Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av colonia, fredag 31. januar 2014, klokken 13:29

« forrige - neste »

colonia

Hei alle sammen,

Jeg vurderer å kjøpe en elsykkel og har funnet ut at Merida E-Green S2 selges til rimelig pris, f.eks. http://www.bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Elektrisk-Sykkel/Merida/E-Green-S2-El-Sykkel-Sort--Str-51-E141060510-p0000037050. Jeg har ikke noen erfaring med enten Merida eller E-Green. Er det noen som har noe å si om dem? Alle innspill er av interesse!

janstok

Virker som om det er et helt standard motorsett som kan kjøpes fra Kina. Spørsmålet er hvem som produserer motor, kontroller, batteri osv? Er det et kjent merke, er det mest sannsynlig av god kvalitet, er det som her av ukjent merke er det av mindre bra kvalitet. Tviler på at den vil fungere mer enn et år eller to før du får fuktproblemer eller lignende.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Kristia

Hvilke deler pleier å være utsatt for fuktproblemer?

janstok

#3
Batteri, kontroller batteriindikator og motor. Med andre ord, alt
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

colonia

Takk for svar! Ifølge leverandøren er motoren laget av 8-SUN (har ikke noen informasjon om øvrige deler) men jeg vet ikke om det er bra eller dårlig? Ifølge selgeren er deres sykler designet for å "være driftsikre i det robuste skandinaviske klima" så man håper jo at dette betyr at fuktproblemer etc. ikke vil oppstå...

janstok

Du er iallefal advart:) Men merker som du kan føle deg rimelig trygg på er av god kvalitet er blant annet: bosh, kalkhoff, ezee, falco e-motors og kreidler
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

colonia

Hmm... nå føler jeg meg veldig usikker :) Kan du muligens tipse om noen alternativer samme prisklasse (12 000-15 000)?

janstok

Det er derfor du må bygge selv;) Da får du god kvalitet for en billig penge.
Ellers er dette en veldig bra sykkel med god kraft:
http://www.bjornskajakk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=557&Category2ID=558&List=1&Level=2&ProductID=7845
Du kan få en Kalkhoff ned i 17k, men det er typisk kånesykkel med liten motor.

Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

colonia

Hehe, jeg tviler på at jeg er flink nok til å bygge selv :) Dessverre koster sykkelen du foreslo nesten dobbelt så mye som budsjettet mitt tillater. Jeg synes det er litt kjipt at en må punge ut med så vannvittig mye penger for å få en elsykkel som kun vil bli brukt til helt vanlig bysykling. Føles bisart...

janstok

Det spørs hvordan du ser på det. Jeg f.eks har en 2- 3 mil maks hvorhen jeg skal, og derfor bruker jeg alltid elsykkelen. Da slipper jeg å bruke bil som fort blir rundt 50k i året. Til bysykling kan du kanskje klare deg med en vanlig... ja, bysykkel.
En mulighet er Ecoride. De har flere forhandlere rund om i landet, så hvis det skulle skje noe, er det bare å levere den til de. Sjekk ut denne siden: http://www.ecoride.no/
Også ville jeg valgt Ambassadør ERS som har navgir. Da slipper du mye trøbbel med giret.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

colonia

Problemet er at jeg bor i Oslo og bysykling med en vanlig sykkel i alle bratte bakker blir svært svett. Uansett, er din mening at det er mulig å minske risikoen for problemer med elmotoren ved å kjøpe en EcoRide istedet for Merida-sykkelen jeg linket til? Begge er jo omtrent i samme prisklasse men magefølelsen min sier at Merida-rammen er av litt høyre kvalitet. Den usikre biten er motoren...

janstok

Det er samme "dritten" på begge syklene;) men på ecoriden er det mye bedre girsystem. Derfor ville jeg gått for den.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

colonia


Arne H.

Jeg har hatt en Eco Ride Summit i tre år. Jeg syklet så mye med tung last, at den nå var ganske så utslitt. V-bremsene skar i stykker felgene, gearøret ble bøyd etter fall. Men selve rammen og motoren holder, det er mest slitedeler som må skiftes. Nå har ikke jeg bil, så jeg sykler ekstremt mye, så ved vanlig bruk holder den nok ganske lenge. Batteriet holdt ca 1,5 år for min del. Ganske dyrt å kjøpe nytt. Nå bygger jeg heller min egen el-sykkel, med motor og batteri fra V-power.  :)
Forskriftene for el-sykler er for strenge i dette bratte landet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA