Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nest mest solgte bil i februar.

Startet av myrk, tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

myrk

Hei dere! Jeg er helt ny med både elbil og dette forumet. Fikk min Nissan Leaf på fredag og allerede i morgen skal jeg på min første langtur. Kjører fra Hallingdal til Drammen. Regner med å måtte lade fullt på hurtigladeren på Flå for å i hele tatt ha et håp om å komme meg til hurtigladeren på Hokksund.

1. Hvor lang tid må jeg regne med å stå på hurtigladeren på Flå for å få fullt batteri etter å ha kjørt ca 1-1,5 time?
2. Fra Flå til Hokksund er det ca 120-125 km. Kan jeg håpe på at dette går? Om det ikke skulle gå, hvilket telefonnummer bruker jeg om jeg blir stående?
3. I Drammen parkerer jeg på offentlig ladested den tiden jeg er der, så det bør gå greit, men jeg må lade fullt på Hokksund igjen for å komme meg opp til Flå. Hvor lang ladetid må jeg regne i Hokksund?Så godt som tom tank til full (hurtiglader).

Til slutt noen tips om hvordan jeg bør kjøre mellom Flå og Hokksund for å være sikker på å komme frem? ECO, B, D, cruisecontroll, ac?

Håper noen kan hjelpe meg så jeg føler meg tryggere på min første langtur! :)

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

myrk

Takk! Første siden har jeg brukt mye i planleggingen da Carwings av en eller annen grunn sender meg på en omvei og ber meg lade i over 6 timer. Det skal være helt unødvendig, men den ladestasjonen jeg vil bruke på Hokksund er rimelig ny, så det er ikke sikkert den er på kartet enda. andre siden var jo veldig kjekk :) Kjører jeg eco mener den det skal gå med god margin og det bør også gå i D. Så da er det bare å vende snuten sørover og håpe på det beste ;) Igjen, tusen takk for svar!

Ladefabrikken

Du kan ikke bruke noe varme i bilen hvis du skal klare det. Fra 80% til 100% tar veldig lang tid så en 50 minuter må du regne med at det tar å lade til 100%. Googel map sier at det er 108km fra Flå til Hokksund. http://www.jurassictest.ch/GR/ tar ikke med at batterien er kalde så ikke stol helt på den om vinteren. Sommeren funker den bra.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

svingen

#4
har du med en 16a lade kabel? eller har du 10a? kan fort gå 10 timer og lade fra 10% til 100% i drammen har du 16a tar det 6-7 timer men du har kanskje tenkt og være en stund? husk og kjør samme rute på jurrasic testen hjemm igjen og kan være du må mere/mindre batteri og husk og forvmvarme bilen før du reis så den er god og varm når du starter,vet ikke om nissan kan varme bilen mens du hurtig lader? (kan ikke min ION) så greit og ha med en kupevarmer som du bare kobler i en vanlig stikk kontakt mens du hurtiglader :)

du har ikke 6.6kw lader? da kan du lade på 4 timer i drammen på 32a :)

vedrørende laderen i hoksund husk og last ned easypark app``en så den er klar til du skal lade,hvis du kan så bør du kjøre til drammen er ikke akuratt gratis og lade her,så bør du nok holde fartsgrensa og ikke noe "sprekt" kjøring er det ikke kø osv bør du kanskje ligge litt under og,og ikke akserer før bakke topper...følg med på hvor mye strøm du bruker og ha med deg 20 meter lang skjøyteledning (dem bør alltid ligge i bilen) så får du ladet hvis det er noe som har parkert der du skal lade osv eller hvis du må lade hjemme hos noen osv,ofte jeg må gjøre det her :) slik som den her http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/
skal du lade på mere enn 10a må du ha mere enn 1.5mm tykkelse :)

gratulere med ny bil foresten! :)

og ja ladenå! app``en bør og være klar så du kan se hvor du kan lade osv :) har du god tid kan du jo "sein lade" på en plass på veien og og få noen % så du kommer fra FLÅ til drammen (1 time på 16a gir deg par mil kjøring)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

myrk

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 11:25
Du kan ikke bruke noe varme i bilen hvis du skal klare det. Fra 80% til 100% tar veldig lang tid så en 50 minuter må du regne med at det tar å lade til 100%. Googel map sier at det er 108km fra Flå til Hokksund. http://www.jurassictest.ch/GR/ tar ikke med at batterien er kalde så ikke stol helt på den om vinteren. Sommeren funker den bra.

50 min fra tom til full eller fra ca halv til full? Regner med å forvarme bilen i garasjen så jeg kan slå ac litt av og på etter behov. Er ikke meldt kaldt vær (blir ca 5-10 grader), og jeg trives best med lav temperatur i bilen. I følge bilen går den 124 km på fullt batteri, så det skal jo gå. Har ikke fått testet enda, men kjører jeg på eco eller b bør det jo gå fint :) Kjenner jeg ønsker meg en hurtiglader ved Krøderen/Noresund...

svingen

her er litt info vedrørende hurtiglading

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen

du bruker nok ca 30 min fra 20% til 80% og siste 20% tar nok 50 min da den ikke klarer og lade så fort siste 20% så lønner seg og kjøre videre til neste hurtiglader og lade til 80% der hvis man har god tid eller ikke "må" ha siste 20%
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

myrk

Sitat fra: svingen på mandag 24. februar 2014, klokken 11:42
har du med en 16a lade kabel? eller har du 10a? kan fort gå 10 timer og lade fra 10% til 100% i drammen har du 16a tar det 6-7 timer men du har kanskje tenkt og være en stund? husk og kjør samme rute på jurrasic testen hjemm igjen og kan være du må mere/mindre batteri og husk og forvmvarme bilen før du reis så den er god og varm når du starter,vet ikke om nissan kan varme bilen mens du hurtig lader? (kan ikke min ION) så greit og ha med en kupevarmer som du bare kobler i en vanlig stikk kontakt mens du hurtiglader :)

du har ikke 6.6kw lader? da kan du lade på 4 timer i drammen på 32a :)

vedrørende laderen i hoksund husk og last ned easypark app``en så den er klar til du skal lade,hvis du kan så bør du kjøre til drammen er ikke akuratt gratis og lade her,så bør du nok holde fartsgrensa og ikke noe "sprekt" kjøring er det ikke kø osv bør du kanskje ligge litt under og,og ikke akserer før bakke topper...følg med på hvor mye strøm du bruker og ha med deg 20 meter lang skjøyteledning (dem bør alltid ligge i bilen) så får du ladet hvis det er noe som har parkert der du skal lade osv eller hvis du må lade hjemme hos noen osv,ofte jeg må gjøre det her :) slik som den her http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/
skal du lade på mere enn 10a må du ha mere enn 1.5mm tykkelse :)

gratulere med ny bil foresten! :)

og ja ladenå! app``en bør og være klar så du kan se hvor du kan lade osv :) har du god tid kan du jo "sein lade" på en plass på veien og og få noen % så du kommer fra FLÅ til drammen (1 time på 16a gir deg par mil kjøring)

Har bare vanlig kabel, men har tenkt å fylle så fullt som mulig på Hokksund, så blir bare "smålading" når jeg likevel står parkert i Drammen. Skal ikke være lenge, men lader fullt igjen i Hokksund før jeg drar oppover. (Tar med strikketøy og bøker, så gjør ikke meg noe med en litt lang ladepause;))

Bilen kan varme mens den hurtiglader, så den saken er biff ;)

Takk for apptips, de skal jeg ta med meg. Har bestilt klippekort hos Grønn Kontakt, men får nok ikke det før avreise, så appen bør nok være på plass, ja :) Skøyteledning var lurt :)

myrk

Sitat fra: svingen på mandag 24. februar 2014, klokken 11:46
her er litt info vedrørende hurtiglading

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen

du bruker nok ca 30 min fra 20% til 80% og siste 20% tar nok 50 min da den ikke klarer og lade så fort siste 20% så lønner seg og kjøre videre til neste hurtiglader og lade til 80% der hvis man har god tid eller ikke "må" ha siste 20%

Frykter jeg MÅ ha de siste 20 % for å komme fra Flå til Hokksund, men kan alltids måle batterinedgangen fra hjemme til Flå og dele på antall km for å få en viss anelse om hvor fullt det bør være for å komme videre til Hokksund. Drar hjemmefra tidlig, for jeg regner med ladetiden dobbler "vanlig" kjøretid.

Syntes først det var dyrt å skulle betale inntil 100 kr per lading på Hokksund, men sparer jo uansett ca 500 kr på å ikke kjøre diesel ;)

Thomas Parsli

I utganspunktet må du være forberedt på å kjøre Hallingdal -> Flå -> Hokksund -> Drammen for å rekke frem, men gode dager (tørr vei, treig lastebil du kan ligge bak) holder det nok med bare en stopp.

Tidsmessig tror jeg det er raskere å hurtiglade våde i Flå og Hokksund, da en topping til 100% i Flå vil ta svært lang tid.

Norske biler selges vel fortsatt med gratis veihjelp det første året, så du kan ringe det nummeret som står oppgitt på papirene fra forhandler. Vær imidlertid forberedt på at det vil ta like lang tid som å lade selv, så finn heller et sted å lade en times tid hvis du ikke rekker frem.

Skal du kjøre strekningen flere ganger bør du kjøpe en 16A ladekabel!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

myrk

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. februar 2014, klokken 13:42
I utganspunktet må du være forberedt på å kjøre Hallingdal -> Flå -> Hokksund -> Drammen for å rekke frem, men gode dager (tørr vei, treig lastebil du kan ligge bak) holder det nok med bare en stopp.

Tidsmessig tror jeg det er raskere å hurtiglade våde i Flå og Hokksund, da en topping til 100% i Flå vil ta svært lang tid.

Norske biler selges vel fortsatt med gratis veihjelp det første året, så du kan ringe det nummeret som står oppgitt på papirene fra forhandler. Vær imidlertid forberedt på at det vil ta like lang tid som å lade selv, så finn heller et sted å lade en times tid hvis du ikke rekker frem.

Skal du kjøre strekningen flere ganger bør du kjøpe en 16A ladekabel!

Thomas

Ja, nå første gangen føler jeg hvertfall at det er tryggest å lade begge steder, samt å regne på forbruket hjemmefra til Flå for å se ca hvor mye jeg eventuelt trenger over 80 % fra Flå. Veldig spent altså :) Gleder meg til å se hvordan langkjøring fungerer, og håper selvsagt å se at det går veldig fint uten så mange stopp så vi snart kan dra på familietur nedover uten å stoppe for lenge hver gang. Tetter seg jo heldigvis til med hurtigladere. Kommer i Hønefoss i april. Har virkelig et håp om å få en mellom Flå og Hønefoss/Hokksund også så man er enda sikrere på å komme frem og kan stoppe flere korte ganger :)

Leon

På denne tida kan du med 100% batteri regne med ca 120-130km på 100% batteri, med rolig og defensiv kjøring. Hvis du hurtiglader til 90%, og regner 10% igjen å gå på som buffer, kommer du med andre ord 95-105 km. Det burde med andre ord gå med rolig og defensiv kjøring. Å hoppe over Hokksund kan du nok bare glemme, med mindre du ligger i 50km/t og unngår bremsen... Stol ikke på "gjettometeret". Det spretter opp og ned avhengig av stigning, og min erfaring er at det gjennomsnitlig viser 15-25% for høyt.

Bruk varme i setet og i rattet i stedet for varmeapparatet. Min erfaring er at det er bedre å kjøre i D, og ikke i B eller Eco. Lat i stedet som at du har ett egg under gasspedalen, og hold den mest mulig i ro. Hold deg til fartsgrensen på speedometeret (da kjører du i virkeligheten 10% under). Bruk B når du må bremse, for eksempel før en sving, eller slakk av på farten i god tid. Blir fort en vane. Får du problemer med rekkevidden så senk hastigheten!

En grei indikator på at du er innenfor rekkevidde er at antall kilometer igjen nærmer seg raskere batteriprosenten enn det gjettometeret viser (som regel er batteri% < gjenstående km < gjettometer-verdi i dette tilfellet). Må selvfølgelig også ta hensyn til høydeforskjeller som også har mye å si.

Hører gjerne fra deg etter turen, antall % brukt Flå - Hokksund tur og retur, siden jeg kommer til å kjøre samme vei til våren og sommeren!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA