Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Harman Kardon lyd

Startet av MM, mandag 17. mars 2014, klokken 15:21

« forrige - neste »

MM

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. mars 2014, klokken 01:11

Ja, den vil lade saktere i kW eller km/t men bør klare samme strømstyrke siden forskjellen er lavere spenning. 60kWh og 85kWh har like mange batterier i parallell, og det er det som bestemmer strømstyrken den kan lades med.

Så litt info om sammenligning av ladehastighet:

Ikke bruk km/t. Den viser forskjellig avhengig av om man har stilt inn rated eller typical. Dessuten viser bilen hele tiden gjennomsnittet fra lading startet, ikke øyeblikksverdi.

Bruk heller ikke kW da verdien i kW vil bli forskjellig mellom 60kWh og 85kWh biler siden en av komponentene er spenningen på batteripakka.

Det beste for å sammenligne på tvers av modeller er strømstyrken (ampere). Den viser øyeblikksverdi, og bør være noenlunde lik mellom 60kWh og 85kWh-biler når SOC ellers er lik.

Det høyeste jeg noensinne har sett er 286A, som tilsvarer ca. 105kW siden spenningen da var rundt 366V. Effekt er som kjent produktet av strømstyrke og spenning.

Jeg har sett bilder av US-biler som lader med så mye som 350A, noe som tilsvarer rundt 127kW. Jeg vet ikke om det er fordi de har kraftigere SuperChargere der eller om vår plugg ikke tåler mer enn ~285A?

Normalt ladeforløp på min bil fra 20% til 90% SOC er forøvrig start rundt 285A og deretter gradvis ned til omtrent 90A på slutten. Rundt 50% SOC mener jeg ladestrømmen pleier å ligge rundt 220A.

Skal lade på Dombås og Lillehammer på vei hjem igjen i dag, så da kan jeg notere ned SOC og A for å se hva de ligger på og legge inn en liten oppdatering her.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på søndag 09. mars 2014, klokken 10:55
Google is your friend:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21625-Motor-battery-combo-performance-differences-S60-S85-and-P85

Number of banks per battery
* 60 kWh battery has 60 banks of 84 cells
* 85 kWh battery has 74 banks of 96 cells


Så en må faktisk forvente både lavere ladespenning og ladestrøm ved lading av en '60' på SC.

I stand corrected, det var andre tall enn jeg hadde sett tidligere. Jeg antok også at de brukte samme antall i parallell slik at de kunne bruke samme "banks" i 60kWh og 85kW, bare færre i 60kWh.

Da vil 60kWh få 60/74 dels så høy ladestrøm som 85kWh, dvs. at på Lillehammer kan man forvente maks 232A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MM

På Dombås ble det inntil 145A med 213 km/t. "Batteriet varmes" varselet forsvant ca fem minutt før vi kom frem til superladeren.

Neste stopp Lillehammer!
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

MM

Litt raskere på Lillehammer.  Lik utetemperatur begge stedene, ca 9 grader pluss.

2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

MM

#19
Tesla ringte tidligere denne uka for å spørre om vi var fornøyde med bilen. Svarte at vi var veldig fornøyde, ingen problemer hittil, det eneste var at vi var usikre på ladehastigheten på SC. De ba oss ringe support neste gang vi sto på en SC slik at de kunne logge på bilen og sjekke direkte da. La derfor søndagsturen til Brokelandsheia ens ærend for å teste SC :) Da fungerte det selvfølgelig optimalt. Snitt på 174 kwh på turen, med god varme i bilen.

2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA