Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av TrondW, tirsdag 18. november 2014, klokken 10:11

« forrige - neste »

TrondW

Har satt bilen til lading med avgang kl 10.30 i morgen søndag med ønsket/preferert ladeintervall fra kl 8.00 til 10.30. Satte bilen på lading med 80% på tanken ved 20 tiden lørdag. Regnet med at den ville ikke starte ladingen før ved 8 tiden i morgen siden 2,5 timer burde holde lenge for å ha 100% kl 10.30. Etter at ladingen har stått på virker det som om det lader på vanlig måte fra min veggboks som er stilt inn på 16 amp. Etter kort tid er batteriet fulladet. (lader fra en semiportabel 8/16/32 veggboks , ikke originalkladden)

Har selvsagt satt innstillingene til at den skal lade etter prefererte tidspunkt og ikke starte ladingen umiddelbart. Noen som har opplevd det samme? Er en mulighet at jeg har satt at ladingen er preferert mellom 8 og 10.30 søndag, men siden det er lørdag i dag så vil den lade umiddelbart?

Mulig dette er diskutert i tråden "ting jeg lurer på", men personlig syntes jeg det er mer oversiktlig om vi kunne holde oss til egne tråder for hvert tema...:-)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Vind

Er det en god grunn til at du ønsker å lade på ett tidspunkt?  Trodde ikke det var tidsstyrte strøm satser i Norge?

Jeg prøvde litt på det samme selv sist vinter - men mest for å forstå systemet. Da virket det ikke som det var sammenheng mellom start tidspunkt og tid for lavere satser på strøm.  Nå er det jo en del SW versjoner siden, men kan prøve litt igjen for å se hva jeg får til.  Instruksjonsboken forteller ikke mere enn det som er åpenbart fra menyen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann

Det er 2 gode grunner til slik lading, det ene er at strømmen kan bli billigere enkelte tider på døgnet (dette diskuteres nå og har bl.a. sammenheng med utskifting av strømmålere). Tipper dette kommer ila etpar år, men dette er uklart enda.

Det som ikke er uklart er at det gunstig for batteriene å ha så kort som mulig fulladet status. Levetid reduseres med tid fulladet.  På samme måte som hyppig DC hurtiglading ikke øker levetid på batteriet så gjør heller ikke lang "oppbevaring" i fulladet status det.

Har observert at slike forhold får stadig mindre fokus nå som elbil er blitt "bare en bil", og folk flest er mest opptatt av transporten enn av teknologien.
Men; for de som bryr seg om levetid er dette fortsatt gyldig, så får den enkelte vurdere om de vil optimalisere på slikt eller la det være.   Det som hadde vært fint var om det var mulig å dokumentere slikt, da ville bruktprisene kunne reflektert denne type "omsorg" som eier legger ned i sin bil.

LMOR

Kan det være en kombinasjon at % og tidspunkt som overstyrer innstillingene?

F.eks, hvis du har satt den til å lade mellom 02:00 og 07:00 hver natt. Så kjører du en lengre tur på dagtid, og setter bilen til lading på jobben/Ikea el.l. Da vil du ikke ha det slik at bilen ikke lader, fordi du glemte at den stod på "off-peak" lading?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#4
Sitat fra: Olemann på søndag 02. november 2014, klokken 12:29
På samme måte som hyppig DC hurtiglading ikke øker levetid på batteriet så gjør heller ikke lang "oppbevaring" i fulladet status det.

Det er endel ny forskning rundt li-on batterier som kullkaster gamle "sannheter".
http://www.itavisen.no/nyheter/sakte-lading-er-ikke-tingen-276630

Overskriften i IT avisen er litt feil. Poenget er egentlig at batteriet har best av regularitet. Å fullade regulært er faktisk det beste for batteriet. Helt greit med fullading f.eks. hver natt, eller 2. hver natt eller hva det skulle være. Kort sagt, batteriet "liker" faste rutiner.

Merk også at Samsung SDIs teknologisenter i USA understøtter denne forskningen.

Vind

Sitat fra: LMOR på søndag 02. november 2014, klokken 13:14
Kan det være en kombinasjon at % og tidspunkt som overstyrer innstillingene?

F.eks, hvis du har satt den til å lade mellom 02:00 og 07:00 hver natt. Så kjører du en lengre tur på dagtid, og setter bilen til lading på jobben/Ikea el.l. Da vil du ikke ha det slik at bilen ikke lader, fordi du glemte at den stod på "off-peak" lading?
I forhold til tilfeldig lading på Ikea (eller hvor du nå gjør det) så kommer menyen opp når man stopper - slik at det er tydelig at man har valgt off Peak lading.  Dvs har man valgt det så vil den ikke lade en ettermiddag på Ikea uten at man overstyrer det i menyen.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: LMOR på søndag 02. november 2014, klokken 18:59
Hos meg fungerer dette helt perfekt.

Har du hatt SW oppdatering siden bilen var ny? Tror du fikk bilen litt før meg...Kan du kort forklare hva du gjør for å få stilt inn ladingen LMOR?

Poenget mitt med å få dette til å virke er at jeg ikke ønsker at bilen skal stå med fulladet batteri lenger enn nødvendig. Jeg har 8/16/32 amp lademulighet. Tanken var å lade på 32 amp i vinter med forvarming og sette preferert ladeintervall de 2 siste timene før jeg kjører om morgenen. Da skulle bilen sette i gang lading på maks de siste to timene og eventuelt starte før disse to timene dersom det var lite strøm på batteriet (dersom jeg har forstått dette riktig?).
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Jeg tror jeg har hatt alle oppgraderingene relativt raskt etter at de har vært lagt ut.

Jeg stoler ikke 100% på appen, så jeg la det inn i bilen.
Etter at jeg hadde lagt inn både lav-pris periode og avreisetidspunkt, så måtte jeg gå opp igjen for å endre fra "lade med en gang", til "lade i lav-pris periode". Kanskje det var det du ikke gjorde?

Når jeg da koblet på laderen, så startet ikke ladingen, det så jeg i displayet i bilen. Appen viste det jeg la inn. Nå er det en halvtime til lavprisperioden min starter, og det står fremdeles "pause i ladingen".

(antar at det nå vil fungere fint også med appen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det er også kommet er "penge-symbol" ved programmet. Både klima og lavpris er aktivt.

Merk at jeg ser den ladet litt i starten. Antar det var for å sjekke hvor mange A den har tilgjengelig for å kunne regne ut når den skal starte ladingen for å bli ferdig?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Prøvde det samme selv i natt - og set fungerte dom det skal.  Bilen starter lading, men stopper så.  Normalt viser app når bilen vil være full ladet. Det viser den ikke før lading starter ved "low cost charging"
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Og ladingen sluttet 07:40 ned 100% og varm bil, se siste status tidspunkt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: LMOR på søndag 02. november 2014, klokken 22:36

Etter at jeg hadde lagt inn både lav-pris periode og avreisetidspunkt, så måtte jeg gå opp igjen for å endre fra "lade med en gang", til "lade i lav-pris periode". Kanskje det var det du ikke gjorde?


Jeg brukte samme fremgangsmåte, men bilen begynte å lade med en gang, og den fortsatte og lade på vanlig måte. Skal ta en test i kveld. For dere som får dette til å fungere så skal det stå "pause i ladingen" etter at bilen er satt på lading. Det er vel det som er "syretesten" på om dette fungerer eller ikke.

Tør ikke ta SW oppdatering siden jeg er avhengig av 32 amp lading i det daglige :-)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA