Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De fem største norske byene på ett døgn med Tesla

Startet av Thomas81, onsdag 12. mars 2014, klokken 16:36

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: LMOR på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:24
Bruker ikke mer tid på å svare deg, utover å advare andre mot at det du skriver her overhodet ikke er bygget på kunnskap om hva BMW har bygget som karbonfibermateriale eller hvordan platene er lakkert, osv...

Du er anonym, har postet 992 av 1000 innlegg i ett enkelt underforumet ("BMW i") og ikke eier elbil selv.
Det er neppe din oppgave å advare mot andre forumdeltakere eller styre debatten...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

LMOR

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:49
Jeg kan egentlig ikke se at designet til i3 skulle medføre lavere reperasjonskostnader. Ved mindre skader blir det som på en hvilken som helst annen bil - man bytter eventuelle paneler og relakkerer. Ved større skader der karbonfiberen er skadet, er ikke veien lang til vraking, da karbonfiber er på ingen måte enkel eller billig å reparere.
Igjen uttaler du deg uten å ha sjekket:

http://www.dailytech.com/Carbon+Fiber+to+Lower+BMW+i3+Repair+Insurance+Costs/article33918.htm

According to a new report from Autoblog Green, the BMW i3's use of CFRP will make repairs easier because most bumps at a traffic light or a parking lot will only damage exterior plastic parts, which are easily replaced. But for bigger collisions that actually do affect the carbon fiber, the damage stays local to that one spot.

I flere land har dette allerede fått effekt både i form av lavere forsikring, og lavere leasingkost.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 06. mars 2014, klokken 10:29
har postet 992 av 1000 innlegg i ett enkelt underforumet ("BMW i") og ikke eier elbil selv.
Det er neppe din oppgave å advare mot andre forumdeltakere eller styre debatten...

Thomas
Jeg styrer ikke debatten, men advarer mot feilinformasjon om i3 på et i3-forum. Det blir skrevet ting som faktisk ikke stemmer. Du kan vel ikke mene at en ikke skal gjøre det? Da er det i så fall du som styrer debatten i feil retning?

Det er første gang jeg har hørt noen si at du må eie noe for å ha greie på hvordan det fungerer? Det høres ut som en trist verden... (og mange kommer til å miste jobben sin)

Som du påpeker så konsentrerer jeg meg om i3, og tror jeg her lest mer enn de fleste her inne (muligens slått av bromm), så din referanse skulle vel nettopp tilsi at jeg har mer greie på dette enn Espen?

Alle har rett til en egen mening selvfølgelig, men en poster ikke faktafeil om i3 på et i3 forum. Det bør alle som kan sørge for å rette opp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på torsdag 06. mars 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:49
Jeg kan egentlig ikke se at designet til i3 skulle medføre lavere reperasjonskostnader. Ved mindre skader blir det som på en hvilken som helst annen bil - man bytter eventuelle paneler og relakkerer. Ved større skader der karbonfiberen er skadet, er ikke veien lang til vraking, da karbonfiber er på ingen måte enkel eller billig å reparere.
Igjen uttaler du deg uten å ha sjekket:

http://www.dailytech.com/Carbon+Fiber+to+Lower+BMW+i3+Repair+Insurance+Costs/article33918.htm

According to a new report from Autoblog Green, the BMW i3's use of CFRP will make repairs easier because most bumps at a traffic light or a parking lot will only damage exterior plastic parts, which are easily replaced. But for bigger collisions that actually do affect the carbon fiber, the damage stays local to that one spot.

I flere land har dette allerede fått effekt både i form av lavere forsikring, og lavere leasingkost.
Det er ikke direkte rart at BMW sier at bilen vil være enkel å reparere. De ønsker jo å selge biler. Vi får se hvor lenge de lave forsikringskostnadene varer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Vel, karbon oppfører seg annerledes enn metall, så man får nesten satse på at uttalelsene er riktig hvis du nå ikke kan komme med kilder på noe annet da.

tråden har forøvrig sklidd ut.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

#50
Så fint, da er vi jo helt enig. Vi må vente å se :-)

Det er summen BMW viser til, færre småbulker og kanskje viktigst at det går mindre tid med til å bytte et panel osv.

Når det gjelder småbulker, så kanskje du blir overbevist av denne:

http://www.tvvest.no/Video/serier/Beine-Veien/Liten-byplastsak-og-Hudson-fra-1931/

se fra 04:50. (ser ut til at den ikke liker spoling hos meg, så du må kanskje se hele :-))

Er ellers enig i at tråden har sklidd litt ut, men disse tingene tror jeg er med på å gjøre at annenhåndsverdien kan holde seg bra, og at bilen ser pen ut også etter noen år. Den bilen jeg bytter ut er fullt av småbulker...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Tilbake til trådstarters spørsmål, annenhåndverdi ?

Ser at en 10 år gammel audi a3 ligger på rundt 100'kr (og oppover) - noe som i mitt hode er overpriset, noe generelt bruktpris på bil i Norge er.

la oss si jeg skulle selge min 8 år gamle i3 , med 70-80% rest. baterikapasitet.

En pris på 50'kr , dvs halvparten av en tilsvarende med dieselmotor.

Den som kjøper bil i denne prisklassen , får en kompaktbil ,som frakter unge til og fra, pendle til jobb og litt handling på kjøpesenter.  Kostnad 10 kr dagen.

Alternativt kjøper  vedkommmende en 2 år eldre audi a3 til dobbelt pris med ca 120-150'km , og framtidig kostnad med ny turbo, partikkelfilter , ny dsg / chlutch&svinghjul) + dagskost på drivstoff 50-100kr pr dag ( hvis drivstoff like billig som idag).

Jeg går ut ifra de som er i markede for rimelig bil også vil ha et rimelig bilhold ,neste 2-3 år.
Hva en i3 er verdt etter 6 år , med 2 år igjen på batterigaranti, antar at verdien ikke nødvendigvis lavere en en 10 år gammel kompaktbil....

Dette er bare mine private teorier.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Kjell Leaf

Sitat fra: 02jan på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:00
Tilbake til trådstarters spørsmål, annenhåndverdi ?

Ser at en 10 år gammel audi a3 ligger på rundt 100'kr (og oppover) - noe som i mitt hode er overpriset, noe generelt bruktpris på bil i Norge er.

la oss si jeg skulle selge min 8 år gamle i3 , med 70-80% rest. baterikapasitet.

En pris på 50'kr , dvs halvparten av en tilsvarende med dieselmotor.

Den som kjøper bil i denne prisklassen , får en kompaktbil ,som frakter unge til og fra, pendle til jobb og litt handling på kjøpesenter.  Kostnad 10 kr dagen.

Alternativt kjøper  vedkommmende en 2 år eldre audi a3 til dobbelt pris med ca 120-150'km , og framtidig kostnad med ny turbo, partikkelfilter , ny dsg / chlutch&svinghjul) + dagskost på drivstoff 50-100kr pr dag ( hvis drivstoff like billig som idag).

Jeg går ut ifra de som er i markede for rimelig bil også vil ha et rimelig bilhold ,neste 2-3 år.
Hva en i3 er verdt etter 6 år , med 2 år igjen på batterigaranti, antar at verdien ikke nødvendigvis lavere en en 10 år gammel kompaktbil....

Dette er bare mine private teorier.
Problemet er at bilen allerede har kort rekkevidde. Med 70-80% kapasitet ville den vært uaktuell for mange av dagens eiere også. Kjøperen vil også tenke på når kapasiteten faller ytterligere eller når han må punge ut for nye batterier. Det er nesten umulig i dag å beregne prisen om 6-8 år.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:53
Kjøperen vil også tenke på når kapasiteten faller ytterligere eller når han må punge ut for nye batterier. Det er nesten umulig i dag å beregne prisen om 6-8 år.
Støtter det, det blir bare synsing, og kansje har flyvebiler kommet, kansje har elbiler blitt bannlyst pga elektromagnetisk stråling osv.

Mest sansynlig så er alle el-biler de siste årene en helt grei investering, ganske enkelt fordi en gang så kommer det mva på elbiler, og kansje noe avgifter.  Da holder bruktbilene prisen sin.

Det kommer også nye batteripakker som man kan bytte til om 3-4-6 år.  De bilene som gjør det vil forlenge livet sitt betrakelig. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

#54
Sitat fra: Anders Eide på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:11

Prøver å finne ut av andrehåndsverdien med å legge min for salg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12851.0.html

Den er hvertfall ikke overpriset, slik som de to som ligger på Finn.no
Ser ut som den ble solgt fort - lå ute i noen timer på Finn.  Så den er hvertfall mere populære enn de 34 Ford Fokusene som ligger på Finn...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Espen Hugaas Andersen

34 Ford Focus? Det ble solgt 7 stk i Januar + Februar, så det er sånn ca nok biler til resten av året. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 19:59
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:53
Kjøperen vil også tenke på når kapasiteten faller ytterligere eller når han må punge ut for nye batterier. Det er nesten umulig i dag å beregne prisen om 6-8 år.
Støtter det, det blir bare synsing, og kansje har flyvebiler kommet, kansje har elbiler blitt bannlyst pga elektromagnetisk stråling osv.

Mest sansynlig så er alle el-biler de siste årene en helt grei investering, ganske enkelt fordi en gang så kommer det mva på elbiler, og kansje noe avgifter.  Da holder bruktbilene prisen sin.

Det kommer også nye batteripakker som man kan bytte til om 3-4-6 år.  De bilene som gjør det vil forlenge livet sitt betrakelig.
El-bil er en grei investering fordi vi sparer penger på både bensin og bompenger samt avgiftsfritak.
Om det kommer avgifter på el-biler senere gjør ikke våre biler til en bedre investering, husk at vi en dag skal kjøpe ny........
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

02Henning

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 16:12
Om det kommer avgifter på el-biler senere gjør ikke våre biler til en bedre investering, husk at vi en dag skal kjøpe ny........

For min del er ikke elbil noe "must". Hvis jeg kan redusere risikoen ved å handle potensielt prematur elbil teknologi gjennom avgiftsfritak så handler jeg elbil. Hvis de ikke er billige nok, kjøper jeg heller en brukt fossilbrenner med Otto-motor. Jeg responderer således ganske forutsigbart på gjeldende avgiftspolitikk. 

Gordon Retriever

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. mars 2014, klokken 15:20
34 Ford Focus? Det ble solgt 7 stk i Januar + Februar, så det er sånn ca nok biler til resten av året. :)

Så langt ser ut til å være registrert 125 elektriske Focus. Det tallet inkluderer demobiler...

Vind

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 07. mars 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. mars 2014, klokken 15:20
34 Ford Focus? Det ble solgt 7 stk i Januar + Februar, så det er sånn ca nok biler til resten av året. :)

Så langt ser ut til å være registrert 125 elektriske Focus. Det tallet inkluderer demobiler...
Så av antall solgte biler så er 1/5 til salgs, det kan virke som en liten flopp - ikke så rart kansje med det bagasjerommet, og uten hurtiglading...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA