg vil det renne væske ned i batterikassa.

For å komme med litt positive innspill så betyr ikke dette kroken på døra. Det kan godt hende du kommer fra det ved å bytte noen få blokker. Men i alle tilfeller må batterikassa ned for rengjøring og alle blokkene må testes/inspiseres.

Mitt råd er å komme i kontakt med andre Classic-eiere i Bergen, så kan du ta ut batteriet. Nye blokker skal være mulig å skaffe om du bruker forumet (Think-seksjonen eller kjøp/salg).
Om du overhode ikke greier å fikse dette selv holder Elbilhjelpen.no til i Stavanger. Robort (alias 'Elektrolux') har god erfaring med disse bilene.
http://elbilhjelpen.no/htm/pris_liste.html
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

krsaebo

Takk for svar.

Hvordan kan jeg teste/inspisere blokkene? Må en ha spesialutstyr for dette? Vil jeg skade bilen ved å fortsette å kjøre med den i denne tilstanden, eller vil dette bare gå utover rekkevidden?

elektrolux

Slike smell pleier å koste 20000-30000 kr å fikse. Men da inkludert montering av RoboMeter for å hindre at det samme skjer igjen. Vi har fraktavtale med Fjordline og du kan sette bilen på fergen til Stavanger for kr 1100 dersom du oppgir Elbilhjelpen.no avtalen.

Fortsetter du å kjøre vil resten av batteriet overbelastes og du kan forvente ytterligere skader.

Spørsmålet er om tidligere eier hadde forutsettning for å vite om batteriets tilstand. Disse bilene kjører lett 60 km om de er i god stand. Synker rekkevidden er det tegn på problemer. Vil tippe denne bilen har hatt problemer siden sist vannservice, siden det er ved vannservice blokker gjerne ryker, ironisk nok spesielt om vannservice er gjort på merkeverksted. Dersom bileier hadde grunn til å betvile batteriets tilstand, uten å nevne det i salgsprosessen har du krav på heving av kjøpet. Med 1 ukes eiertid står du sterkt uansett ved en tvist. Du har ikke fått den varen du hadde grunn til å forvente, men i stedet et restaureringsobjekt.

Likevel bør disse bilene tas vare på. De er usedvanlig driftsikre ( utenom batterier uten batteriovervåkning ) og gir også fantastisk kjøreglede.

Ønsker du reparasjon hos oss må du nok forvente 2 mnd ventetid, og selve reparasjonen tar ca 1 uke.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA