Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nokon som har bestilt bil uten tech pakke?

Startet av Allman, mandag 30. september 2013, klokken 20:20

« forrige - neste »

keca

Skal faktisk kjøre strekningen minnesund-hamar-minnesund i kveld. Skal legge ut informasjon fra carwings etterhvert. Jeg har ingen planer om å lade...

Skulle jeg kjørt strekningen oslo-hamar-oslo, ville jeg kanskje ladet 15 min på minnesund, 15 min på hamar og 15 min på minnesund igjen. Har man et høyt forbruk da, har man hurtiglade muligheter langs motorveien på mcdonalds på jessheim og berger.

Blir jo 44 kr x 3, men det er hva du sparer i bompenger t/r denne strekningen.
Så turen blir gratis, eneste du må investere en ekstra time for lading, men for de fleste er denne timesbetalingen grei.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Kom hjem etter Minnesund-Hamar-Minnesund nå. Bilen var fulladet, men kaldt batteri da jeg dro. Var en time i møte på Hamar, men ladet ikke. Kom hjem med tre streker og 30km på GOM. Kunne nok ha hatt igjen en del mere, lå litt over fartsgrensen og dro på litt i overkant ut av alle rundkjøringer osv der hvor det er veiarbeid.

Etter å fast ha pendlet Minnesund-Oslo-Minnesund daglig, har jeg kommet frem til at jeg ville nok samlet ladingen min og kun fulladet på Hamar ved en Oslo-Hamar-Oslo tur. 30 minutter hurtiglading og koble til vanlig lader etter dette. Bør være 16amp, veldig merkbar forskjell i ladetid.

Skal sjekke opp forbruk via carwings da dette er oppdatert.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Elbil fundamentalist

Skal du kjøre denne strekningen sommer som vinter, så bør du ha med deg mer energi... Leaf 2011-2012 har mulighet for å montere Webasto bensinvarmer på vannkretsen til varmeapparatet. Dvs at du ikke trenger å bruke energi på oppvarming, og dermed frigjøre ALL denne energien til fremdrift og sparer tid ved hurtigladerene. Du slipper og justere "rekkeviddeangsten" på varmeapparatet. Å kunne beholde varm luft på frontruta er kjekt rent sikkerhetsmessig også... Spesielt om vinteren hvor hurtiglader fungerer tregere og Tekna / Acenta mister den strømbesparende effekten på reversert aircondition jo kaldere det blir. De pengene du sparer på å kjøpe en brukt Leaf 2011 1eller 2012 mer enn oppveier forskjellen på å installere bensinvarmer. At "generasjon 1" Leaf'ene er svært godt utstyrt og man må på Tekna for å matche dette bl.a led lys (lyser som xenon) gjør det enda bedre. Sørg for litt varme i garasjen slik at kjernetemperaturen i batteriene er god hvis du skal kjøre i 28 minus. Om du ikke har varm garasje, bruk oppvarmet garasjekjeller i Oslo når det er kaldt, og bruk uansett ECO mode i sprengkulda for maks rekkevidde, men se også på det som en "cold battery protection mode" :-)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

keca

Har du ettermontert slik webasto selv. Vet du evt. pris?

selv om elbilen mister litt av greia som nullutslippsbil..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Daeedor

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 11. april 2014, klokken 01:33
Skal du kjøre denne strekningen sommer som vinter, så bør du ha med deg mer energi... Leaf 2011-2012 har mulighet for å montere Webasto bensinvarmer på vannkretsen til varmeapparatet. Dvs at du ikke trenger å bruke energi på oppvarming, og dermed frigjøre ALL denne energien til fremdrift og sparer tid ved hurtigladerene. Du slipper og justere "rekkeviddeangsten" på varmeapparatet. Å kunne beholde varm luft på frontruta er kjekt rent sikkerhetsmessig også... Spesielt om vinteren hvor hurtiglader fungerer tregere og Tekna / Acenta mister den strømbesparende effekten på reversert aircondition jo kaldere det blir. De pengene du sparer på å kjøpe en brukt Leaf 2011 1eller 2012 mer enn oppveier forskjellen på å installere bensinvarmer. At "generasjon 1" Leaf'ene er svært godt utstyrt og man må på Tekna for å matche dette bl.a led lys (lyser som xenon) gjør det enda bedre. Sørg for litt varme i garasjen slik at kjernetemperaturen i batteriene er god hvis du skal kjøre i 28 minus. Om du ikke har varm garasje, bruk oppvarmet garasjekjeller i Oslo når det er kaldt, og bruk uansett ECO mode i sprengkulda for maks rekkevidde, men se også på det som en "cold battery protection mode" :-)

Nye Leaf med varmepumpe bruker generelt mye mindre strøm til oppvarming enn din eldre modell. Systemet med vannvarmer i motorrom har også et voldsomt varmetap ifbm uisolerte vannslanger i åpent rom og fyring for "kråka" med vannvarmeren. (til info )  Det er derfor alt nå er flyttet inn i dashbord på den nye modellen og man bruker luftvarme-element samt varmepumpe.  På din eldre generasjon Leaf har jeg full forståelse for at du har montert Webasto , da du ellers hadde hatt mye dårligere rekkevidde enn på den nye modellen. (dette har vært diskutert her på forumet før.....men vel vel.) Når det gjelder Webasto eller andre tilleggsvarmere ; så vær klar over det kan dukke opp en god del problemer rundt garanti på bilen osv , jeg er derfor særdeles usikker på om dette er noen vits i å vurdere på ny modell. Jeg har ihvertfall slått det fra meg som totalt uaktuelt..... men , på den gamle modellen - og ihvertfall hvis garanti er gått ut - hvorfor ikke ? ::)

bjorn_2390

Sitat fra: keca på torsdag 10. april 2014, klokken 22:51
Kom hjem etter Minnesund-Hamar-Minnesund nå. ...

Takk for respons fra dere alle - flott å få oppdatert tråden med nye fakta! Flott!
Blå Euro-Leaf (2012)

keca

Skjermdump fra carwings.

Nr. 6 og 7, 10/Apr er tur/retur Hamar.

Ettersom det er 130km Oslo-Hamar vil jeg nok råde deg til å lade 15min Statoil Minnesund, 15 min Hamar evt. lade vanlig hvis du skal være der en stund og så lade 15 min Statoil Minnesund på vei tilbake.

Selv hadde jeg nok tatt sjansen, på 100 km (tur 6+7) brukte jeg 14 kWh. Dvs. man har da 7 kWh til tilgjengelig. Så 150 km til tomt batteri. På denne strekningen er det mye fartsreduksjoner og fartsøkninger for tiden med all den veibyggingen, samt en del 100-sone. Mye man kan gjøre her for å få ned forbruk.

Ps. på en del av turene lengre opp på listen er det min samboer som har kjørt. Hun skal ha 25 grader eller helst mer, samt da man er på småturer og ikke trenger å tenke rekkevidde, er det jo veldig greit å herje litt ekstra da. Veldig enkelt å å få snittforbruk per km til over 0,3. Men, føler det også er enkelt å holde det nede på rundt 0,13-0,18.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Leon

Sitat fra: keca på mandag 14. april 2014, klokken 11:12

Ettersom det er 130km Oslo-Hamar vil jeg nok råde deg til å lade 15min Statoil Minnesund, 15 min Hamar evt. lade vanlig hvis du skal være der en stund og så lade 15 min Statoil Minnesund på vei tilbake.

Ville nok også lagt inn flere ladestopp. Er mer effektivt å lade 15-20 minutter flere ganger enn å forsøke å toppe batteriet til 90%+. Det tar tid...

Strekningen Oslo-Hamar er vel kanskje den strekningen i landet med best hurtigladedekning. Lengste etappe er Minnesund - Ridabu på 56 km. Forøvrig er det vel neppe mer enn 3 mil mellom hurtigladerne.

Skulle gjerne hatt det slik flere steder i landet, for eksempel Oslo-Hallingdal, Oslo-Valdres og Drammen - Arendal...  ::)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA