Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hetsing av oss andre fra tesla eiere va mener dere om dette

Startet av lars@sandtorv.priv.no, tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:36

« forrige - neste »

lars@sandtorv.priv.no

Hei, nå håper jeg at noen kan hjelpe meg:

Jeg kjøpte en ny Think i oktober 2010 og det har vært en del feil på denne. En av årsakene til at jeg kjøpte den var at det var 5 år eller 100.000 km garanti. Iht. Norsk lov, så er det forhandleren som har ansvaret ovenfor forbrukeren.

Bla. så har jeg byttet "ladekabelen" 4 ganger. Forhandleren sier at dette ikke er garanti? Dette er jeg IKKE enig i. Flerfoldige ganger har bilen nektet å ta lading, noe som gjør at bilen ikke virker. Det siste nå var en bryter til bremselyset. Jammen er ikke det også en slitedel. Det er ikke mulig !!
Så har batteriet svekket seg kraftig. Bilen har gått snart 60.000km, så dette skjønner jeg tar på batteriet. Men, er det 5 år og 100.000km, må vel forhandleren stå for dette. Jeg møter en svært arrogant forhandler hvor absolutt ALT er slitedeler?? På en vanlig bil er ikke dette slitedeler og dekkes av garantien.

Jeg ønsker å teste ut dette med garanti, slik at rett er rett. Er det noen som føler det samme?

Min påstand er at forhandlere bør ta denne bilen tilbake og gi meg en fornuftig deal. Er det andre som har prøvd eller gjort tilsvarende.

Tar gjerne i mot gode tips, evt. ønsker jeg å gå sammen med andre misfornøyde Thinkeiere for å lage en sak og saksøke forhandleren.

Er det noen som har originale garantibestemmelser fra 2010??

hma

#1
Hei Lars,

Leit å høre at du har hatt en del problemer med Thinken din. Problemer med ladekladden (PCS) er et kjent problem. Det er ulike årsaker til at disse svikter, men helt generelt er dårlig design og materialvalg hovedårsaken. Det kan oppstå brudd i inntakskabelen, det kan komme fuktighet inn i huset eller selve elektronikken kan feile av ulike årsaker. Kjøper du en Mennekes Mode2 ladekladd med "Think-kontakt" (Lewden), vil du slippe noe mer trøbbel. Salto.no selger disse.

Du skriver at batteriet har svekket seg vesentlig. Det er første gangen jeg hører.
Hvilken type batteri har din bil? Zebra (Sodium) eller EnerDel Litium?
Hvor mye er rekkevidden forkortet? Har du sjekket at ikke noen av bremsene ligger på, eventuelt at dekktrykket er tilstrekkelig?

Hvilke andre feil har du hatt på din bil? Har forhandleren utbedret disse?

Når det kommer til garanti og reklamasjonsrett så kan du lese denne linken:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Garanti vs. reklamasjon

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal  gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.


Det er ingen tvil om at ladekladden er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så her skal du kunne kreve din rett hos forhandler.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Hei,

Hvordan har du merket reduksjon på batteriet? Jeg har hatt min på utlån i 8 mnd nå, men vet at den ble kjørt 11 mil i dag uten noe problem, og den har rundet 50.000km... Skal egentlig ikke være noe særlig reduksjon på zebrapakka.

Jeg fikk også høre at ladekladden ikke ble dekket av garantien. Tviler på at det holder juridisk, men nå har jeg uansett åpnet og fikset den selv, så da er jo all garanti borte på den.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA