Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Superlader Lillehammer

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. april 2014, klokken 09:35

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Har 230V TN nett og bruker nå en vanlig 13A stikkontakt og får 13Km/t. Har ikke dobbeltlader. Jeg har blått adapter.

Hva er den mest hensiktsmessige oppgraderingen jeg kan gjøre hvis jeg vil bruke så lite penger som mulig? Har klart rør til sikringsskapet.

sn0le

1. Hvis sikringa på kursen er 16A og ikke 13A så kan du montere en blå 32A 1-fas kontakt. Koster svært lite, og lar deg lade med inntil 16A.

2. Montere nevnte kontakt og bytt sikring til 20A eller 25A. Dette kan gjøres uten å måtte søke om tillatelse.

3. Montere nevnte kontakt og få byttet sikring til 32A. Enkelte plasser (muligens overalt, usikker) må dette søkes om til det lokale e-verket.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Torpedo Ted

Sitat fra: sn0le på torsdag 27. mars 2014, klokken 22:33
1. Hvis sikringa på kursen er 16A og ikke 13A så kan du montere en blå 32A 1-fas kontakt. Koster svært lite, og lar deg lade med inntil 16A.

2. Montere nevnte kontakt og bytt sikring til 20A eller 25A. Dette kan gjøres uten å måtte søke om tillatelse.

3. Montere nevnte kontakt og få byttet sikring til 32A. Enkelte plasser (muligens overalt, usikker) må dette søkes om til det lokale e-verket.

Takk for svar. Er forresten IT-anlegg. Sikringen er 16V - da er det faktisk bare å montere blå kontakt for å få 16A? Er det så enkelt at jeg da vil få 16Km/t hvis jeg i dag får 13Km/t med 13A?

Men hadde jo kanskje tenkt på å spandere på meg ny kabel og sikring siden jeg allerede har rør klart og får en elektrikervenn til å ordne det.

Men det er så enkelt at jo høyere ampere sikring jeg får jo raskere får jeg ladet? Det blå adapteret duger uansett opptil 35A? Det er ikke noen begrensninger på ladesystemet til Tesla her?

sn0le

32A er max.
Med en fase får man 32Ax230V=7.360 watt.
Noen andre får svare på om Tesla begrenser lading med blå kladd på UMC
er begrenset til 26A eller om man får 32A.
Det er i alle fall dobbelt så rask lading enn det du har pr i dag, med minst mulig investering i utstyr.

Men har du 3-fas så vil en vegglader gi deg best ladehastighet.
Begrensningene vil være enkeltladeren din, som begrenser lading til 11kW.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

eclipse


Sitat fra: sn0le på torsdag 27. mars 2014, klokken 22:45
32A er max.
Med en fase får man 32Ax230V=7.360 watt.
Noen andre får svare på om Tesla begrenser lading med blå kladd på UMC
er begrenset til 26A eller om man får 32A.
Det er i alle fall dobbelt så rask lading enn det du har pr i dag, med minst mulig investering i utstyr.

Men har du 3-fas så vil en vegglader gi deg best ladehastighet.
Begrensningene vil være enkeltladeren din, som begrenser lading til 11kW.

Tesla begrenser ikke ladingen med blått adapter på UMC, hvis du har 32A kontakt og sikring så får du ladet med 32A eller 35 km/t. Med 16A (13) og schuko blir det 13 km/t.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

rene

Og med rødt adapter og overgang til schuko får du også 16A fra vanlig stikk. Og den passer i ladestolpene.

janmb

Sitat fra: rene på torsdag 27. mars 2014, klokken 23:08
Og med rødt adapter og overgang til schuko får du også 16A fra vanlig stikk. Og den passer i ladestolpene.

Du bruker i så fall blå adapter, ikke rød.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på fredag 28. mars 2014, klokken 08:57
Sitat fra: rene på torsdag 27. mars 2014, klokken 23:08
Og med rødt adapter og overgang til schuko får du også 16A fra vanlig stikk. Og den passer i ladestolpene.

Du bruker i så fall blå adapter, ikke rød.

Begge deler fungerer like fint, men med rød utgave slipper man å stille ned manuelt til 16A.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rene

Oppfinner av overgangen svarte meg før jeg var klar ser jeg - jeg valgte rød adapter mot schuko pga da slipper jeg justere ladestrøm. Fungerer glimrende, til tross for at det er schuko der altfor mye vekt blir hengende på støpselet hvis du ikke finner en måte å henge opp kladden på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA