Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varme batteriene via vannkretsen?

Startet av froland, lørdag 29. januar 2011, klokken 21:15

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Jeg bygde i 1986 og da var jeg så dum at jeg ikke kostet på meg varmegjennvinning i huset. Det er jo noe jeg har angret på siden. Da er det jeg lurer på om det finnes muligheter for ettermontering av slike ting. Jeg har et 1 1/2 hus med kaldloft på toppen. Jeg sliter med endel fuktighet på soverommene. Jeg tror snekkerne har gjort for god jobb med huset, det er tett som en plastpose, tror jeg. Noen som vet? MVH Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

#1
Selvfølgelig kan man ettermontere ballansert ventilasjon.

Har gjort det selv i 3 av 4 etasjer eget hus. Søk på Villavent og finn rette systemet, med varmeveksler innebygget.

Hadde du bodd like over grensen til Sverige hadde du ikke brydd deg om rørsystemet syntes, men her i landet skal alt ligge skjult, så jeg benyttet hulrommene mellom 1912 takene, og de nedsenkete 1970 takene i huset til rørene. Du kan benytte kaldloftet til rørene, og også selve ventilatoren.

De 2 øverste etasjene er gjort om til en boenhet, og der laget jeg en tykkere vegg for å huse sentralen på et av badene. Derfra klarte jeg å nå alle bortsett fra et rom. På det rommet har jeg montert opp en egen luftflytter, som kontinuerlig suger varm luft ut øverst, og blåser denne ned mot en trappemontert luft/luft varmepumpe. Dermed unngår jeg en varmefelle øverst, samtidig som varmepumpen tilfører mer varme, og blåser varm luft fra dette rommet, og resten av loftet nedover mot etasjen under. Samtidig suges varm luft ut fra bad og kjøkken, og varmen (ikke luften)  resirkuleres til stue og soverom.

Riktignok er loftet fremdeles noe varmere enn etasjen under, men det er greit nok. Etter at ventilasjonen var på plass registrerte jeg betydelig redusert strømregning, tross kontinuerlig tilførsel av frisk uteluft., Dogg på soveromsvinduene og bad er sagablott.  

Ventilasjonssystemet kom på under 15000 NOK / system. Et bassert på brukt Villavent, og et annet på en utgående modell.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. januar 2011, klokken 06:16
Samtidig suges varm luft ut fra bad og kjøkken, og varmen (ikke luften)  resirkuleres til stue og soverom.
Jeg trodde man anbefaler å ikke bruke kjøkkenluften til oppvarming heller, fordi urenheter i kjøkkenlufta reduserer levetiden på varmeveksleren betydelig (??)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Varmeveksleren kan tas ut for vask, og innsuget er plassert i taket. I tillegg er der vanlig kjøkkenventilator, som tar unna fra komfyren.

Det som har lagt seg rundt og inni innsuget er vanlig tørt grått støy, ikke fett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA