Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I 2020 er flertallet nye biler i verden elbiler?

Startet av Duken, torsdag 03. april 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

Duken

Sikkert mange faktorer som spiller inn her, men ble postivt overrasket da jeg sammenlignet forbruket på strøm hjemme 1. kvartal 2013 mot 2014 (nesten 1000 kwh mindre i 2014). Har ladet E-Up'en stort sett hver dag siden vi fikk den i Desember, og har vel kjørt ca 2300km til nå.
Det skal jo sies at det har vært mildt her i Trøndelag, men likevel trodde jeg forbruket skulle være noe høyere enn foregående år. Skal også nevnes at den er lik i 2014 som 2011 og 2013....

Er det egetlig sånn at jeg ikke vil merke ladinga av elbilen så mye, men at det merkes mer om det er en kald eller varm vinter (ligger på ca 6000kwh i kvartalet på vinteren)?

Noen andre som har gjort samme erfaringer?



afo

Legg til grunn at du kjører ganske mye og i snitt lader 10kwh hver natt, 365 dager i året. Bilen bruker i snitt 1.6kwh/mil:

10kwh*365= 3650kwh totalt forbruk
3650kwh/1.6kwh= ca 2280 mil

Da har du brukt strøm for: 1152kr (billigste spotpris nå) + 1543kr (nettleie Oslo, Hafslund) = 2696kr

Dette blir da kostnaden totalt for hele året. Legg inn litt forvarming osv, så kan klarer du fint 15000km på samme forbruk ila. året. Elbil er billig! :)

Stikkkontakt

Vi har kjørt 3300 km med et gjennomsnittsforbruk på 15,0kwh/100 km. Det er helt ok.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA