Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tåpelige lyder - favoritt?

Startet av Powerflux, søndag 23. mars 2014, klokken 19:25

« forrige - neste »

Powerflux

Jeg har 51 km til jobb og kjører derfor MYE på E6!
Siden jeg kan lade på jobb så er ikke rekkevidde noe tema og kjøremønsteret/farten er den samme enten jeg kjører fossiltralla eller Leafen!

Det som derimot er svært forskjellig er hvordan fossilfolket på død og liv skal legge seg opp i rompa og presse på for så å legge seg inn i lavere hastighet enn jeg opprinnelig hadde  :-\
Det samme gjelder f.eks ved avkjøringer eller filer som går fra 2 til 1. Her er det om å gjøre å kjøre som f... for å hive seg inn foran!! Hva er egentlig greia med dette?

Jeg limer ikke i venstre fil og jeg gir på og leger meg inn ved forbikjøring, akkurat som når jeg kjører fossilen! Likevel er folk nærmest hysteriske når det gjelder å komme inn foran EL-tralla!
Meget mystisk :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

2mash

Tja...jeg lanserer noen teorier om flertallet av bilister:
- har ikke innsett at elbiler nå er skikkelige biler, som kan holde fartsgrensen, og likevel rekke frem
- er misunnelig på de høyst midlertidige fordelene
-
-
(Bare fyll på)

Jeg må innrømme at jeg i mine 21 år som bilist flere ganger har gitt jernet for å komme forbi en ..kremt.. elbil av den litt mindre sorten....
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Mippen

Jeg også tror det er fordi folk tror elbiler er så trege. Har ikke fått med seg at elbiler i dag faktisk ikke har noe problem med å holde farten og mer til.
Fremtiden er elektrisk.

ducktolate

Dette er helt "normalt". Ofte jeg ligger med cruise control inne på fartsgrense + for å holde med og ha fin flyt i trafikken og hver gang noen på død og liv skal forbi fordi de ser en elbil foran seg så må cruise control kobles fra for ikke å kjøre inn i dem. Har ingen problemer med å bli forbikjørt så lenge den som kjører forbi holder høyere fart enn meg også etter at forbikjøring er gjennomført, men når det kun kjøres forbi pga elbil foran blir det for dumt.

Det samme i buss taxi felt. Selv om man holder flyten her så er det enkelte taxisjåfører som virker som har en trang til å ligge i hekken på andre. Jeg tror ikke de coaster... Men som regel ser en disse fint i speilet og det er greit å slippe dem forbi. Da kan man legge seg tilbake igjen, og guess what de hadde det ikke så travelt allikevel...

Mippen

Når vi er inne på temaet så opplever jeg faktisk at det er flere som kaster seg ut foran meg i kryss og i rundkjøringer når jeg kjører leafen min enn når jeg kjører diesel golfenoe min. Utrolig plagsomt når jeg må stå på bremsen fordi de bryter vikeplikten. Og gjett hva? De kjører ofte veldig sent etter de har presset seg foran meg...
Fremtiden er elektrisk.

leafster

Har kjørt leaf i over to år nå og merker ikke noe særlig unormalt. At folk passerer på motorvei og slakker ned farten etterpå, eller at de gir jernet i det man passerer jevnt og trutt er ikke et nytt fenomen for meg :)

Det som fascinerer meg mest i det daglige er at folk ikke vet hvordan man skal plassere seg i en trearmet rundkjøring.

Beklager avsporingen...

Balrog

Ingen kjører forbi min Leaf. Trikset er å holde minst tre sekunders avstand til bakenforliggende kjøretøy.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sven erik

så det er ikke bare meg som føler meg usynlig  når jeg kjører imiven  er jeg usynlig  virker det som  men når jeg kjører geo er og elbil men ser ut som toyota da er jeg plutselig synlig  selv med samme fart  noen ganger har jeg kjørt fortere med imiven

Øyvind.h

Ikke rart mange har en trang til å kjøre forbi elbiler. Man kan stadig lese her på forumet om folk som har kjørt alt for sakte på offentlig vei og sinket trafikken, fordi de har feilberegnet rekkevidden. Være seg iMiev, Leaf eller Tesla.
Ikke rart folk danner seg et bilde av elbilen som en sinke når folk legger seg i 70-80 i 100-sonen, eller 60-70 i 80-sonen. I tillegg har Leaf såvidt jeg husker en vesentlig feilvisning på speedometeret, så virkeligheten er enda styggere enn hva speedometeret viser til de som lusekjører.

Følg trafikken, følg fartsgrensene og ikke la andre ta støyten for dine feilberegninger/din bils shortcommings på rekkevidde. Så vil nok en del av problemene forsvinne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

2mash

Ja, jeg ble litt overrasket når jeg oppdaget at feilen på Leafen var 10%...
Når jeg ligger iht GPS, er det ingen som kjører forbi
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

snurre100

Etter to år har jeg ikke merket/lagt merke til dette fenomenet.Det eneste jeg har sett at folk med dyre Audier blir sure når jeg tar de i aksen.
Venter på Kia E Niro

2mash

Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

emil

Ikke elbil spesifikt, men min erfaring er at det virker som om mange tror at to felt i samme retning automatisk betyr 100 selv om det står 80 eller 90 på skiltene. Har et par sånne felt på vei til/fra jobb og nesten uten unntak (og uavhengig av hvilken bil jeg kjører) blir jeg forbikjørt når jeg ligger i noen og nitti (GPS målt) helt til det er slutt på det ekstra feltet og de som akkurat kjørte forbi legger seg ned i 85...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA