Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Plassering av odb2 kontakt

Startet av MindViruz, mandag 03. mars 2014, klokken 09:02

« forrige - neste »

BE

Det er fordi selgere og manual skal ha oss til å tro at bilen ved forvarming bare trekker strøm fra veggen. Dette er feil.

Bilen trekker fra batteriet slik den alltid gjør, men starter samtidig lading av batteriet. Ved 10A kabel tilkoblet vil bilen, på kalde dager og i starten, trekke mer strøm enn det kabelen klarer å levere. Altså vil SOC (State Of Charge, ladeprosenten) være lavere etter f.eks. et halvtime enn det den hadde blitt dersom en lader på 16A.

På jobben parkerer jeg i garasjeanlegg, der er det ikke spesielt kaldt, nå tipper jeg det er 5-10 plussgrader der jeg er parkert. Bilen lader alltid til 80% med 10A kabel. Nå på vinteren vil SOC vare 78-79% når jeg kommer ned i bilen etter en halvtimes tid. Når det er varmere, la oss si 10-15 plussgrader, er det ikke unormalt at SOC er over 80% når jeg setter meg i bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

MindViruz

Forstår ikke hvorfor manualen skal lyge om det. Det spille vel egentlig ikke noe rolle om den fungerer på den ene eller andre måten...

BE

Der stemmer, men det spiller en rolle for hvilken ladeprosent det er på batteriet ved oppstart.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA