Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg er sikkert ikke alene, men...

Startet av erikf, onsdag 18. desember 2013, klokken 13:55

« forrige - neste »

erikf

Men spesielt i distriktene trenger vi støtte til hurtigladere etter min mening.
http://www.nrk.no/sorlandet/hurtigladere-over-hele-agder-1.11408071
SitatSetesdal foreløpig nedprioritert
Også lenger oppe i Setesdal har man ønska hurtigladestasjoner, men Johnsen sier det foreløpig ikke blir prioritert.
– Vi må se på trafikkgrunnlaget der, men vi ser først og fremst at det er rundt de store byene at elbilbruken er størst.
WTF? Sjefingeniør i Transnova, Asbjørn Johnsen mener det stikk motsatte av det alle elbilister ser på som det viktigste poenget med hurtigladere, nemlig å komme seg fra sted til sted (nettopp via distrikter) eller å kunne kjøpe elbil selv om man bor i distrikter -> Vi trenger hurtigladere i distriktene, og nettopp på grunn av dårligere inntjeningsmuligheter her trenger vi støtte fra transnova ... nettopp for å få opp hurtigladere i distriktene. Er dette virkelig slik transnova tenker, at for å få støtte må det være stort inntjeningspotensiale? WTF en gang til.

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

brynjar

Burde vi ikke snart begynne å kreve at alle bensinstasjoner også tilbyr et miljøvennlig alternativ i form at ett eller flere uttak for (semi-)hurtiglading? Det ville jo gjøre susen på utbygging av ladeinfrastrukturen i distriktene. Det burde vel egentlig være selvsagt. Ville man akseptert at hoteller bare tilbød "røykerom" eller at matbutikkene kun solgte sukkerholdige fete varer?
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

OddB

Semihurtig lading er stikkordet.
Etter min mening burde det være like selvfølgelig at man ble tilbudt slike ladepunkter som toaletter langs veiene... Bensinstasjoner derimot kan jeg styre meg for. Ikke et ønskested å tilbringe en time eller to !
Transnovas holdning til utbygging holder ikke tritt med utviklingen.
Elbilismen er over forsøksstadiet og nå trengs det en rask utbygging over HELE landet !
Hvordan kan man vurdere trafikkgrunnlaget hvis det ikke er infrastruktur på plass i utgangspunktet ???
I dette tilfellet må egget på plass før høna.
Vi ser klart på hurtigladekartet at landet nord for Trondheim er totalt ignorert  når det gjelder ladeinfrastruktur. En satsing på distriktene ville vri fokuset bort fra "kollektivfeltsnyltingen"
Det folk skal være klar over er at Transnova (staten) ikke har mye penger å rutte med. Jeg tror de delte ut hele 8 millioner til elbilladere i fjor. Det står i sterk kontrast til de milliardene de har "subsidiert" elbileierne med.
En desentralisert satsing på billige ladepunkter (22kW Type 2) drevet av aktører som har økonomisk interesse av å tiltrekke seg elbilister tror jeg er veien å gå. Veikroer og turistattraksjoner langs veiene og spisesteder og butikker i tettsteder vil kunne danne et slikt nettverk. Med billig/gratis lading mot at man benytter seg av tjenestene deres.
Den ordningen som er i gang nå med et uttall av leverandører med håpløse SMS og RFID løsninger for betaling er i min mening et feilspor.
Nå har vi en gylden sjanse til å bygge opp en "drivstoffinfrastruktur" som IKKE følger bensinstasjonsmodellen !
Det bør skilles mellom DC og AC lading. For EN DC lader (CHAdeMO eller CSS) kan man få TI Type 2 uttak. Transnova har kun fokus på DC-lading, der AC-lading kommer som et tilleggsalternativ på samme ladestasjon. Det blir håpløst hvis en Tesla står på AC-lading i 4 timer og sperrer for en haug Leafer som trenger DC... 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


Birger

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 25. februar 2014, klokken 10:29
http://www.vikebladet.no/nyhende/article9214581.ece

Nå er det bare å håpe at det blir bygget hurtigladestasjoner som gavner de fleste variantene. Det er nok mange som henger igjen at CHaDEMO er det eneste som finnes :-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA