Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av MindViruz, mandag 17. mars 2014, klokken 10:20

« forrige - neste »

MindViruz

Lurer på en ting ang. batterilevetid. Har det noe for seg å time ladingen slik at den er klar rett før avreise når man lader til 80%? Eller er dette kun noe å tenke på når man lader til 100%?
Vil det egentlig ha noe å si om den står klar med 80% i ett-to døgn for batteriets levetid/slitasje?

Kjell Leaf

Sitat fra: MindViruz på lørdag 08. mars 2014, klokken 12:54
Lurer på en ting ang. batterilevetid. Har det noe for seg å time ladingen slik at den er klar rett før avreise når man lader til 80%? Eller er dette kun noe å tenke på når man lader til 100%?
Vil det egentlig ha noe å si om den står klar med 80% i ett-to døgn for batteriets levetid/slitasje?
80% er helt OK. Man må ikke bli så fanatisk at bilen nesten mister bruksverdien ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

Helt enig med deg der. Men man blir jo litt elbilnerd av å lese innpå her :p

Jeg timer ihvertfall ladingene til 100%, for sikkerhets skyld ;)

Kjell Leaf

#3
Sitat fra: MindViruz på lørdag 08. mars 2014, klokken 15:27
Helt enig med deg der. Men man blir jo litt elbilnerd av å lese innpå her :p

Jeg timer ihvertfall ladingene til 100%, for sikkerhets skyld ;)
Jeg lader bare 80% bortsett fra når jeg vet jeg skal ekstra mye en dag. Med 80% klarer jeg 9-11 mil på denne årstiden på vestlandet, og det er rikelig vanligvis, og jeg kan jo lade litt om jeg er innom et kjøpesenter eller noe også. Jeg lader kanskje 100% ca en gang i uken, av og til to.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

Pleier du å time ladingene til både 80 og 100% slik at den er ferdig rett før avreise?

Jeg pleier, som sagt, å gjøre dette på 100% lading for å unngå for lang tid på høy SOC. På 80% har jeg ikke brydd meg enda.

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Kjell Leaf

#6
Sitat fra: MindViruz på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:40
Pleier du å time ladingene til både 80 og 100% slik at den er ferdig rett før avreise?

Jeg pleier, som sagt, å gjøre dette på 100% lading for å unngå for lang tid på høy SOC. På 80% har jeg ikke brydd meg enda.
Nei, vi har den innstilt på 80%, plugger den i hver gang vi kjører inn i garasjen hjemme. Skulle vi programmert ladingen til f.eks være klar rett før kona skal på jobb ville bilen mistet bruksverdi for oss. Det dukker av og til opp uforusett kjøring, og vi ønsker at bilen skal være klar til bruk så ofte det er mulig å få til.
Vi har den jo som eneste bil bortsett fra kosebilen min da, men den kjøres bare når været er noenlunde bra.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Bjoris

9-11 mil på 80% er imponerende, jeg er ikke i nærheten. Min daglige kjøretur er 3 mil og da er jeg normalt allerede nede på 6 streker nå på vinteren, har til og med vært nede på 5 når det er øspøs. Kjører da i D med 22 grader, men de er ikke veldig mye bedre på ECO.

Jeg syns de virker som batteriet blir litt slappere når en hele tiden lader til 80%, sist jeg skulle på langtur så så jeg at SOC økte en del når jeg hadde ladet til 100% noen ganger på rad.

Viktig å ikke trekke ned batteriet så mye så jeg har erfart at det er bedre å lade ofte så slipper en både rekkeviddeangst og å trekke ned batteriet for mye. Jeg lader derfor både hjemme og på jobb til 80% og timer ikke, for meg er det viktig at bilen er klar så snart som mulig og jeg kan ikke drive å time til 100%...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kjell Leaf

Sitat fra: bjoris på søndag 09. mars 2014, klokken 21:53
9-11 mil på 80% er imponerende, jeg er ikke i nærheten. Min daglige kjøretur er 3 mil og da er jeg normalt allerede nede på 6 streker nå på vinteren, har til og med vært nede på 5 når det er øspøs. Kjører da i D med 22 grader, men de er ikke veldig mye bedre på ECO.

Jeg syns de virker som batteriet blir litt slappere når en hele tiden lader til 80%, sist jeg skulle på langtur så så jeg at SOC økte en del når jeg hadde ladet til 100% noen ganger på rad.

Viktig å ikke trekke ned batteriet så mye så jeg har erfart at det er bedre å lade ofte så slipper en både rekkeviddeangst og å trekke ned batteriet for mye. Jeg lader derfor både hjemme og på jobb til 80% og timer ikke, for meg er det viktig at bilen er klar så snart som mulig og jeg kan ikke drive å time til 100%...
I dag kjørte jeg 6,4 mil og brukte 43% av kapasiteten, forbruk 1,50 KWt/mil, turen inkluderte en undersjøisk tunnel to ganger, der lader bilen 18KWh ned og bruker 38 KWh opp noe som tilsier et snittforbruk i tunnellen på 2,8 KWh/mil.
Klima på 20 grader + varme i sete og ratt.
Temperatur ute var 6-7 grader.
Denne turen var med sommerdekk. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

#9
Jeg opplever på denne tiden at jeg kommer mellom 1-1,5 km per prosent, på vinterdekk. Bergensvinter med 5-7 grader og regn.

Kjørestil utgjør vanvittig forskjell.

Men jeg og merker, som blir nevnt her, at bare lading til 80% gjørbatteritet litt "slapt". Etter en 100% lading øker rekkevidden en periode.

Er dette noe flere opplever?

reptil

Sitat fra: MindViruz på mandag 10. mars 2014, klokken 18:47
Jeg opplever på denne tiden at jeg kommer mellom 1-1,5 km per prosent, på vinterdekk. Bergensvinter med 5-7 grader og regn.

Kjørestil utgjør vanvittig forskjell.

Men jeg og merker, som blir nevnt her, at bare lading til 80% gjørbatteritet litt "slapt". Etter en 100% lading øker rekkevidden en periode.

Er dette noe flere opplever?

Har samme rekkevidde og opplever litt av det samme som du skriver.
%-ene holde liksom litt lengre når man starter på 100....
Ellers så er erfaringen men bergensvinter på 5 grader og VÅTT slik som deg :)
Svart Leaf Acenta

MindViruz

Det har også mye og si om turene en korte eller lange. De første prosentene går kjappest synes jeg. Selv med forvarmet bil..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA