Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av streken, tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:43

« forrige - neste »

streken

Denne helgen har jeg tatt med Leafen på tur Drøbak-Skien-Drøbak.

Her er en rapport:

Utreisen på lørdag, i et håpløst møkkavær, gikk greit siden jeg kunne stoppe og hurtiglade hos Gravdahls Auto utenfor Tønsberg.

Returen på søndag var planlagt med ladestopp på samme sted, likevel tok jeg det pent og rolig på E18 fra Porsgrunn og opp til Sem. Jeg ankom hurtigladeren kl. 18.10 med 45% på batteriet og så frem til en god boost, men skuffelsen var til å ta og føle på da jeg oppdaget at hurtigladeren ikke fungerte pga. teknisk feil. Betalingsterminalen fungerte derimot, den trakk i hvert fall 43kr fra kontoen min, uten å gi noe tilbake.
Å kjøre fra Tønsberg til Drøbak (via Horten-Moss) en mørk søndagskveld uten varme (var 2 grader ute) er lite trivelig, men jeg kom meg hjem med streker, stjerner og utropstegn i displayene på bilen (totalt 130km, første halvdel med 23 grader i kupeen og uten å være først i køen).
Ishavsveiens hurtiglader i Moss var ikke et alternativ pga. håpløs kundeservice og fantasifull prissetting.

Hurtigladeren har et servicenummer på seg. Jeg ringte. Fire ganger. Hver gang til en svarer som sa "alle våre kundekonsulenter er opptatt, vi har ikke kapasitet til å betjene deg" før det brøt. Alt for ikke å si at "ingen er på jobb, sorry". Har sendt mail til Gravdahls Auto vedrørende dette.

Kan noen si meg hvorfor det i hele Vestfold fylke finnes én fattig hurtiglader?

Og: det stod en annen frustrert elbilist der og klødde seg i hodet. Han hadde 23% igjen på batteriet og måtte hjem til Lørenskog. Bilen hadde han fått låne til helgetesting av en Nissanforhandler i Oslo. Jeg sa til ham: "ring selger og si at du parkerer bilen her og tar toget hjem". (Det var greit for selger.) Så kjørte jeg ham til Tønsberg stasjon før jeg vendte nesen videre hjemover. Han var lettet og takknemlig.
Det er viktig at vi elbilister hjelper og støtter hverandre når slike problemer oppstår. Kan "elsolidaritet" være et nytt ord?

Jeg fikk i dag virkelig kjenne på fjorårets store nyord: rekkeviddeangst. Neste gang jeg skal til Skien tar jeg fossilbilen. Og det synes jeg er trist.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

streken

Gravdahls Auto var svært raske til å svare og beklage.
Laderen bør nå være i orden igjen.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

streken

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA