Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av MindViruz, lørdag 29. mars 2014, klokken 20:21

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: reptil på fredag 21. mars 2014, klokken 11:59
Sitat fra: emil på torsdag 20. mars 2014, klokken 14:10
Skulle ønske CC fungerte i lave hastigheter, skal ikke mye trykk på fartspedalen før man flyr fort bortover veien i 30-sonen.

Jeg kjører for det meste med CC på motorvei og ellers der det ikke er mye start/stopp eller variasjon i hastighet.

Ja det er enklere å slakke ned i oppoverbakker og trille istedenfor regen i nedoverbakke når man ikke har CC på, men så lenge man ikke ligger alene på veien er det ikke mye å spare.

Gjorde selv noen tester på D vs ECO, med og uten CC da jeg hadde fått bilen, og været hadde mye mer å si for forbruket enn girvalgene eller CC.

Du har jo limiterknappen ved siden av CC knappen som hindrer deg(med mindre du bruker kick-down) fra å kjøre fortere enn bestemt hastighet

Ikke noe sånt i min bil...

reptil

Sikker? Jeg har en dobbelknapp på rattet. Trykk på høyre del blir cc, venstre blir lim for lave hastigheter. Innstilles ellers slik som cc
Svart Leaf Acenta

MindViruz


Sitat fra: reptil på fredag 21. mars 2014, klokken 21:32
Sikker? Jeg har en dobbelknapp på rattet. Trykk på høyre del blir cc, venstre blir lim for lave hastigheter. Innstilles ellers slik som cc

Samme her.

knnygar

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

reptil

Svart Leaf Acenta

Lynet

Speed limit er det også på min 2011 Leaf, har aldri brukt den!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: reptil på fredag 21. mars 2014, klokken 21:32
Sikker? Jeg har en dobbelknapp på rattet. Trykk på høyre del blir cc, venstre blir lim for lave hastigheter. Innstilles ellers slik som cc

Etter en rask runde på bilene som er til salgs på finn.no så kan det virke som om det er enda en forskjell mellom usa og europa-solgte biler. Alle US bilene hadde kun on/off, mens de som hadde dobbeltknapp ble relklamert som europa- eller norsksolgte biler.

frankols

Sitat fra: Lynet på fredag 21. mars 2014, klokken 21:50
Speed limit er det også på min 2011 Leaf, har aldri brukt den!
På min 2012 modell også, kjøpt av forhandler i Sandnes.
Virker glimrende den.

MindViruz

Maksimal bruk av CC. Dette ble resultatet:

22. mars, kl 18:30 - 20:00 (Mørkt ca en time (nærlys/fjernlys)).
Kjørerute: Fra Steinseide på Askøy utenfor Bergen - Åsane - Indre Arna - Nesttun - Danmarksplass - Steinseide

    Nissan Leaf nordisk 2014. Ca en måned gammel
    Topografi: Relativt flatt for å være på vestlandet. Det vil si litt slakt opp og ned konstant, men ikke høye stigninger
    Veistandard: Blandet. Ca 30% motorvei 80 sone, 40% med 70 sone og 30% med 50-60 sone.
    Værforhold: Våte veier, regnet mye tidligere på dagen. Litt yr i ca. 15 minutter under turen. Bris fra vest.
    4 varmestreker på batteriet
    Temperatur: 3-4 grader
    Forvarmet bil ved start
    Varme i bil: 20 grader, rattvarme ved behov.
    Stereoanlegg på
    Dekktrykk: 2,7 (2,5 er standard)
    Vinterdekk
    Bare noen få stopp i rundkjøringer for møtende trafikk.
    Kjørt i eco-mode
    Kjørestil: Maksimalt bruk av CruiseControl der det er flatt. Lagt 3 km/t over fartsgrensen hele veien i følge speedometer. Forsiktig akselerasjon og minimalt med bremsing. Svært lite trafikk.


Resultater:

    Antall km kjørt: 101,1
    SOC start: 99%
    SOC slutt: 21%
    "Brukt SOC"= 79%
    GOM start: 147km
    GOM slutt: 38km
    "Brukt GOM"=109km


Bruker jeg (antall kilometer kjørt)/("brukt SOC)*(100%) kommer jeg fram til en reell kjørelengde på maksimalt 128 km under disse forholdene. Såpass bør det være på en flett ny Leaf synes jeg.

Hva synes dere om resultatet?

knnygar

Sitat fra: MindViruz på lørdag 22. mars 2014, klokken 20:49


Bruker jeg (antall kilometer kjørt)/("brukt SOC)*(100%) kommer jeg fram til en reell kjørelengde på maksimalt 128 km under disse forholdene. Såpass bør det være på en flett ny Leaf synes jeg.

Hva synes dere om resultatet?

Omtrent det eg har erfart også.
Det interessante er kva resultatet blir på tørr veg og med høgare temperatur.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA