Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Titanplate montert. Stor støyforskjell

Startet av power59, tirsdag 17. juni 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

power59

Det ligger vel i kortene at før eller siden - innenfor eller utenfor garantiperioden - så må vi forholde oss til batteriets kapasitet.

I hht. garantibetingelsene så vil BMW innenfor garantiperioden - etter en batterisjekk - reparere en ev. reduksjon i batterikapasiteten til under 70%, opp til min. 70% kostnadsfritt for kjøper.

Det høres jo i utgangspunktet forståelig ut - men hvordan måles egentlig batterikapasitet?

Ser for meg flere interessante parametre her, som f.eks:
- hvilke maks og min spenninger brukes for lithiumbatteriets enkeltceller, og vil/kan disse bli justert opp/ned i bilens lader/elektronikk for å strekke levetiden til et litt slitent batteri
- tilstandvariasjon i enkeltceller versus batteriets totalkapasitet. F.eks med 30% defekte celler og 70% gode celler har man fortsatt 70% kapasitet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA