Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen her som skal treffe Elon førskommende lørdag?

Startet av Toralfsen, torsdag 30. januar 2014, klokken 18:47

« forrige - neste »

Toralfsen

Er det noen som vet hva som er poenget med internett-tilkobling. Koster 700 kroner for 3 år. Er det bare at en kan bruke browser til å lese aviser og slikt? Vil bmw-apps virke uten den funksjonen, eller må mobiltelefon være tilkoblet for at apps skal fungere?

Toralfsen

Kanskje noen som også vet om det må tilleggsutstyr til for å få iremote ordnet?

Vind

Sitat fra: Toralfsen på torsdag 23. januar 2014, klokken 00:11
Er det noen som vet hva som er poenget med internett-tilkobling. Koster 700 kroner for 3 år. Er det bare at en kan bruke browser til å lese aviser og slikt? Vil bmw-apps virke uten den funksjonen, eller må mobiltelefon være tilkoblet for at apps skal fungere?
Internet kobling trenger du om du skal kune browse fra bilen, Hente inn informasjon fra BMW Online Widgets (jeg har f.eks satt opp klokke og vær på den høyre 1/3 del av skjermen), Ha mulighet til å søke adresser og interesser som ikke ligger i adresseboken (nå er denne god i utganspunktet.  Eksempel er at du kan søke Pizza i Trysil, og få informasjon fra Google. (men det gjør du antagelig raskere fra telefonen din) Så denne er ikke kritisk, men jeg har brukt den litt.  På websidene har jeg allerede lagt opp trafikkinfo fra Vegvesen.no - og faktisk noen nyhetssider som favoritter - slik at jeg raskt kan sjekke de.

BMW Apps - der er det to typer (som jeg forstår det - mulig jeg roter i begreper), men en type er de som lastes ned og installeres i bilen, og den andre typen kjører du via en mobiltelefon.  Da trenger du også ConnectedDrive.  For iPhone må du koble til med Kabel, men det skal komme Bluetooth kobling i en senere oppgradering av Connected Drive appen.  Så med ConnectedDrive får du en del - men ikke alt.

Kobling til Remote appen er inkludert i ConnectedDrive abonnementet.  Da kan du både styre bilen fra en app på telefon, eller rett fra en PC/ Mac.

Personlig synes jeg 700 kr for 3 år ikke var en stor investering, og at bare Online Widgets er verdt det - spesielt om man har den store skjermen.  Men skal man holde seg under en sum, så har ikke dette spesielt mye med fremkommelighet å gjøre - og er definitivt i i kategorien kjekt å ha.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Plumbofantomet

Man får vell tilgang til bmw online ved å koble opp mobilen til IDrive??
2014 BMW I3
2006 Opel Combo

02Henning

Nå er jeg sikkert ikke den som legger flest kilometere i bil bak meg på et år, men jeg kan ikke fri meg fra å reflektere over paradokset med navi+++ i en storbybil med 10-12 mils rekkevidde. I min verden er i3 perfekt til hverdagspendling mellom hjem og jobb. Den veien kan du som regel etter første uken i nytt hus eller ny jobb. Navi? Joda, jeg har hatt det i de siste bilene men brukes knapt en gang i måneden og da typisk til steder i3'en aldri vil komme frem i tide.

Og så disse app'ene og widgetene. Jeg liker teknologi og synes alt som kan automatiseres er spennende og kjekt. Men nyttig? Tja, langtifra alltid. Virker det fornuftig å ha fremme nyheter og FB status mens du kjører bil? Ikke for meg. Trenger du å ha værmeldingen for en plass du knapt rekker frem til på et døgn og to-tre ladestopp? Nei, men kanskje kjekt for noen? Det lokale været er tilgjengelig rett fremfor panserkanten ...

Jeg er helt sikkert treg og konservativ, men når utstyr som går langt utover bruksområdet bilen er designet for blir "må ha" så får jeg ikke likningen til å gå opp. Prøv å se en måned eller to frem, når bilen er en del av hverdagen og alle gadgetene skal gjøre nytte for deg og ikke bare glede deg på oppdagelsesreisen inn i BMWs designavdelings tour-de-force. Kommer du til å bruke dette like aktivt når nyhetens interesse har lagt seg?

For ordens skyld: Jeg spør bare fordi jeg ikke forstår vitsen, men liker å lære så forklar meg gjerne rasjonalet bak behovet for å være online når du kjører bil. Vær så snill ... :-)

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Thomas Parsli

Sitat fra: 02Henning på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:21
Nå er jeg sikkert ikke den som legger flest kilometere i bil bak meg på et år, men jeg kan ikke fri meg fra å reflektere over paradokset med navi+++ i en storbybil med 10-12 mils rekkevidde.

For oss som har et liv og en familie, blir det kjøring til bursdager, fotballkamper, håndballkamper og ishockeykamper nesten hver uke. I jobbsammenheng brukes bilen også for å kjøre til møter.
Alternativet er å sitte med mobiltelefonen eller en løs GPS.

For de som bare kjører mellom de to samme punktene hver dag hele sitt liv er nok navigasjon/GPS meningsløst ;)

Og på i3 bruker bilen informasjon fra navi til å estimere forbruk, så uten navi ville du hatt like dårlige estimater som på Nissan Leaf...

Når det gjelder internett i bilen er både oppdatert trafikkinformasjon (på kartet) og nettradio ting jeg savner med jevne mellomrom. Kjører E18 hvor det er trafikkuhell stort sett hver dag, så jeg sjekker ofte både Google Maps og Apple Maps før jeg kjører fra jobb.
Når jeg først sitter i bilen og møter kø kan jeg manuelt hente opp trafikkinformasjon i nærheten -men den kommer ikke av seg selv, er ikke alltid oppdatert -og foreslår ikke alternative kjøreruter.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Terondo

Minner om at man også må ha navi for at bilen skal kunne beregne riktig gjenstående rekkevidde. Om man plotter inn hvor man skal, vil bilen si rimelig eksakt hvor mye rekkevidde man kan forvente på den turen. Om bilen ikke vet noe, blir det vanskeligere å tippe riktig. Den baserer rekkeviddeberegningene på topografi, fartsgrenser, kjøremønster og temperatur.

Jeg er enig i at det ikke har stort for seg til å finne frem, sånn til daglig, men siden det er andre fordeler ved å legge opp ruten, vil det være en god funksjon å ha.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

LMOR

For de fleste vil ikke forskjellen være så stor. Dette er en kort-distanse "bybil". I løpet av en dag er vi innom samme type fartsgrenser, og du kjører nødvendigvis like mye opp som ned, før du er hjemme igjen. Så langt er rapportene basert på hva bilen sier før turen, og hva som er igjen etter turen, og om differansen stemmer med det en har kjørt. Da har bilen også tatt hensyn til erfaring med hvor mye du kjører i kø en typisk dag, temperatur osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02Henning

OK, takk for innspill. Jeg ser at alle "for" argumentene er bortimot verdiløse for min bilbruk så da er jeg trygg på mitt valg. :-)

MortenH

Jeg betalte 700 kroner for "6AR Internett (1 års abonnement er inkludert)". Det er ikke for tre år i følge min kontrakt.

Jeg har nå prøvd internett på min bil flere ganger. Det kan bare brukes når bilen står stille. Siden det ikke er touch-skjerm, mus eller tastatur, blir denne funksjonen håpløs å bruke via iDrive hjulet. Jeg fraråder de fleste å velge dette. For meg har det vært bortkastede penger.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:35
Jeg betalte 700 kroner for "6AR Internett (1 års abonnement er inkludert)". Det er ikke for tre år i følge min kontrakt.
Jeg har nå prøvd internett på min bil flere ganger. Det kan bare brukes når bilen står stille. Siden det ikke er touch-skjerm, mus eller tastatur, blir denne funksjonen håpløs å bruke via iDrive hjulet. Jeg fraråder de fleste å velge dette. For meg har det vært bortkastede penger.
Hvis du har touch-pad på iDrive, så blir vel dette som en annen touch-pad opplevelse. Litt kronglete å legge inn bookmarks som ikke er sider bilen finner raskt, men deretter så har du favorittsidene dine tilgjengelig, yr sin vær rader. Men egen værstasjon, elbilforum :-), og alt det andre du synes er gøy å sjekke mens du venter på noen. 700.- er inkludert all datatrafikk du klarer å bruke på internett på et år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kent

Sitat fra: 02Henning på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:21
men jeg kan ikke fri meg fra å reflektere over paradokset med navi+++ i en storbybil med 10-12 mils rekkevidde.

Når det gjelder gps, så er det vel gjerne i byen man har mest bruk for den i utgangspunktet, når man kjører langdistanse fra a-å så kan man bare følge skilta.
Jeg bruker i allefall gps hovedsaklig når jeg skal til en spesifikk adresse.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

02jan

Har heller ikke bruk for avansert GPS. Bestilt bil ,som har 606 skjerm ( under sterk tvil landet jeg på automatisk klima). Første pri for meg var soltak og hi-fi. Resten av bilen er midt i blinken for mitt praktiske behov + dette er en bil som som jeg rett også slett likte å kjøre.
Er innforstått med at det vil være vanskelig å selge bilen senere , med den lille navi skjermen....

De få gangene jeg har brukt navi (er når jeg kommer inn til en by lang unna mitt eget område), men hvor ofte jeg vil kjøre Oslo Bergen,Trondheim, Gøteborg vet jeg ikke - har jeg tid til det ,så skal jeg nok ta meg tid til å studere bykart også.
Kjører daglig i Oslo, som gammel orienteringsløper, leser jeg kartet før jeg kjører til ny adresse. Er stort kjent kjent med veisystemet i Oslo - skulle jeg "rote meg bort" , så er det på tide å ta en pusten bakken å stoppe bilen. Så med par tastetrykk , forteller telefonen min hvor jeg er i forhold til adresse.

Kjøre etter en skjerm, for å følge navi visning, distraherer meg i selve kjøringen , selv i storbyer nedover europa , hvor jeg kan ha kjørt feil , velger jeg å følge trafikk og skilting for så finne egnet stopp sted for å re- lokalisere.

forøvrig flott at det ikke er touch skjerm, ser for meg at jeg ville blitt mindre konsentrert i kjøringen hvis jeg samtidig skulle surfet på nettet, oppdatert Facebook osv.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA