Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av farge

Startet av Mippen, mandag 17. februar 2014, klokken 12:13

« forrige - neste »

Mippen

Det er etter hver mange Nissan Leaf på veiene. Her i Bergen har jeg sett de bli brukt av alt fra hjemmetjenesten og ikke minst som kjøreskolebil. De fleste har vel etter hver gjort seg opp en mening om de her elektriske leafene.

I min gjeng som er veldig opptatt av biler ler alle av meg. Haha, hva er det nå du har kjøpt deg. Jeg på min side koser meg og er meget fornøyd. Bilen er skikkelig stille å kjøre. I stedet for å frese avgårde glir jeg nå stille avsted mens jeg forsøker å kjøre økonomisk. Vet ikke hva det er, men føler meg mye mer avslappet i en elbil enn i mitt andre mer sporty dieseldyr.

Må også bare nevne det... Traff på en kompis som er så fornøyd over bilen sin. Den er så rask og med 20" felger ligger den klistret på veien.... Når jeg kjørte bak han trykket han fjølen i bånn i akselrasjonsfeltet på veien opp i 80. Jeg gjorde det samme og han klarte ikke å dra fra meg. Ble lang i masken da. Han som lo av bilen min. ;) Ikke at jeg leker meg med bilen men det er litt gøy å se at en elbil også kan være kjapp. Ikke bare en sprek bil med turbodiesel som han hadde liksom. Jeg var også litt ekstra "slem" og dro han med på prøvetur av en litt sprekere bensinbil etter. 325hk og 1500kg, men det er en annen historie. ;)

Hvordan opplever dere venner og kjente er i forhold til din leaf? Jeg har by the way døpt bilen nå. Den heter Leif ;)
Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

Både på jobb og blant venner er det ca 50/50! Det spenner fra de som selv vurderer EL til de som repeterer Spetalen argumentene og generelt syntes EL bil er det største vrøvlet som finnes.

Jeg får ofte spørsmålet om jeg kjøpte Leafen fordi jeg plutselig har blitt miljøfanatiker og til det må jeg jo være ærlig og svare at det er ikke i nærheten av sannheten. Den ble kjøpt ene og alene pga alle fordelene samt en meget lav driftkostnad pr kjørte mil. Det at lokalutslippet blir redusert er dog et godt argument.

Dette får ihvertfall de EL bil haterene jeg kjenner til å flire litt og roe gemyttene ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Elisabeth



Her er det også mange delte meninger om Elbil, noen er nyskjerrige og vurderer selv Elbil. Andre er igjen kritiske og det som går igjen er: "er du klar over at det ikke er såå mye mer miljøvennlig med Elbil" og " jaja, de der fordelene forsvinner nok snart". Det alle spør om er hvor langt jeg kan kjøre og om hvor lenge batteriet holder.

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

emil

Har ennå ikke fått noen negative tilbakemeldinger på bilen eller det å kjøre el-bil generellt. Ved kjøp var jeg veldig åpen på at det var det økonomiske som fristet i forhold til bensinkostnad og bompenger. Sparte ca 3000kr pr måned etter at alle kostnader til Leafen var trukket fra. Parkeringsplass i forbindelse med jobb leide jeg både før og etter kjøp, og det ble faktisk dyrere etter kjøp siden jeg måtte betale for strøm. Kollektivfelt har jeg aldri kjørt i.

De fleste spørsmålene jeg har fått har gått på hva jeg synes om bilen, hvordan den i daglig bruk, og ikke minst rekkevidden fra folk som er interessert, men ikke tør ta steget over fra fossilbilen. Men der jeg er ærlig og sier at el-bil ikke er for alle. Du må godta litt mer arbeid i forbindelse med parkering og avgang, dagens kjøreturer må planlegges i forhold til lading og er du ofte avhengig av å kjøre 15-20 mil pr dag eller mer er det kanskje ikke bilen for deg enda.

Men for meg og min familie har Leafen vært riktig bil, selv om vi ikke har noen fast parkering til den eller kan lade hjemme.

Knotten

Jeg får, som alle andre elbil eiere høre uttrykket: Det er nok snart slutt på fordelene.. ::)

Jeg svarer bl.a at det er lurt å suge på dropsen når du har den i munnen, men en annen ting:

Worst case scenario:
alle fordeler forsvinner, inkludert avgiftsfrihet på nybil

Allikevel kjører jeg for ca 1/10 av hva det kostet meg å kjøre min forrige bil, HiAce! - om jeg bare lader hjemme, hvilket jeg ikke gjør.

Og jeg kan kjøre med relativt god samvittighet.. 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Powerflux

Sitat fra: Knotten på søndag 09. februar 2014, klokken 18:08
Jeg får, som alle andre elbil eiere høre uttrykket: Det er nok snart slutt på fordelene.. ::)

Jeg svarer bl.a at det er lurt å suge på dropsen når du har den i munnen, men en annen ting:

Worst case scenario:
alle fordeler forsvinner, inkludert avgiftsfrihet på nybil

Allikevel kjører jeg for ca 1/10 av hva det kostet meg å kjøre min forrige bil, HiAce! - om jeg bare lader hjemme, hvilket jeg ikke gjør.



Fullstendig enig  ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

cra

Ja, fordelen med rimelig drivstoff kan de nok ikke ta fra oss med det første. I alle fall ikek for oss som har mulighet til å lade hjemme. Det er den desidert største fordelen, og den fungerer like godt for oss som ikke har hverken bomveier eller kollektivfelt innenfor bilens rekkevidde som for de som bor midt i labyrinten av slike. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Uansett slipper ikke bilen ut noen farlige gasser og det betyr jo masse da :) Vi står ikke fast i køen og spyr ut eksos. Eneste jeg tenker politikerne kan finne på å ta oss for er overforbruk av strøm hvis det blir for mange elbiler og kraftige ladere. Men det skal vel noe til?

Det jeg vet er at flere biler gjør at det blir mer svevestøv. Altså støv fra veien som blir virvlet opp. Grunnet slitasje av veien grunnet stor trafikk, og ikke minst biler som kjører med piggdekk. Hvis alle får seg en elbil og kjører til jobb i stedet for kollektivt vil vi fortsatt ha kø, vi vil fortsatt ha forurensning i form av svevestøv fra trafikken, men vi vil ha mindre utslipp av farlige gasser.

Uansett er det en spennende tid vi går i møte. Masse nye elbiler som kommer. Ny teknologi. Håper bare politikerne ser nytten av elbiler og at vi får beholde fordelene våre en god stund til.
Fremtiden er elektrisk.

Lena82

 Jeg har hatt min nye Leaf i ca. 66timer nå, og jeg elsker den  ;D

Det første jeg fikk høre var også "fordelene forsvinner" og noen spm. om rekkevidde. Men, som skrevet over, det blir uansett billigere i lengden.

Stort sett er folk rundt meg positiv til elbil. Bor i Bergen.
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

eivisa

Det er soleklart var det var de økonomiske fordelene som gjorde at jeg
kjøpte meg elbil i 2002. Men det er jo fint at den ikke slipper ut noe forurensing heller.
Kjøpte meg ny leaf i 2011, og kjører ca.30000km i året.
Hvis jeg sammenlingner med focusen min som bruker 0,6l diesel per mil, så sparer jeg ca. 50000kr
per år. Da regner jeg kun diesel, bompenger og årsavgift.
Det må jo bli god butikk. Halve bilen er nesten allerede spart inn. ;D
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

johncl

Kjøpte meg elbil både fordi behovet for en ny bil var der da den gamle måtte skiftes ut (vi har bare en bil), og fordi jeg mener verden har en utfordring med tanke på mengden CO2 utslipp. Elbiler løser naturlig bare en liten del av problemet, men som jeg ofte kommenterer, en elbil har så mange andre fordeler som ingen eksos i lokalmiljø, stillegående og mye mer energieffektiv enn en fossilbil.

Får også stadig kommentaren om at fordelene forsvinner, men akkurat dette bryr jeg meg ikke særlig om for jeg vil fremdeles "fylle tanken" billig og redusere våre samlede CO2 utslipp. I løpet av året vil jorden passere 400ppm CO2 i atmosfæren og det er dessverre svært få som har forstått hva 40% økning av denne drivhusgassen vil gjøre med planeten vår: http://climate.nasa.gov/key_indicators

Så takk til dere som velger elbil fremfor fossil fremdrift. Dere hjelper også å redusere astma problemer hos min datter som er disponert for dette. Det er uheldig med den enorme veksten vi hadde i diesel og tilhørende NOx utslipp i nærmiljø. Gatebildet har fått en eim av diesel overalt nå, utenfor barnehager og skoler. NOx er også hovedkomponenten i dannelsen av ozon, som er kjekt når det høyt oppe i atmosfæren men er svært skadelig på  bakken for alt liv (spesielt trær og annen vegetasjon).
Perlehvit Leaf 2014

cra

Sitat fra: Mippen på mandag 10. februar 2014, klokken 10:06Eneste jeg tenker politikerne kan finne på å ta oss for er overforbruk av strøm hvis det blir for mange elbiler og kraftige ladere. Men det skal vel noe til?

Det kan de ikke. Den strømmen som spares på å ikke raffinere olje til å kjøre en tilsvarende fossilbil like langt som du kjører med elbilen er mer enn nok til å dekke ditt strømforbruk. :)  Skulle de likevel ha raffintert oljen kan drivstoffet antakelig unyttes mer effektivt til oppvarming og generering av strøm enn til direkte framdrift av nevnte fossilbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA