Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tyverisikring?

Startet av D.O, tirsdag 11. mars 2014, klokken 18:22

« forrige - neste »

D.O

Tenkte å fortelle litt om turen min i helga. Hadde planlagt tur til Trondheim, så kontaktet Tesla for å få dem til å ordne noen ting på bilen samtidig. Utgangspunktet var Mosjøen-Trondheim som er ca 40mil. Men pga små barn i bilen og nødvendig med flere stopp, så er rekkevidden i grenseland.
Etter å ha lest litt på forumet så kontaktet jeg Otto Moe (Ford og Volvo forhandler) på Namsos. De har 2stk 22kw type2 uttak. De ønsket gjerne at jeg kom å ladet da de ikke hadde fått testet laderen ennda pga manglende type 2 kabel. Så turen ble derfor Mosjøen-Namsos-matpause-Trondheim. Ankom Namsos med ett forbruk på 199wh/km og etter en kjapp prat med han jeg hadde mailet med på Otto Moe, så var det tid for å teste ladeuttaket. Det viste seg at kun 1 av de 2 uttakene var aktivert. De hadde hver sin tilførsel, men kun en av dem lot seg kople til/åpne stikk. Pga softwarebegrensingen på 26A, så ble ladehastigheten kun 85kmt. Men på tiden det tok å gå til sentrum og spise, så hadde vi fått 13mil ekstra. Hyggelig personale på Otto Moe, og jeg anbefalte dem å muligjøre det for andre å lade hos dem, enten med eller uten betaling. Dette skulle de tenke på.
Jeg har selv vært litt lite engasjert for 22kw punktene da jeg ønsker mest mulig superlader dekkning som er gratis. ::) Men innser at 22kw gir muligheter for å nå plasser som er litt usentralt og med forholdsvis grei ladehastighet. Så suplering med 22kw er nok veien å gå.
Stoppet innom i Stjørdal for å sette av en passasjer og kom frem til Tesla på Lade med plenty av rekkevidde til overs. :)
Her ble jeg som alltid tatt vell i mot av hyggelige folk. Fylte ut litt skjema og snakket om hva som skulle gjøres og fikk utlevert en P85+ lånebil i bytte mot min P85. :)

Etter å ha hatt P85+ en helg, så merker jeg tydelig forskjell på min P85 og P85+. Nå skal det sies at jeg har hakka 8 og den andre hadde Pirelli dekka, så noe forskjell ligger trolig der. Samme dekktrykk i begge. Min bil er vesentlig mykere og behageliger å kjøre på dårlig vei. Særlig asfaltskjøter på tvers av veibanen føltes ubehagelig i P85+. Til tider syntes jeg synd på bilen, da ujevnheter må slite på resten av understellet når det kjennes så godt inn i bilen. Der var også lyder fra interiørert ved ujevnheter i veibanen.
Når det gjelder svinger, så likte jeg P85+ bedre. Den krenger mindre og føles tightere mot veibanen. Samboer likte ikke P85+ i det hele tatt og syntes den var direkte ubehagelig. Jeg er litt mere usikker... Jeg vet at på veiene her oppe hadde trolig P85+ blitt ett irritasjonsmonet pga stivheten og slagene, men likte den godt på finere veier. Skulle gjerne hatt en av hver.  :)
Når det gjelder aks, så tror jeg ikke der er forskjell, men min føltes raskere. Dette tror jeg kommer av at min er mykere og dermed noe mer livlig under aks.
Min har lyst interriør, mens P85+ hadde sort. Av en eller annen merkelig grunn, så satt vi mye bedre fast mot setene som var sorte?!? i min bil er setene glattere. Mulig Tesla har behandlet dem med noe? I tillegg fant jeg god sittestilling mye lettere i P85+, noe jeg heller ikke forstår da setene skal være lik?

De jobbet med bilen hele lørdag og hentet den ut lørdagskveld. Fikk en gjennomgang av hva dem hadde gjort og ikke kunne gjøre noe med ennda.
Fikk justert hjulinstillingene, pga at rattet mitt ikke peker helt rett frem når bilen går rett frem. Det viste seg at hjulinstillingen var utenfor spesifikasjonene både fremme og bak. Så dette hadde de ordnet, men rattet peker fortsatt ikke rett frem. Jeg synes å føle at bilen ble vesentlig mere stabil etter dette. Tidligere sporet den litt forskjellig bak og fremmre ved glatt føre eller dårlig veibane.

Parksensor har periodisk feil (disabled), dette ble bare kalibrert og det hjalp ikke. Fikk feilmelding på nytt på turen hjem. Så dette må sees på igjen.

Ellers har de ikke noen løsning på trekantvinduene, innerskjermer og at venstre bakdør stikker litt ut i fremre nedre kant(utsatt for steinsprut, men vanskelig å se) Dette er ting som tydeligvis alle biler har, så fabrikken må nok komme med en felles løsning.

Fikk nye deksel til skiholderene og der ble utført noe bulletins.

som nevnt hyggelige folk, selv om de offret store deler av lørdagen på bilen. Punktene som ikke ble bra er jeg sikker på de får ordnet. Ingen ting å utsette på servicen :D

Turen hjem, så kjørte vi innom stjørdal og ladet fullt her, på Værnes mens vi ventet på en som skulle med fly. Hadde 37mil på batteriet i Stjørdal så ladet 2 timer her. Kjørte da direkte til Heia Gjestegård hvor vi spiste. De har motorvarmer kontakter på 16A, så plugget i her mens vi spiste. God mat  :). Totalforbruket fra Stjørdal til Mosjøen ble 188wh/km med Rangemode på og 19``C i bilen. Ute temp på +8 til -2. Tørr veibane nesten hele turen. 200kg i last og 3 stk i bilen. Hastighet etter fartsgrenser + noen få kmt.

Edit:noen bilder fra turen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Oreo

Kjempebra at du deler dette med oss. Enig i at 22kW ladere er et supert supplement til SC, men må ikke forveksles med noen form for erstatning for SC, for dem som er redd for det. Til litt avsidesliggende områder er de jo midt i blinken. Det samme for spisesteder eller handelssenter.

Hvor på Stjørdal ladet du, ved Chademo laderen ved Værnes? Eller på vanlig schuko?
Fint at turen gikk bra.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Lanber

HELT enig i beskrivelsen av P+
Diskvalifiserende med så dårlig oppførsel på dårlig asfalt.

D.O

Sitat fra: Oreo på mandag 03. mars 2014, klokken 22:46
Kjempebra at du deler dette med oss. Enig i at 22kW ladere er et supert supplement til SC, men må ikke forveksles med noen form for erstatning for SC, for dem som er redd for det. Til litt avsidesliggende områder er de jo midt i blinken. Det samme for spisesteder eller handelssenter.

Hvor på Stjørdal ladet du, ved Chademo laderen ved Værnes? Eller på vanlig schuko?
Fint at turen gikk bra.
Ladet på parkeringen på flyplassen. Vanlig schuko. Har bestilt Chademo, men det ser ut som det tar sin tid å få dette. Er veldig glad i type2mode3 kabelen min. Har med med denne og Salto laderen (22kw) som jeg har forskjellige støpsler til på langtur.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

akseln

Sitat fra: Oreo på mandag 03. mars 2014, klokken 22:46
Enig i at 22kW ladere er et supert supplement til SC, men må ikke forveksles med noen form for erstatning for SC, for dem som er redd for det. Til litt avsidesliggende områder er de jo midt i blinken. Det samme for spisesteder eller handelssenter.
Ja og 22kw ladepunkter er et godt alternativ til andre hurtigladere f.eks. Chademo. Kostnadene ved etablering av en Chademo-hurtiglader har nok gjort at mange har kviet seg for den investeringen. Et 22kw punkt kan etableres til brøkdelen av prisen.

Var usikker på om jeg ville ha behov for dobbeltlader, men det kommer helt sikkert til å bli mange 22kw punkter som etableres fremover og da er det synd å ikke kunne utnytte disse fullt ut.

bb

Takk for at du delte erfaringene :)
Jeg skal vurdere Namsos når jeg en gang våger meg opp til Bodø. Mine erfaringer med 22 kW er at de er et godt supplement til SC. Men ladetiden er fortsatt litt for lang enkelte ganger. Jeg begynner nå å sikle etter CHAdeMO-adapter. Denne skal jeg kjøpe så snart den kommer ut.

Forrige helg ble jeg stuck i Bergen i fire timer mens jeg ladet hos Sønnico på 22 kW. Jeg ville helst ha kommet meg avgårde tidligere. Hadde jeg kunne ladet på CHAdeMO ville det tatt bare to. Til å begynne med var jeg skeptisk til å betale en femtilapp for lading. Men nå gjør jeg det gjerne for å spare et par timers venting. Og i de tilfellene jeg ikke trenger å skynde meg så er 22 kW plenty.

Når det gjelder P85+ vs P85 så tror jeg at dekktrykk og dekk har noe å si. Jeg hadde fylt på 50 psi tidligere i uka, men i går slapp jeg ut luft og gikk ned til 45. Jeg merket at den ble mykere og mer behagelig. Jeg skulle tro forskjellen på dekk også ville ha merkes.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sindrej

Jeg har kjørt mye Pirelli (har det selv) og har prøvd Hakka, det er VELDIG stor forskjell på disse.

Lanber

Tro meg, det er betydelig forskjell på P+ og S som jeg har.
Det merkes spesielt over ujevnheter og på dårlig asfalt.
Bakdelene med P+ var så tungtveiende at jeg selv kjører S og sendte P+ som firmabil til en ansatt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA