Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kobler ut ved start i motbakke

Startet av Billa420, torsdag 06. mars 2014, klokken 06:36

« forrige - neste »

Billa420


Det har kommet en god del superchargers i usa og begynner å bli flere i europa.
Mens I usa skal de starte med BatterySwap, Noen som kunne tenke seg å gjøre det istedenfor å superlade?

Prisen på en batteryswap vil være fra 60-80 $, og man må levere batteriet tilbake på tilbake veien hjem hvis man er på lang tur eller betale differansen på det batteriet for å beholde det.
Hva tenker dere om det?

http://www.teslamotors.com/batteryswap

http://www.dailytech.com/Teslas+Battery+Swap+Only+Takes+90+Seconds+Costs+6080/article31810.htm

Espen Hugaas Andersen

#1
Jeg tenker at det har absolutt noe for seg i land som Tyskland, der man kan finne på å holde 150 km/t over lengre tid. Da er ett 90 sekunders stopp for batteribytting hver 1-2 timer betydelig mer spiselig enn en 30 minutter pause hver time.

I norge har det kun noe for seg hvis man kan f.eks eie en 60 kWh Model S, og så leie ett 110 kWh batteri for noen dager eller uker. Eventuelt om man kan leie en veldig dyr batteripakke med begrenset levetid. Om man har mulighet til å leie en 200 kWh li-luft batteripakke for noen tusenlapper, så ville det bli ganske populært. Dette er uansett litt frem i tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Oreo

Dette er vel bare en prøveordning i CA inntil videre?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

cra

Kanskje, på en og annen langtur. Men som regel når vi er på langtur må vi uansett ha noen pauser underveis, så jeg tror at det (får vår del) sjelden ville være aktuelt med batteribytte. Kanskje dersom det var i jobbsammenheng og de tok regninga. Hvis ikke vil 4-500kr "spart" på å hurtiglade en stnud være nokså god timelønn.

Men for all del; det hadde vært et bra alternativ/supplement til hurtiglading på de aller mest trafikkerte strekningene, og kan kanskje ha noe for seg i byer med mange Tesla-drosjer?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Billa420 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:14

Det har kommet en god del superchargers i usa og begynner å bli flere i europa.
Mens I usa skal de starte med BatterySwap, Noen som kunne tenke seg å gjøre det istedenfor å superlade?

Prisen på en batteryswap vil være fra 60-80 $, og man må levere batteriet tilbake på tilbake veien hjem hvis man er på lang tur eller betale differansen på det batteriet for å beholde det.
Hva tenker dere om det?

Dette kommer neppe til Norge, knapt heller til Europa overhode. Prisen for ett bytte skal være satt til å tilsvare det en normal full tank bensin koster i det lokale markedet. Dette alene forteller meg at egentlig koster dette Tesla mer enn som så å administrere, men de kan rett og slett ikke ta mer - noe de har helt rett i. Dessuten må man som du er inne på huske på å bytte tilbake - ellers kan det bli VELDIG dyrt :p Kan lett se for meg at man har behov for ett kjapt batteribytte og er villig til å betale for det, men er slett ikke sikkert man egentlig trenger byttet #2. I så fall betaler man egentlig det dobbelte av hva en bensintank hadde kostet :p

Når du ser på lanseringen av batteribyttet så ser du også på hele kroppsspråket til Elon at han VET han presenterer en dårlig forretningsplan når han går inn på hva dette koster. De gjør dette kun for zero-poengene de får i enkelte stater (som California). Hadde de sagt at batteriene ville kunne fungere som grid-buffer når de sto i swapmaskinen kunne de *kanskje* hatt en forretnignsplan med mening, men dette ble ikke sagt noe om. Det ville også medført frykt for at de skulle bruke *ditt* batteri til dette mens de hadde det "på lån". En annen modell hadde vært dersom de leide ut batteriene istedet for å selge dem. Husk at "better-place" stjal hele forretningsideen sin i fra Tesla. Kanskje de tilbyr batterileie for Model E?  Kan være en måte å få prisen ned i US$35k (+ batterileie) uten skatterabattene.

Ellers sier jeg meg enig med Espen om at - spesielt i Norge - den beste bruken av dette hadde vært for å leie seg ett større batteri når man skal på langtur. F.eks. fra 60->85kWt eller fra 85->120(?)kWt så man kan hoppe over annenhver superchager på veien etc... Men om det er mulig å få byttet til seg ett større batteri på denne måten vet vi ikke noe om.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

M@Do

Med en batteribytte stasjon vil Tesla faktisk kunne tjene penger spesielt i land som Tyskland og Danmark hvor man har mye sol og vind energi. Tesla vil med en slik stasjon ha mulighet til å kjøpe "billig" strøm for så å selge denne strømmen tilbake i nettet når prisen er høy. Man har da også mulighet for å buffre opp strøm de generer selv ved hjelp av solceller over stasjonsområdet. Og gir også mulighet for DC-DC supercharger uten å belaste nettet. Store kraftuttak fra nettet koster ofte mye.

Amoss

Sitat fra: M@Do på tirsdag 25. februar 2014, klokken 18:14
Med en batteribytte stasjon vil Tesla faktisk kunne tjene penger spesielt i land som Tyskland og Danmark hvor man har mye sol og vind energi. Tesla vil med en slik stasjon ha mulighet til å kjøpe "billig" strøm for så å selge denne strømmen tilbake i nettet når prisen er høy. Man har da også mulighet for å buffre opp strøm de generer selv ved hjelp av solceller over stasjonsområdet. Og gir også mulighet for DC-DC supercharger uten å belaste nettet. Store kraftuttak fra nettet koster ofte mye.

Ja, men som sagt er ikke dette uttalt å være en del av batteribytteplanen. Batterier skal SC utstyres med uavhengig av byttestasjoner etter som jeg har forstått det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA