Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Knirkelyder fra rattet

Startet av Philip Marlowe, torsdag 27. mars 2014, klokken 22:06

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Denne artikkelen står i Nettavisen i dag:
http://www.nettavisen.no/na24/salg-av-drivstoff-stuper-i-norge/5178570.html

Litt tidlig å konkludere med at drivstoffsalget stuper kanskje, men også salget av autodiesel har begynte å dippe litt.  :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cstromme

5,5% av bilsalget i Norge i fjor var elbiler, drivstoffsalget sank 7%. Tror nok ikke dette er hele bildet - økt forbruk på fly og reduksjon i bilforbruk grunnet mild vinter er to faktorer som påvirker i hver sin retning og - men det sier jo seg selv at disse bilene vil ha en effekt på bensinsalget.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

timingbeltkiller

Den største reduksjonen både i Norge og Vesten forøvrig kommer antakelig av dårlige tider med flere arbeidsløse og med minket kjøpekraft for folk flest.

Lønnstakernes relative andel av total inntekt i samfunnet steg og industrieiernes relative andel minket fra ca 1850 og helt fram til omlag 1980.
Deretter reverserte denne utviklingen, og endringen skjøt aksellerende fart etter 2000.

Denne utviklingen kommer til å fortsette helt til Big Business igjen fatter visdommen i og tar konsekvensen av Henry Fords (Han med T-Forden/Tin Lizzie) ord:
Industrial mass production presupposes buying power of the masses.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

rene

Vil det ikke i tillegg hjelpe at bilene som kjøpes om dagen generelt bruker mindre fossilt drivstoff enn de som blir byttet ut? Det er forskjell på en sliten Audi 100 som bruker 1.2 liter på mila kontra en nyere sak som bruker 0.6.

02jan

Hvilken nyere sak av bil bruker re'elet 0.6 liter på mila - samme størrelse som "sliten" audi 100 ?  ( 480cm, god plass, sterk motor)

Min fars utrangerte 88' med, 450'km audi 100 2.2E 5syl lå på 0.6 langkjøring, 0.75 blandet mix.

Min forige audi A6 , 1995 V6 bensinmotor , lå på 0.8 blandet mix. Kjørte ofte 100 mil pr tank fylling. Alle målinger utført ved faktiske km og faktisk fylte liter på tank.

Har til gode å kjøre moderne bil på oppgitt forbruk , leide ny småbil med 1.6 bensin, skulle bruke 0.5, etter 30 mil kjøring , ble fasiten 0.91 for min del.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Kent

Det at mer og mer kollektivtransport går over til biogass ol. har vel og litt innvirkning her.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

elektrolux

Sitat fra: rene på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:12
Vil det ikke i tillegg hjelpe at bilene som kjøpes om dagen generelt bruker mindre fossilt drivstoff enn de som blir byttet ut? Det er forskjell på en sliten Audi 100 som bruker 1.2 liter på mila kontra en nyere sak som bruker 0.6.

Enig med 02jan

Nye biler bruker kun unntaksvis mindre drivstoff enn bilen som byttes ut. De fleste går gjerne fra en liten sak som skulle ha brukt 0,7 liter / mila men som viste seg å bruke literen, til en som skal bruke 0,6 til 0,7 liter på milen og som bruker literen.

Tror heller at en årsak til redusert salg av fossilt drivstoff er at elbilene erstatter mye av den drivstoffslukende kjøringen, nemlig småkjøring med mange kaldstarter. Da bruker ikke den "søte" SUVen 0,6 l/mila, men lett det dobble, mens Elbilen nøyer seg med 2 kWt eller tilsvarende 0,2 l bensin.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Det ble solgt ca 10.000 elbiler i 2013. Selv om man antar at disse kjører i gjennomsnitt 2000 km/mnd og erstattet biler med 0,8 l/mil, så er det kun snakk om ca 1,6 mill liter. Dette tilsvarer ca 3,4% av reduksjonen i salget.

Altså er det garantert flere faktorer inne i bildet. Jeg vil tro at en faktor er at det har vært mildere i år. Mildere vær betyr at fossilbiler er nevneverdig mer effektive - dieselvarmere brukes mindre, luftmotstanden er lavere, osv.

Det er også mulig det rett og slett har blitt kjørt mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: rene på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:12
Vil det ikke i tillegg hjelpe at bilene som kjøpes om dagen generelt bruker mindre fossilt drivstoff enn de som blir byttet ut?
JO, dersom du ikke bytter deg opp til større bil slik at vinninga går opp i spinninga.

Det er desverre slik i N at det store flertallet kjøper den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til og ikke den minste og billigste som dekker behovet deres.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA