Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stikkkontakt til Rødt adapter (lading av tesla)

Startet av Mantra, tirsdag 18. mars 2014, klokken 16:09

« forrige - neste »

Mantra

Hei

Vurderer å kjøpe en trilling, men er usikker på om jeg har mulighet til å lade bilen i min garasje.
Har plass i typisk sliten rekkehusborettslagsgarasje fra 70-tallet, med 10A-kurs.

Har spurt styret, men fikk et litt ullent svar:

"Det skal i teorien gå om hans elbil er eneste forbruker på kursen. Men, det er kun mulig å lade på maks 10ampere. Helst bør man lade på mye mindre. Noen ladere kan man velge ampere og sette denne til å trekke feks. kun 6ampere.

Det er flere punkter/garasjer som deler på hver sikringskurs på 10ampere så dersom det er feks en elbil til som lader på samme kurs, eller en annen bruker motorvarmer eller noe annet utstyr så går sikringen fort. Evt. kulde vil også påvirke dette. Han må være forberedt på at sikringen går. Anlegget er overhodet ikke dimensjonert for lading av elbiler. En evt. utbedring vil kreve store investeringer med nye hovedsikringer og graving inn fra gaten, nytt ledningsnett osv."


Noen som har råd?

Holder det å kjøpe en hjemmelader som kan justeres til 6A eller må det større grep til?


Karus

Hei,
Har akkurat hentet en ny C-Zero i dag. Den lader på 8Amp i vanlig 16Amp kurs/kontakt, sies det. Skal hjem i kveld å teste. Jeg har et ampermeter å sette mellom stikkontakten og schuko-kontakten.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

klatrechris

kan være nok å måtte legge en kurs til garasjen for deg. men blir fort kostbart hvis man skal grave opp veien, ny asfalt osv.

en 10A kurs gir deg ca 2250w.

hvis du velger å lade på 6A/1380w.

de fleste defa warmup etc trekker 1400-1900w. s¨de tar hele kursen alene hvis noen bruker det-
kan være kursen dere har dekker utebelysning etc ved siden av. så hvis det er en kveld der utelys er på (10x60w=600w for eksempel) og du lader på 6A skal det gå bra.
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

cossie3

Sitat fra: Mantra på mandag 10. mars 2014, klokken 11:12
Hei

Vurderer å kjøpe en trilling, men er usikker på om jeg har mulighet til å lade bilen i min garasje.
Har plass i typisk sliten rekkehusborettslagsgarasje fra 70-tallet, med 10A-kurs.

Har spurt styret, men fikk et litt ullent svar:

"Det skal i teorien gå om hans elbil er eneste forbruker på kursen. Men, det er kun mulig å lade på maks 10ampere. Helst bør man lade på mye mindre. Noen ladere kan man velge ampere og sette denne til å trekke feks. kun 6ampere.

Det er flere punkter/garasjer som deler på hver sikringskurs på 10ampere så dersom det er feks en elbil til som lader på samme kurs, eller en annen bruker motorvarmer eller noe annet utstyr så går sikringen fort. Evt. kulde vil også påvirke dette. Han må være forberedt på at sikringen går. Anlegget er overhodet ikke dimensjonert for lading av elbiler. En evt. utbedring vil kreve store investeringer med nye hovedsikringer og graving inn fra gaten, nytt ledningsnett osv."


Noen som har råd?

Holder det å kjøpe en hjemmelader som kan justeres til 6A eller må det større grep til?

Jeg bor og i et rekkehus fra 70 tallet...  har garasjen tilknyttet boligen, det funker veldig bra. Men vaskerommet er koblet til sammekurs, så å lade el-bil å vaske klær samtidig funker dårlig :-)
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

svingen

må og huske på att lade på 6a vil og ta litt lang tid fra helt tom til full går det vel fort en 14-15 timer kanskje ikke ofte det problemet oppstår men vet att ut fra min bruk hadde det ikke holdt noe særlig bra....
du kan jo sjekke hvor mange som er koblet opp på den 10a og hvilken "type" folk det er,er du heldig er det 2 stk med en bil uten motorvarmer så da er det ikke et problem,og hvor mange totalt 10a det er der,kan jo og være greit og sjekke hvor tyk den kabelen som går under asfalten er,er du heldig støtter den 63a og det er kun trekt dårlig 1.5mm (10a) kabel ut til hver garasje,så er du heldig kan du kunn strekke ny 2.5mm så du får 16a punkt.

Er det egen måler per punkt?

hos meg er det 63a hovedsikring og trekt ut 2.5mm kabel til hver garasje (13 garasjer) så jeg håper att det ikke er flere som kjøper elbil her....holder ikke hvis mange lader på 16a får meg eller.....styre sa det var greit her og vi fikk eller ta problemet hvis det kom 3-4 elbiler til da måtte man nok grave og orde med det ble da et felles problem og den tid den sorg :)


legger du ut på mittanbud eller kontakter lokalt eletriker kan han gjøre en gratis anlyse/forslag så kan du jo se hvor mye ting faktisk koster og hvilken muligheter du har :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#5
Sitat fra: Mantra på mandag 10. mars 2014, klokken 11:12
Hei

Vurderer å kjøpe en trilling, men er usikker på om jeg har mulighet til å lade bilen i min garasje.
Har plass i typisk sliten rekkehusborettslagsgarasje fra 70-tallet, med 10A-kurs.

Har spurt styret, men fikk et litt ullent svar:

"Det skal i teorien gå om hans elbil er eneste forbruker på kursen. Men, det er kun mulig å lade på maks 10ampere. Helst bør man lade på mye mindre. Noen ladere kan man velge ampere og sette denne til å trekke feks. kun 6ampere.

Noen som har råd?

Er i mykje samme situasjon som deg. Rekkehus, og garasjerekker som har elektrisk anlegg med kapasitet for motorvarmer. Har fungert greit i 1,5 år så langt. Lader med original 8A lader til C-Zero, den trekker ca 7A i praksis. Sikring har gått, men berre pga. jordfeil - når det var svært vått i februar.

Det som vil bestemme om det vil fungere i praksis og lade på anlegget uten endring er i hovedsak to faktorar:
- kven deler du kurs med.
- tidsfaktor.

Kven du deler med har mykje og sei, om desse normalt sett ikkje nyttar motorvarmer vil det gå greit. Om dei brukar både motor, og kupevarmer er kapasiteten alt brukt opp, og det lite eller ingen rest igjen.

Men, heldigvis vil tidsfaktor hjelpe til og lyse opp situasjonen. Motor og kupe varmer har normalt størst nytte 2-3 timar før oppstart. Ved avreise kl 0700 betyr dette frå ca 04-05 om morgonen. Etter min erfaring er min C-Zero normalt ferdig med lading før den tid, men dette vil avhenge av bruksmønster.

For at tidsfaktor skal ha nokon effekt må dei andre bruke ur, enten i kontakten, eller montert i bilen. Kan legge til at om ur ikkje blir brukt blir forbruk for motor og kupevarmer fort 4-5 gonger større. Er det fast pris på straumen bør det vere påbudt med ur.

Når det gjeld og utvide kapasiteten. Bytte av hovedsikring kan neppe vere nødvendig for 1 bil, då er kapasiteten alt for liten idag. Tidsfaktoren vil og vere til nytte her. Ellers vil kostnaden avhenge etter kva for kablar som er brukt. Om kabel frå sikringsskap til garasje er av grovere type, kan det vere nok og sette opp ein underfordeler (sikring) som det blir fordelt ut til eigen kurs i garasje.  (Her eg bur var det i ein annan del t.d. brukt 4 mm2 kabel på deler av anlegget. Dette pga. det var kobla schuko direkte til denne.  Var lett og auke til 20 A uten stor kostnad.)

Frå tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12960.0.html står det:

SitatTror det er tre parkeringsplasser per sikringsskap, som vel også må bety kurs, og pdd bare to biler.
Og jeg har aldri sett den andre bilen bruke motorvarmer.

Må sjekke med dei to andre om dei bruker / vil bruke motorvarmer. Så lenge dei bruker ur vil det gå greit. Uten ur blir det knapt, men ved og bruke 6A lading bør det gå.

Om det viser seg vere vere lite kapasitet og gå på, og kostbart føre fram større kurs finnes det ein muligheit. Det har komme enkelte smarte ladepunkt som automatisk juster lading i hht. anna forbruk. Dvs, det blir montert ein Ampere måler på utgang til kursen. Om det er anna forbruk, vil lading bli justert ned, eller stoppa heilt. Er det ikkje anna forbruk kan lading foregå på maks sikring kan levere.

Sjekk http://www.nofuel.no om dette er aktuelt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA