Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Visible Tesla

Startet av TorkEL10, torsdag 26. september 2013, klokken 10:28

« forrige - neste »

PetterX

Gi meg gjerne mer "skyts" jeg kan bruke mot garasjelaget. Jeg VIL ha en Tesla!  ;D

Frodebo

Sitat fra: PetterX på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:20
Det har vært mye frem og tilbake om jeg an få lading av Tesla i vår fellesgarasje. Her er siste svar fra styreleder:

"Det er ikke selve kontakten som er et problem, men strømuttaket. En Tesla trenger en kurs på 32 amp, mens vanlige el-biler trenger 16 amp. Om alle ønsker dette så må ny hovedkabel trekkes....""

Stemmer det han her sier? Dersom det ikke stemmer, gidder noen å formulere et svar jeg kan sende han?

På forhånd takk! :)

Om jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med Salto mht. en grundig informasjon omkring å få montert en Type 2 16A Saltoboks (http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/). Jeg gjorde selv dette, og det var oppklarende for mitt borettslag. Fikk en fyldig og god dokumentasjon/informasjon som jeg videresendte styret. Det gjorde susen.

I og med at de hos deg er skeptiske, antar jeg at det handler om at de er lite informert og dermed handler ut fra "gjør vi ingenting, risikerer vi heller ingenting". Saklig informasjon som den jeg fikk fra Salto er derfor smart.

Argumentet om at "dersom alle skulle..." er jo nokså snodig, her snakker vi om at det er du som ønsker en egen 16A kurs. Ikke at alle skal ha det. Det vil heller ikke føre til skjevbelastning så lenge du begrenser til 16A. 16A er også tilstrekkelig for den daglige ladinga med mindre du kjører langt hver dag.

Foreslå at du tar kostnaden med installasjonen inkl. måler, estimer et månedsforbruk som legges til leia du har i dag så gjør dere opp status på forbruk årlig. Dersom styret får god informasjon om sikkerhet, at det ikke gir utfordringer for nettet og at det ikke påfører fellesskapet ekstra kostnader, tror jeg det skal mye til for at de ikke blir med på opplegget.

Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

PetterX

Vil ikke en Salto også bruke det eksisterende anlegget i garasjen? Hvordan kommer jeg rundt kapasitetsproblemene med en Salto?

sn0le

@PetterX:
Teslaen vil lade fint på 16A.
Bruker man vanlig kontakt (Schuko) så er den begrenset til max 13A.
I garasjene der jeg bor er det 1stk 16A sikring pr 3 garasjer.
Etter dialog med borettslaget ble vi enig om at om jeg får meg TMS så
er de positive til lading på denne kursen.
Dog vil de at jeg holder meg under 7A, noe som ikke er et problem siden man kan sette ladestrømmen i bilen helt ned til 5A om man ønsker det.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

PetterX

Takk for alle svar. Nå håper jeg at garasjelaget forstår at det hele beror på en misforståelse.

Øyvind.h

Garasjeanlegget bør uansett belage seg på at omtrekking av tilførsel vil komme før eller senere. Dette er ikke noe de trenger å være redde for, det er bare slik utviklingen går :)
Ta i mot fremtiden med åpne armer....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesla85

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:04
Garasjeanlegget bør uansett belage seg på at omtrekking av tilførsel vil komme før eller senere. Dette er ikke noe de trenger å være redde for, det er bare slik utviklingen går :)
Ta i mot fremtiden med åpne armer....
Helt enig!
Dette er fremtiden.... ;D
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Cronos

Har lest hele tråden, og jeg synes fortsatt det er uklart.

I et sameie - kan man søke Oslo Kommune om støtte (og får refundert 60%) selv om plassen kun disponeres av én person?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



brynjar

Sitat@PetterX:
Teslaen vil lade fint på 16A.
Bruker man vanlig kontakt (Schuko) så er den begrenset til max 13A.
I garasjene der jeg bor er det 1stk 16A sikring pr 3 garasjer.
Etter dialog med borettslaget ble vi enig om at om jeg får meg TMS så
er de positive til lading på denne kursen.
Dog vil de at jeg holder meg under 7A, noe som ikke er et problem siden man kan sette ladestrømmen i bilen helt ned til 5A om man ønsker det.

Jeg har opplevd problemer med lading på 6A i kaldt vær. Du bør kanskje opp på 8A for å være sikker at bilen tar lading i minus 20.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

sn0le

Godt tips. Blir det problemer så regner jeg med at det ikke er noe stress å få klarsignal for å lade med høyere strøm enn 7A.
:)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA