Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har "folk" vendt seg mot Tesla?

Startet av El-leaf, fredag 28. februar 2014, klokken 15:07

« forrige - neste »

El-leaf

Jeg er ny på forumet og ny med leaf.
For noen dager siden kjøpte jeg en ladekabel som jeg tror heter menneskes (eller noe deromkring)
Hvis jeg legger opp en 20 amp sikring med dertil kabling ut i garasjen, vil jeg da kunne kjøpe en veggkontakt til menneskes og lade bilen med dette? Ut i fra det jeg har lest meg til er det en signalkabel inne i denne som erstatter boksen/kladden på den laderen som følger bilen.
Bilen er en Leaf 2012, og ettersom jeg har forstått er det en begrenser i denne bilen som gjør at den ikke tar i mot mer enn 16 amp på denne kontakten.

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe denne kontakten til å ha i garasjen hvis det jeg skisserer fungerer?
Mvh
HP
kjører 2012 Leaf "norsk" Nesodden.
Leafen er min gode samvittighet - den veier opp en del for vår Engelske tanks! -
Nesodden

Griffel

Sitat fra: El-leaf på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:32
Bilen er en Leaf 2012, og ettersom jeg har forstått er det en begrenser i denne bilen som gjør at den ikke tar i mot mer enn 16 amp på denne kontakten.
Leaf 2012 tar vel ikke mer enn 16A uansett hva slags kontakt du lader fra. Laderen er ikke større.
Leaf benytter heller ikke Mennekskontakt. Kontakten i bilen er en såkalt type1 kontakt.
(Type2 blir ofte kalt menneke) Får å kunne lade fra offentlige ladepunkt type2 må du ha en type2 til type1 kabel. Og du kan sette opp en ladestasjon med type2 stikkontakt og lade fra denne eller en med fast kabel med type1 kontakt i enden. Men mer enn 16A har du ikke bruk for til denne bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-leaf

Griffel takk for svar.
Du har nok rett, jeg roter nok med betegnelsen av den kabelen jeg har,
Jeg prøver på nytt ;D
Kabelen jeg har passer i ladekontakten på leafen og andre enden er av den typen som skal komme på offentlige plasser,type 2 om jeg har forstått det riktig.
Spørsmålet er om jeg får tak i en veggkontakt til denne type 2 pluggen og kobler denne til en 20 amp sikring (20 i stedet for 16 for å ha litt å gå på i forhold til belastning)
Vil jeg da kunne lade 16 amp? og i så fall hvor kjøper jeg veggkontakten?
Leafen er min gode samvittighet - den veier opp en del for vår Engelske tanks! -
Nesodden

Griffel

Sitat fra: El-leaf på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:03
Griffel takk for svar.
Du har nok rett, jeg roter nok med betegnelsen av den kabelen jeg har,
Jeg prøver på nytt ;D
Kabelen jeg har passer i ladekontakten på leafen og andre enden er av den typen som skal komme på offentlige plasser,type 2 om jeg har forstått det riktig.
Spørsmålet er om jeg får tak i en veggkontakt til denne type 2 pluggen og kobler denne til en 20 amp sikring (20 i stedet for 16 for å ha litt å gå på i forhold til belastning)
Vil jeg da kunne lade 16 amp? og i så fall hvor kjøper jeg veggkontakten?
Det er en såkalt ladestasjon.
F.eks elbilhjelpen (elektrolux), nofuel her på forumet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Kabelen du har kjøpt er kun beregnet tilkoblet mode 3 ladestasjoner og vil da tillate at bilens lader trekker 16A.

Du kan ikke "bare sette opp" et type 2 stikk som avbildet, men trenger so,m Griffel sier en ladestasjon med type 2 stikket og tilhørende elektronikk inni.

Kabelen din inneholder ingen elektronikk slik du muligens hadde håpet.

Mitt forslag er at du beholder ledningen din til bruk på offentlige stasjoner, og velger en av våre semiportable ladestasjoner til hjemmebruk. Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El-leaf

Takk for svar Elektrolux.
Jeg ser på en PDF på denne kabelen jeg har kjøpt, inne i kabelen er det jo en 2 veis signalkabel, ettersom jeg forsto skulle den erstatte boksen eller kladden som mange kaller den.

Leafen er min gode samvittighet - den veier opp en del for vår Engelske tanks! -
Nesodden

TB

Sitat fra: El-leaf på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:39
Takk for svar Elektrolux.
Jeg ser på en PDF på denne kabelen jeg har kjøpt, inne i kabelen er det jo en 2 veis signalkabel, ettersom jeg forsto skulle den erstatte boksen eller kladden som mange kaller den.

Du har kjøpt ein kabel med J1772 "pistol" i den eine enden, til bilen og Type 2 / Mennekes i den andre enden?

Dette er ein kabel, uten elektronikk. Du har rett i at den erstattar boks / kladd / EVSE. Men, årsaken er at elektronikken som normalt er montert i boksen / EVSE er flytta til "ladepunktet". Dette er omtalt som "mode 3 lading". Kabel har signalkabel, som gjer at kommunikasjon mellom ladepunkt og bil kan foregå via kabelen.

Uten eit ladepunkt er kabelen utan verdi.

Fordelen med denne typen kabel er når det blir montert nye mode 3 ladepunkt, med Type 2 kontakt, så vil bruker sleppe og ta stilling til ladefart. Bil og ladepunkt vil kommunisere - og finne maks ladefart - t.d. 16, eller 32A. Dermed slepp bruker at sikring går, som ved bruk av standard EVSE på 16A, med 10 A sikring.

Obs: Med 2012 modell Leaf er lader i bilen maks 16A, dvs 3,6 kw. Det var fyrst 2013 modell av Leaf som hadde større lader som opsjon på 6,6 kw. Mange 2013 Leaf er levert med 3,6 kw lader.

Om du kjøper ladepunkt, plugger inn kabel, så vil bil lade på maks 3,6 kw....

Større ladefart enn det den innebygde lader kan takle finnes det eit (teoretisk) alternativ for. Hurtiglading, der lader er ekstern. Dette er den store kontakten. For Japanske bilar er det CHAdeMO som blir brukt.

Ved og kjøpe ein slik CHAdeMO stasjon kan du lade raskere enn 3,6 kw i garasjen. Men, desse kostar pr. idag alt for mykje til privat kjøp - så det er ikkje eit alternativ.

Dermed: Maks ladefart på 2011/2012 Leaf, og 2013/14 Leaf med standard lader er 16A / 3,6 kw.

Les meir her om lade modus og lade plugg:
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/38-type-elbilplugger
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Sitat fra: El-leaf på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:39
Takk for svar Elektrolux.
Jeg ser på en PDF på denne kabelen jeg har kjøpt, inne i kabelen er det jo en 2 veis signalkabel, ettersom jeg forsto skulle den erstatte boksen eller kladden som mange kaller den.

Det er for å forhindre slike misforståelser at vi oppfordrer kunder til å ta kontakt om de usikre på hva de kjøper. Vi pleier også å "oppdage" slikt når vi mottar bestillinger, og stiller noen spørsmål slik at kunden ender opp med den billigste og mest hensiktsfulle ladeløsningen for nettopp han. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA