Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varm bil om morgenen?

Startet av Morten M, torsdag 30. januar 2014, klokken 12:03

« forrige - neste »

Morten M

3 Dag med E-UP. Når bilen står med vanlig veggkontakt over natten, viser den at den er fulladet, men km stod etter første natten på 107 km rekkevidde, i morges stod den på 119 km. Kjørte ca 80 km i går og da var den den nesten tom. Er det normalt at den ikke lader opp mere??
På appen kan jeg stille inn ladeledningen opp til 16 Ampere, men har forstått at den kun trekker opp til 10 A. Hvorfor denne valgmuligheten da?
Noen som vet om det er lenge til man kan bruke app på annet en IPhone, har Samsung Galaxy men finner ingen app i app store.

pottle

#1
Gratulerer med spennende ny bil. Jeg har litt info. Andre får fylle inn på ting som de kan.

Rekkevidde i dashbord baserer seg på hvordan du kjørte i i går, hvordan været er, varmebruk osv. Mange faktorer som forandrer seg fra dag til dag. Det er enklere om du stiller inn bilen slik at du ser %-vis gjenværende energimengde. Sjekk batteri-% - står dette på 100 % er det ikke dårlig lading, men derimot bilen som tror at du skal kjøre uøkonomisk også på neste tur. Jeg anbefaler alle å konsentrere seg om %-vis batterikapasitet, i steden for rekkevidde, da dette gir deg bedre og mer nøyaktig informasjon.

Hvis du kjørte 80 km og tømte batteriet så kan dette stemme. (Batterikapasitet 16,8 kWh / 1,9 kWh mil = ca 9 mil.) Du bruker enkelt 1,9 kWh hvis det er dårlig føre og du bruker mye varme.

Kabelen du får med bilen er maks 10A. Bilen kan lade opp til 16A hvis du bruker en "uoriginal" ladekabel/ladestasjon. Fordelen med VW E-Up!, BMW i3 og Tesla Model S er at du kan bruke en 16A kabel, men fortelle bilen at den skal kun lade f.eks 10A hvis du ikke er sikker på om strømnettet du lader fra virkelig tåler 16A.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Elmo

Sitat fra: pottle på onsdag 22. januar 2014, klokken 17:01
Kabelen du får med bilen er maks 10A. Bilen kan lade opp til 16A hvis du bruker en "uoriginal" ladekabel/ladestasjon.

Og hvis du finner en "Type2" ladestasjon og bruker den andre ladekabelen (uten "kladd") som du fikk med.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: Elmo på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:00
Sitat fra: pottle på onsdag 22. januar 2014, klokken 17:01
Kabelen du får med bilen er maks 10A. Bilen kan lade opp til 16A hvis du bruker en "uoriginal" ladekabel/ladestasjon.
Og hvis du finner en "Type2" ladestasjon og bruker den andre ladekabelen (uten "kladd") som du fikk med.
Jeg tester nå med en 16A kladd på en e-Up, og har et spørsmål før jeg publiserer resultatet. Finnes det er innstilling som sier "lad med det du har", i stedet for at du velger 16A,13A osv?
Eventuelt gi meg en oppskrift steg for steg hva jeg må stille inn?

Jeg har kun gått inn under innstillinger, og haket av 16A. Er det riktig, eller er noe mer?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:05
Jeg tester nå med en 16A kladd på en e-Up, og har et spørsmål før jeg publiserer resultatet. Finnes det er innstilling som sier "lad med det du har", i stedet for at du velger 16A,13A osv?
Eventuelt gi meg en oppskrift steg for steg hva jeg må stille inn?
Jeg har kun gått inn under innstillinger, og haket av 16A. Er det riktig, eller er noe mer?

Jeg har bare sett det i den menyen du referer til, og satt den til 16A.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: Elmo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:01
Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:05
Jeg tester nå med en 16A kladd på en e-Up, og har et spørsmål før jeg publiserer resultatet. Finnes det er innstilling som sier "lad med det du har", i stedet for at du velger 16A,13A osv?
Eventuelt gi meg en oppskrift steg for steg hva jeg må stille inn?
Jeg har kun gått inn under innstillinger, og haket av 16A. Er det riktig, eller er noe mer?
Jeg har bare sett det i den menyen du referer til, og satt den til 16A.
Har du testet med en uoriginal 16A kabel (ikke wallbox)?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Både uorginal 16A kabel og type-stolpen hos Sønnico (@-bygget).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: Elmo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:08
Både uorginal 16A kabel og type-stolpen hos Sønnico (@-bygget).
Da snakker vi om en 16A kladd kabel til CEE støpsel?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA