Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!

Startet av Joachim@sancon.no, fredag 02. september 2016, klokken 16:35

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Sitter i Kroatia nå og skal hjem til uka. Satser på 2 lange strekk a 12-14 timer med en overnatting før tilbake i Drøbak. Siden vi hadde et stopp langt vest i Tyskland på vei ned, så  blir det en annen rute hjem.

Vi sitter i Porec nå, og ser på nav i tesla og evtripplanner på mulige ruter, og de er selvsagt uenige. Tesla nav vil ha meg via Ljubljana, villach og Salzburg. Mens evtripplanner mener Palma nova til kitzbuhl. I følge kartet, ser Palma nova til kitzbuhl fristene ut, men usikker på hvorfor ikke tesla nav anbefaler den ruta. Strekket er på ca 260km over alpene.

På vei fra Tyskland og hjem har vi vurdert Rostock gedser, da det blir 10 mil kortere en via puttgarden, men da går turen gjennom øst tyskland.

Noen som har noen tips?

AppleKnocker

Styr unna Slovenia om mulig. Det er kjerrevei med 40 sone i store deler av landet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ellemelle

Med mindre man har lyst til å kjøre gjennom alpene for sightseeingen sin del, så er det faktisk raskere å kjøre via Villach og Salzburg OGSÅ om du kjører fra Palma Nova.

Joachim@sancon.no

Sitter i Puttgarden nå og venter på ferga. Vi valgte gjennom Slovenia og krankenwald tunnellen. Slovenia gikk greit med 130 sone for det meste, så ikke noe å utsette på vår veivalg der.

Ved München valgte vi Øst-Tyskland nordover. Big mistake... Langt mellom superladere og vanvittig mye veiarbeid og kø. Planen var Rostock - trelleborg, men den mista vi med god margin. Så da ble det overnatting øst for hamburg.

Neste år tar vi nok a7 ned og opp.

AppleKnocker

Slovenia over Pivka (som navigasjonen anbefaler om man kommer fra Øst-Tyskland) er noe drit.
Bra dere fant en god vei.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

BjørnP85

Planen var å reise til Kroatia i sommer - nærmere bestemt Split.  Kjørte fra Trondheim 20.7 til Malmø.  Deretter Malmø-Gedser-Rostock-Berlin 21.7.  Var heldig med fergen i Rostock og slapp venting(hadde ikke forhåndsbestilt).  22.7 tok vi en kort etappe fra Berlin til Salzburg.  23.7 Salzburg - Trieste via Slovenia - fungerte helt perfekt.  Fra ladestasjon i Villach(Østerike) trodde vi at vi var på raskeste vei til Ljubliana, men oppdaget at vi var sendt på en helt annen vei.  Dette var Trollstigen x 10, men du verden for en flott opplevelse.  Før Trieste ladet vi i Kozina (Slovenia). Vi ombestemte oss - reiste ikke til Kroatia, men til Lido Di Jesolo fire mil nord for Venezia.  Bilen ble parkert ved hotellet og strandlivet varte fra 24 - 29.7. 29.7 startet hjemturen - Venezia, Verona, Gardasjøen, Innsbruck, Munchen, Leipzig, Bispingen, Shleswig - deretter opp i Danmark og over til København, Malmø og videre inn i Norge med endestasjon Trondheim.

Vi planla turen utelukkende ut fra superladere og det fungerte helt utmerket.   Tok ikke med eget ladearsenal da vi utelukkende skulle til en endestasjon ikke langt fra en superlader.  Turen gikk knirkefritt - manglet 20 km på 6000 km.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA