Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Jon Braathen, fredag 21. oktober 2016, klokken 13:23

« forrige - neste »

Jon Braathen

Som mange andre som poster spm her er jeg også fersk mtp elbil.

Jeg har bestilt ny BMW i3, den såkalte 94Ah (33kW) utgaven.
Jeg forstod fort at selgeren ikke hadde peiling når han ville selge meg ladeboks med 3,6 kw kapasitet.. jeg fortalte at jeg ønsket 11kw lade effekt hjemme.
Dette med noenlunde rask hjemmelading er viktig for vår bruk.

Det jeg lurer på er om det er noe problem å bruke en 22kw boks f.eks fra schneider, salto el.l. for å lade en bil som trekker 11kw.
Greit å være forberedt for 22kw tenker jeg i tilfelle det blir Zoe eller annen elbil etterhvert som bil nr 2


Har 400v nett i huset og planer om å legge ut 5g10mm2 kabel ( 32A 3fas).


BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Rio

Nei, laderen i bilen trekker jo ikke noe mer enn den kan, uansett om du hadde hatt 43 kW tilgjengelig! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

#2
Da går fint å bruke ein 22 kw på ein 11 kw bil. Da er bilen som til slutt bestemmer kor mykje den skal trekke innafor makseffekten som laderen gjev beskjed om at den kan få trekke.

Eg synest da er flott å sjå at fleire ser nytten i å kunne hurtiglade heima for å utnytte bilen maks. Eg brukar min bil ca 4 dagar i veka om kvelden i tillegg til jobbpendling og hadde ikkje fått da til utan Zoe .

Da kan og værta spørsmål frå kraftlaget hvis du går over 11kw. Då skal næmleg nyinstallasjonen meldast inn til kraftlaget som "eit større effektuttak"

Da spørs også om du har store nok hovedsikringar til 22kw. Husk at du må reservere 100% av effekten til elbilen i hovedsikringen. Resten er til huset. Har du då nok igjen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Jon Braathen

Flott.  Det er jo bare noen få 100 lapper forskjell på 11kw boks og 22kw.

Kabelen ut (50m ca) derimot er jo noe dyrere, men uansett lurt å ta i litt så en er forberedt for senere..

Jeg har fått opplyst av elektrikeren at det er 1fas kurser over 25A som må meldes inn til everket.

Har 63A hovedsikring.

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 01. september 2016, klokken 18:54
5G10mm2 kabel er nok i minstelaget hvis du vil lade med 22kw. Du bør opp på 5G16mm2 for å halde deg innafor normen.

Høh? Når er 10mm2 ikke nok til 32A? Ofte holder det endog med 6mm2. Type 2 kablene på 3x32A er 6mm2 forøvrig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jon Braathen

Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 18:51
Nei, laderen i bilen trekker jo ikke noe mer enn den kan, uansett om du hadde hatt 43 kW tilgjengelig! :D

Jeg regner med at han her misforstod spm mitt...?
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. september 2016, klokken 20:08
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 01. september 2016, klokken 18:54
5G10mm2 kabel er nok i minstelaget hvis du vil lade med 22kw. Du bør opp på 5G16mm2 for å halde deg innafor normen.

Høh? Når er 10mm2 ikke nok til 32A? Ofte holder det endog med 6mm2. Type 2 kablene på 3x32A er 6mm2 forøvrig.

Eg var nok litt kjapp der og gløymte at da var TN 400v og ikkje 230v TT/IT anlegg. Her er 6mm2 godt nok hvis ein ikkje møte på noko tull på vegen ut av huset. Har retta innlegget!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: Jon Braathen på torsdag 01. september 2016, klokken 20:49
Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 18:51
Nei, laderen i bilen trekker jo ikke noe mer enn den kan, uansett om du hadde hatt 43 kW tilgjengelig! :D

Jeg regner med at han her misforstod spm mitt...?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA