Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av MindViruz, tirsdag 11. mars 2014, klokken 23:01

« forrige - neste »

MindViruz

Jeg stiller oftest inn min ladetimer slik at den er blank på starttid, sluttid er 0630 og 80% ladenivå.

På denne måten beregner bilen selv når ladingen må starte for at batteriet skal være ferdig ladet til 80% rett flr jeg kjører til jobb. Dette fungerer utmerket, og ladingen er ferdig mellom 0530 og 0630 en gang.

På denne måten sørger jeg for at batteriet blir lagret mest mulig med rundt halvfullt ladenivå, hvilket er ideelt for batteriet sin del.

Jeg bruker alltid 10A lader. Hvordan vil dette fungere når jeg får 16A ladekabel? Hvis jeg lader noen dager med 16A, og så går over til 10A igjen. Vil bilen få problemer med å beregne ladetide da? "Tror den" at jeg har gått over til 16A lader, eller "ser" den hvilken ladekabel som er koblet til?

BE

Den er stokk dum, og beregner ledetider ut fra forrige ladehastighet. Så dersom du sist ladet på 16A vil den beregne kortere ladetid når du kobler til 10A, og da ikke bli ferdig og stoppe ladingen kl 0630.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

#2
Sitat fra: BE på mandag 03. mars 2014, klokken 22:15
Den er stokk dum, og beregner ledetider ut fra forrige ladehastighet. Så dersom du sist ladet på 16A vil den beregne kortere ladetid når du kobler til 10A, og da ikke bli ferdig og stoppe ladingen kl 0630.

Er du sikker på det? Jeg regnet med at den leste av pilotsignalet når ladekabelen ble koblet til? Det ville ihvertfall vært den logiske måten å gjøre det på.

Når det gjelder den "forventet ladetid" som vises i displayet inne i bilen er jeg enig. Den er stokk dum. Men den vises jo hele tiden, når ladekabel ikke er koblet til og det ikke er noe pilotsignal å lese av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TimeBandit

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. mars 2014, klokken 23:23
Er du sikker på det? Jeg regnet med at den leste av pilotsignalet når ladekabelen ble koblet til? Det ville ihvertfall vært den logiske måten å gjøre det på.

Når det gjelder den "forventet ladetid" som vises i displayet inne i bilen er jeg enig. Den er stokk dum. Men den vises jo hele tiden, når ladekabel ikke er koblet til og det ikke er noe pilotsignal å lese av.

Det ville helt klart vært mest logisk å lese av pilotsignalet, men kan bekrefte at det dessverre ikke er det som skjer.
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

BE

Jeg har fastmontert 16A i garasjen, og dersom det er mye lading som kreves når jeg bruker 10A på jobben bommer den alltid med start på ladingen dersom jeg ladet med 16A gangen før. Den starter lading for sent, og blir ikke ferdig med lading før den er satt til kl 15. Dette skjer ikke dersom jeg bare lader med 10A, så ja, jeg er temmelig sikker.

Ellers er jeg enig, det burde jo være en smal sak å beregne korrekt tid basert på pilotsignalet, men det ser ikke ut som om bilen er satt opp til å gjøre.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

MindViruz

#5
Det var som faen, for den funksjonen digger jeg.

I natt ble min ferdig kl 03, enda jeg satt den til kl 0630. Bruker kun 10a lader. Så den er ikke veldig flink å beregne...

MindViruz

#6
Sitat fra: BE på mandag 03. mars 2014, klokken 23:46
Jeg har fastmontert 16A i garasjen, og dersom det er mye lading som kreves når jeg bruker 10A på jobben bommer den alltid med start på ladingen dersom jeg ladet med 16A gangen før. Den starter lading for sent, og blir ikke ferdig med lading før den er satt til kl 15. Dette skjer ikke dersom jeg bare lader med 10A, så ja, jeg er temmelig sikker.

Ellers er jeg enig, det burde jo være en smal sak å beregne korrekt tid basert på pilotsignalet, men det ser ikke ut som om bilen er satt opp til å gjøre.

Så èn lading med "ny" strømstyrke er nok til at den husker denne?

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

MindViruz

Ok. Får være oppmerksom på dette da, slik at jeg ikke står uten nok strøm en dag :)

Hva skjer hvis man setter ladetimeren med ett startidspunkt (eks 23:00), men ikke noe stopp tid? Noen som har forsøkt det?

BE

Det er vel ikke mulig å ikke velge stopptid?

Uansett, dersom du setter start til kl 23 og og slutt kl 0630, vil bilen starte ladingen kl 23 og lade til den er ferdig (Stopper uansett 0630).
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bjorn_2390

Er det et poeng (optimalt) at ladingen avsluttes så nærme takeoff som mulig? Her i Norge er det jo ikke differensierte strømpriser. Hvorfor er det eventuelt bedre for batteriene at ladingen er ferdig så nær takeoff som mulig?

Om man ikke skal bruke bilen om natten, har jeg tenkt så enkelt at det er det samme om den er ferdigladet kl. 2200, 0300 eller 0630, -bare den er ferdig før jeg skal dra.

Feil?
Blå Euro-Leaf (2012)

Thomas Parsli

* Hvis du lader til 100% sliter det mindre på batteriet hvis den er ferdigladet opp mot avreise (eksemplene dine summeres til mange timer i løpet av bilens levetid)
* Når du ladet opp mot avreise er batteriet varmere, noe som gir bedre rekkevidde om vinteren


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MindViruz

Oppbevaring med 100% ladet batteri gir økt slitasje på batteriet. Derfor.

Så kan man diskutere om ett døgn med 100% kan defineres som oppbevaring, eller om det er snakk om måneder med 100% man bør unngå.

Når jeg hentet min bil (demomodell stått som utstilling), var den ladet til 97%... Vet ikke om jeg burde klaget på det, for den kan jo ha stått slik i noen uker. Men kan det bety noe når det har skjedd én gang?..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA