Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: «Dette er bilen fra helvete» står det på Teslaen

Startet av grime, lørdag 13. august 2016, klokken 11:45

« forrige - neste »

grime

Sist lørdag kjørte vi fra Brekkestø til Førevatn i Froland og tilbake, en strekning på drøye 80 km hver vei og en høydeforskjell på vel 430 m. Det er også en rekke lavere åsrygger som må krysses og de fleste nedoverbakkene er litt for slakke til at cruise controllen klarer å regenerere. Jeg visste at vi kunne lade noen kW når vi kom frem og så ingen grunn til å kjøre annerledes enn om det hadde vært en vært en vanlig fossilsluker.

Vi startet med 206 km(!) - de første 7 km forsvant på den første kilometeren - og vi hadde igjen 68 da vi kom frem. Vi ladet litt, bare for sikkerhets skyld, og startet med 114 km. Da vi kom hjem, var det igjen 99 km! Vi hadde bare brukt 15 km på hjemveien. Nå hadde vi riktignok ladet godt i bakkene ned fra Førevatn, ved bunnen var vi oppe i 159 km, men likevel. Vi kjørte drøyt 161 km, men brukte tilsammen 153 km i små kupert terreng og med noe noe nygruset grusvei - stort sett på cruise. Vi kunne sikkert ha spart minst 15-20 km til på å kjøre Eco og "manuelt".

Jeg er klar over at km-angivelsen er særdeles lite nøyaktig, men jeg ble imponert! Jeg er også veldig imponert over bilen og foretrekker helt klart denne til små- og mellomlang kjøring i forhold til vår nå 10 år gamle A-8.
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

stefse

Gratulerer. De fleste eGolfer klarer å kjøre på under 1,5kWh /mil sommerstid. A8 trenger sikkert  ~10 kWh/mil tilført i kjemisk energi(fuel)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

tutti

#2
En sjekk de siste ukene viser at den mest økonomiske turen jeg har hatt med normal ac og drift var 38 km og et forbruk på 11,7. Det gir en teoretisk rekkevidde på litt over 200 km. Bilen har selvsagt ikke VP.

Om vinteren er forbruket gjerne rundt 25 og rekkevidden ned mot 80 km da batteriene mangler enhver form for oppvarming/isolering. Strengt tatt er ikke egolfen laget for å kjøre i vårt klima om vinteren selv med VP som blåser litt varm luft i kupeen.

Dette er rekkevidder i 100/110-soner. Kjører du i 40 i snitt så kan du selvsagt hypermile, men det blir litt teoretisk for oss i Oslo-området.

eivhelle

#3
Sommertemperatur og lav hastighet gir lang rekkevidde. Kjørte strekningen Horten- Tjøme (verdens ende) siste lørdag. En strekning på 46 km med en god blanding av 70,60,50 og 40 soner. Snittforbruket da jeg stoppet lå på 9,7 KWh/100km med en snitthastighet på 44 Km/h i normal modus.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Aldri vært nede i 80 km selv på de kaldeste dagene i -15.
ECO mode og isolering av rør gir god uttelling på VP bil. Da starter den ikke PTC elementet, men det tar litt lenger tid før varmen kommer hvis man ikke har forvarmet.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Lasse Nessøe

Klarer fint 10-11mil i -15 med vår bil som har VP. Helt klart verdt kostnaden for vår del.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA