Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: FW 5.9

Startet av Hrafn, mandag 24. mars 2014, klokken 14:08

« forrige - neste »

Hrafn

Hei ,

jeg får snart en Nissan Leaf ( om 4-5 uker ) og lurer litt på hva er best å ha hjemme for å lade bilen .

Er det en stor fordel å sette opp en ladestasjon eller blir det nok med en 16A ellr 32A veggkontakt og en passende kabel ( i så fall hva slags kabel ) ?

Hva slags kabel burde man ha med seg i bilen for å ha muligheten å lade underveis ?

Jeg regner med at spørsmålene har kommet felre ganger før men jeg må innrømme at det surrer litt rundt i hodet akkurat nå etter jeg prøvde å komme på en løsning og har lest flere innlegg her ..... :o

Hilsen fra Østlandet

Mippen

#1
Først må du si hvilken lader du får med bilen. Vanlig er innebygget 16A lader. Den kabelen du får med bilen lader på 10A. Kjøper du en 16A kabel dersom el anlegget ditt støtter det vil den lade fortere.

Hvis du har 32A lader i bilen kan du sette opp et 32A ladepunkt og enten bruke en kraftigere kontakttype eller bruke en ladeboks som henger på veggen.

Enkelt forklart.

Noen har ladeboks på veggen, andre klarer seg med en kabel. Fordelen med veggboks er at du ikke trenger å ta ut kabelen av bilen hele tiden. Jeg liker å ha en ekstra kabel slik at jeg kan lade flere steder. Den jeg får snart er justerbar slik at jeg kan lade på ulik styrke opp til 16A slik at hvis jeg er på tur kan jeg lade de fleste steder. Ikke alle el anlegg som takler 16A eller 10A på maks over lengre tid. Da er det greit å kunne skru ned styrken. Da kan jeg for eksempel "kriselade" hvor som helst.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Ladebehov og kjøremønster er veldig individuelt, så det finnes ingen "fasit". Jeg har løst det slik:

Kjøpte en justerbar 6/10/16A ladekabel uten kladd til å ha i bilen, siden den er mye mer praktisk (oten klump), og fleksibel i forhold til lading på plasser med usikker tilgjengelig Ampere. Standard-kladden på 10A har jeg hengt på fast plass i garasjen. Det har vært mer enn nok til å holde bilen gående i et par år nå. siden jeg innimellom lader andre steder ved behov. Det har hendt noen få ganger at jeg kunne ønske at jeg hadde raskere lading, men da kan jeg bruke 16A på den som ligger i bilen.

Det greieste trur jeg er å prøve en stund og se hvordan det går, før du evt. investerer i utstyr som du kanskje ikke har behov for. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hrafn

Jeg får en Leaf med 16A lader .

Det at veggboksen har en kabel på er sikkert en fin løsning . Jeg regner med at jeg setter en opp i løpet av sommern . Er det greit å bruke en vanlig 16A stikkontakt i noen uker for å lade hjemme eller er det ikke anbefalt ?

Har du en link for meg for sånn en justerbar kabel ?

Det er nok sant at jeg burde prøve i noen uker før jeg bestemmer meg .

cra

Går helt fint å bruke vanlig 16A kontakt hjemme, spesielt om du bare lader på 10A. Ved mye inn-og-ut-plugging av kontakta kan man over tid få slakk i kontakta og potensielt varmgang, men slikt skal man vel uansett følge litt med på.

Jeg kjøpte fra http://www.charge-amps.com/ men jeg lurer på om ikke http://elbilhjelpen.no har tilsvarende om du foretrekker å handle i norsk butikk. HAn har i alle fall en del såkalte "semiportable" som fint kan monteres opp fast til daglig bruk, og som er flyttbare så du kan ta de med på tur ved behov. (F.eks. turer utenfor vanlig comfortsone/langturer).

Elektrolux kan sikkert utdype mer om produktene ved behov; han er en av veteranene på forumet og snapper sikkert opp denne tråden også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Jeg har bestilt meg denne kabelen. Betalte 3500kr eks moms. Snakket med noen som har den og er fornøyd. Er uten kladd (den klumpen som henger på originalladeren) og kan justeres slik som charge amps sin.

http://www.evselect.eu/index.php?language=en&osCsid=2ad7d7d399036f42b10efa54a2de531c
Fremtiden er elektrisk.

Hrafn

Jeg tror at jeg kommer til å henge opp en hjemmelader ganske snart , jeg har sett på denne her :
Semiportabel ladestasjon for alle typer Nye Elbiler (http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html ) .
Jeg stusser litt over at det står " i garasjen " . Er det et problem at den henger ute ( under et tak ) ?

Og så kommer jeg til å kjøpe en ladekabel uten kladd senere når jeg begynner å bruke bilen mer og mer .

Et siste spørsmål . Når man lader ute - er det stortsett Schuko man bruker eller de blåe stikk ? Og åssen er det med hurtigladestasjoner - bruker man noe spesielt der ? Ok , da var det to spørsmål .... ;D

Mippen

#7


Hvis du tenker på en av de kontaktene her så passer de ikke direkte til en Leaf med schuko. Du klarer deg i lange baner med en shuko kontakt. Mulig du får tak i en overgang fra industrikontakt til schuko eller kan koble til en ladestasjon. Du har også en grovere kontakt som er blå med schuko.

På hurtigladestasjoner er det som regel bare å plugge piostolen på stasjonen i riktig støpsel i bilen også lade. På leaf er det stort sett bare chademo du skal tenke på. Veldig enkelt. De fleste hurtigladestasjonene jeg har sett er chademo som passer til de fleste japanske bilprodusenter.  Etter hvert har det kommet en del combo hurtigladestasjoner. De passer til mer europeiske biler. Ellers har tesla egne super hurtigladestasjoner. Det er også noe som heter semi hurtiglading for å nevne noen typer. Finnes også flere.

Det viktigste å tenke på er hva du kan bruke på din bil og hvor du finner rett lader. Hvis du går inn på hurtigladekartet på nettet får du oppdatert oversikt over alle stasjonene i Norge. Klikker du deg inn på en lader står det om det er en gratis lader, om du må være medlem og ha et spes kort osv. =)
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 18:49
Jeg tror at jeg kommer til å henge opp en hjemmelader ganske snart , jeg har sett på denne her :
Semiportabel ladestasjon for alle typer Nye Elbiler (http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html ) .
Jeg stusser litt over at det står " i garasjen " . Er det et problem at den henger ute ( under et tak ) ?

Du er hjertelig velkommen til å bestille en semiportabel ladestasjon. Og vi er også blitt forhandler for EVSelect sine kladdløse kabler som vi selger for 5500 kr inkl moms.

Mange finner også ut at en grei løsning er å henge 10A ladekladden permanent hjemme, og ta med en justerbar ladekabel i bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hrafn

Ja , jeg kommer nok tilbake til det om to , tre måneder . Eller er det lang leveringstid på dem ? Fortsatt lurer jeg på om det må henge inne eller om den kan sitte ute på veggen ?

Kan man ladekabelne låse ordentlig eller er det et problem med tyverie ? Leste en gang at det skjer av og til . Derfor lurer jeg på om det er en fordel å ha to ladekabler i bilen . 10A og en justerbar ?

elektrolux

#10
Ladestasjonen tåler å stå ute.

Nissan Leaf låser kabelen fast i bilen ved lading, så det burde forhindre tyveri.

Vi har nå slike ladestasjoner på lager, og håper at vi framover klarer å etterfylle lageret like raskt som varene går ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA